www.snlp.ro Web analytics

Senat – prima runda de dezbateri pe Statut. Doua prioritati – admise!

Astazi de la ora 11,00 timp de doua ore, Comisia de aparare si Comisia juridica din Senatul Romaniei, au dezbatut, in sedinta comuna, amendamentele depuse la statutul politistului de penitenciare. Este prima sedinta de dezbatere a propunerilor de modificare a viitorului nostru statut. Au participat reprezentanti MJ/ANP precum si liderii organizatiilor sindicale din sistemul penitenciar, inclusiv presedintele SNLP/PUBLISIND.

Asa cum am informat anterior, in cadrul intalnirii tehnice prealabile avute cu senatorul Tit Liviu Brailoiu, presedintele Comisiei de aparare din Senat, am convenit pe sustinerea unor amendamente prioritare. Dintre acestea, in cursul sedintei de astazi, au fost bifate doua deosebit de importante pentru personal. Principala problema a noului statut era asa cum stim deja cu totii, limitarea numirii in functii la maxim doua grade diferenta intre gradul profesional si cel al functiei.

Cand a venit randul articolului 21 din proiect, la care SNLP/PUBLISIND-FSSP au depus amendament, dl Brailoiu a deschis discutia afirmand ca sustine personal amendamentul pe care l-a si citit integral:

Nr Articolul vizat Text proiect Amendament propus 

SNLP/PUBLISIND-FSSP

1 Art. 21

 

Propunem modificarea

Ofițerii se numesc în funcțiile prevăzute în statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu cel mult două grade față de cele pe care le au.  Se introduce un nou aliniat, astfel:

 (2) Prin excepție, în situații temeinic justificate, numirea ofiţerilor în funcţii prevăzute în statele de organizare cu mai mult de două grade profesionale faţă de cele pe care aceștia le au, se poate face cu aprobarea ministrului justiţiei pentru personalul aflat în competența sa, respectiv a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, pentru ceilalți ofițeri.

admis

Motivatie pct 1

Amendamentul propus urmareste mentinerea in vigoare a unei reguli consacrate prin statutul special in vigoare din anul 2004, adaugandu-se definirea ca situatie de exceptie a cazurilor in care este necesara aprobarea numirii in functii prevazute cu mai mult de doua grade profesionale, exceptie propusa a fi reglementata in cadrul unui nou aliniat, alin. (2).

Susținem menținerea posibilității numirii ofiţerilor în funcţii prevăzute în statele de organizare cu mai mult de două grade grade profesionale faţă de cele pe care aceștia le au, având în vedere faptul că media de vârstă a ofițerilor din sistemul penitenciar este mică iar în situația în care nu s-ar admite un asemenea amendament ar fi iminente blocajele constând în imposibilitatea ocupării unor funcții prevăzute cu gradele de subcomisar de penitenciare, comisar de penitenciare și comisar șef de penitenciare. Posturile respective nu vor putea fi ocupate nici prin imputernicire.

De asemenea, din anul 2004, a existat această posibilitate de numire cu mai mult de două grade profesionale decat cel avut, astfel încât introducerea unei limitări de acest gen ar fi de natură să demotiveze personalul și să creeze situații de discriminare între salariatii deja numit în funcție și cei care vor fi numiti ulterior intrării în vigoare a prezentei legi, limitarea generand si pierderi salariale.

Ca exemplu concret, la acest moment in sistemul penitenciar sunt in curs de derulare concursuri pentru ocuparea unor posturi de sef tura si sef sectie. In cazul mentinerii restrictiei propuse in proiect, din cei 1200 de candidati inscrisi pe 145 de posturi, peste 1150 ar trebui respinsi pe criterii de grad, fiind necesar gradul profesional minim de subcomisar pentru a ocupa o functie prevazuta cu gradul de comisar sef, rezultatul evident fiind acela ca majoritatea functiilor vor ramane vacante.

Un tanar ofiter ajunge la gradul de subcomisar in 7 ani de la repartitie/incadrare. Media mica de varsta a personalului din sistemul administratiei penitenciare este un rezultat al incadrarilor din sursa externa (debutanti) necesare pentru a compensa numarul mare de treceri in rezerva (pensii militare) din ultimii doi ani (20% din personal).

Pe marginea articolului au avut loc cateva interventii insa poate cea mai relevanta (in sens negativ) a fost cea a reprezentantului MJ in persoana secretarului de stat Sofia Mariana Moț, care nu numai ca s-a opus ferm propunerii noastre, argumentand incoerent, dar l-a mai si admonestat pe directorul general care a sustinut amendamentul, cu amenintarea “vedeti ca sunteti trecator in functie!”. Situatia a fost cel putin atipica avand in vedere faptul ca din aceeasi echipa a angajatorului, MJ a mers pe limita rigida de doua grade iar ANP a sustinut totusi posibilitatea de depasire a acestei limite pentru a evita blocaje in ocuparea unor posturi.

De mentionat faptul ca, desi Mariana Moț a tamponat amendamentul, Marian Dobrica si-a asumat sustinerea propunerii, chiar sub amenintare iar acest lucru a facilitat admiterea amendamentului. Amendamentul a fost admis si va fi cuprins in raportul pe baza caruia proiectul se va adopta tacit pe data de 21 noiembrie si va fi avansat Camerei deputatilor, unde demersurile noastre vor continua dar cu ceva mai putina presiune pe acest subiect.

La final, chiar pe cand se anuntase inchiderea sedintei, dl Brailoiu a mai avut o ultima interventie sarind peste ordinea articolelor si trecand rapid, ca amendament care a si fost admis, o prevedere mult asteptata de personalul din penitenciare. Este vorba despre propunerea pe care am convenit-o pe linia tratamentului identic cu militarii si politistii care vor beneficia (dupa publicarea legii) de un nou drept prin adoptarea proiectului care permite transformarea chiriei in plata ratelor unui credit imobiliar (text – mai jos). Sedinta va continua si in zilele urmatoare pana la epuizarea amendamentelor.

3 Art. 110 alin. 2, 4 si 9

 

Propunem modificarea

 

(2) Poliţiştii de penitenciare cărora nu li s-a acordat locuinţă potrivit prevederilor alin. (1) şi care nici ei şi nici soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinere nu au în proprietate o locuinţă în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea au dreptul la compensarea lunară a chiriei în cuantum de până la 50% din salariul lunar net, pentru o locuinţă situată în această localitate, dar nu mai mult decât chiria prevăzută în contractul de închiriere încheiat în condiţiile legii, inclusiv pentru locuinţele atribuite de către autorităţile administraţiei publice locale sau pentru locuințele de serviciu.

 

 

După alineatul (9) se introduc 2 alineate noi, alin. (9^1) și (9^2), care vor avea următorul cuprins:

91. Politistul de penitenciare care indeplineste conditiile de acordare a compensatiei lunare pentru chirie potrivit alin. 1 si care contracteaza un credit ipotecar/imobiliar destinat achizitionarii unei locuinte, beneficiaza de compensatia lunara pentru chirie, pe o perioada  ce nu poate depasi durata de derulare a creditului respectiv, pentru plata ratei sau a unei fractiuni din rata aferenta creditului. In aceasta situatie, compensatia lunara pentru chirie se acorda in cuantumul prevazut la alin. 1 dar nu poate depasi rata lunara platita pentru creditul ipotecar/imobiliar.

92. In situatia prevazuta la alin. 91 compensatia lunara pentru chirie se acorda pentru o singura locuinta achizitionata pe timpul carierei. Compensatia lunara pentru chirie nu se poate acorda concomitent pentru situatia prevazuta la alin. 1 si pentru situatia prevazuta la alin. 91 caz in care politistul de penitenciare opteaza pentru una dintre aceste situatii.

admis

 Motivatie pct 3

Conditionarea cu privire la locatie, in functie de existenta sau inexistenta “unui fond locativ corespunzator” va genera in mod sigur litigii avand in vedere incertitudinile privind modalitatile prin care se poate constata “inexistenta fondului locativ corespunzator”. Pana in prezent, nu s-a utilizat aceasta conditionare, iar situatia actuala nu indica un eventual abuz de drept a carui eliminare sa fie urmarita prin conditionarea mentionata (numarul beneficiarilor acestui drept este sub 3000 de salariati dintr-un total de 13.000).

Susținem introducerea la articolul 110, a  2 alineate noi, alin. (9^1) și (9^2), pentru egalitate de tratament cu militarii si politistii, avand in vedere Propunerea legislativa privind modificarea Statutului politistului, precum si a Statutului cadrelor militare înregistrata la Senat cu nr. 171/2018, care vizează stabilirea unui drept similar pentru celelalte instituții din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională (trimisa la promulgare).

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

22 COMMENTS

  1. Domnule presedinte, inteleg ca la ultimile discutii pe tema noului statut s-a stabilit ca functiile de conducere vacante vor putea fi ocupate prin concurs doar de “ofiteri in activitate si care au avut prima incadrare ca ofiter”.
    Deci inteleg ca adio posibilitate participare agenti la examene pt functii de conducere…. mi se pare o nedreptate ca un ofiter din sursa externa sa poata participa la un concurs pt o functie de conducere iar un agent care posibil sa fi tinut prin DZU functia respectiva sa nu beneficieze de aceasi sansa.
    P.S. Poate gresesc dar noul statut ne atinge multe drepturi si nu prea vad avantajele…iar noi ne complacem.

  2. ciocolax…..nu ai inteles nimic. ba chiar…ai presupus ca sunt dintre cei care iau chirie si apara cu dintii doar acest drept. comentariul meu a fost strict pentru a sintetiza putin discutia si a ne da seama ca suntem in fata a doua posibile scenarii: 1. sa propunem orice, fara a analiza ponderea de reusita, urmand sa ne alegem cu…mai nimic si 2. sa se propuna strict cele cateva puncte importante care au o sansa buna de a fi aprobate.
    In rest, toate cele bune ! sa ni se aprobe toate amendamentele, pentru nevoia fiecaruia in parte !

  3. Sunt de acord cu nemultumirile colegilor care au de platit rate pentru credite ipotecare. Insa, v-as ruga totusi sa nu mai fiti atat de vocali(in dezacord) in ceea ce priveste posibilul drept de care vor putea beneficia in viitor cei ce vor indeplini dreptul pentru chirie. De-a lungul timpului s-au acordat si al 13-lea salariu, preme de vacanta, salarii compensatorii in conditiile legii, multe alte drepturi de care acum nu mai auzim. Oare, ar trebui sa avem aceeasi rautate in ochii cu care ii privim pe acei colegi care au beneficiat?Nu! Sa ne bucur per general ca se mai intampla si lucruri pozitive la noi in sistem.

  4. Pentru MIHAI: Iti dau eu o solutie ca sa nu existe impact bugetar: pe principiul solidaritatii, sa se anuleze dreptul la chirie pentru cei care nu au o locuinta si sa se instituie dreptul la decontarea ratelor pentru cei care au un credit in derulare. E timpul sa fim solidari unii cu altii: ati beneficiat atatia ani de un drept, acum e randul nostru sa beneficiem.
    Simti cumva cum iti plesnesc venele in cap cand citesti aceste randuri????? Inchipuieti ca asa ne simtim noi, cei cu rate la locuinta, de ani de zile. Multumesc pentru intelegere!!!

  5. D le Teoroc cei care au cumpărat locuința de cand suntem in sistem cu credit de nevoi personale si bani de la parinti,ne mai încadra,mentionez faptul că eu nu pot lua chirie.

    • nu intram in detaliere pe solutii extreme pana nu vedem legea adoptata / dar ganditi va ca exista solutia incadrarii cumva la dreptul de chirie pentru a cupla dreptul nou creat / apoi nu mai conteaza daca se pierde contextul in care ai avut chiria – ratele merg mai departe / nu zic mai multe acum / haideti sa ne vedem cu noul drept si mai vbim

  6. Exceptia pentru limitarea ocuparii functiilor cu o diferenta mai mare de doua grade profesionale trebuie sa se aplice numai in cazul IMPUTERNICIRILOR (solutie temporara pana la ocuparea prin concurs a functiilor). Doar aici daca se aplica este cu adevarat o exceptie. In caz contrar nu fi decat o gaselnita de a evita statutul si va genera o CORUPTIE mai ceva decat acum.

  7. Domnule presedinte,

    Mai concret si pe intelesul tuturor,daca se poate sa ne raspundeti,ce va insemna sintagma “in localitatea unde isi desfasoara activitatea” ?
    De exemplu, pentru un angajat al Penitenciarului Jilava, va fi elegibil pentru a-si cumpara locuinta in Popesti Leordeni / Bucuresti ?

    Multumim!

    • Doar cei care au vocatia de a primi chirie vor primi decontarea creditelor, a ratelor de credit imobiliar. Se inlocuieste actualul drept cu un alt drept mult mai restrins. Cei care au deja locuinta spre exemplu sotia are o locuinta, pierd dreptul la decontarea creditului. Sa vezi divorturi de forma de acum in viitor.! Simplu. Totul a fost un simplu joc de glezne, Daca bagam si trimiterea la metodologie prin HG va fi ca si acum… zero lei. Ce nu va este clar? E doar un joc: nu vrem ca la politie insa surpriza: vrem ca la politie. (editat)

  8. Va multumim pt tot ce faceti ! Tot respectul! Dar va rugam sa aveti in atentie si prevederea care se refera la functiile de executie si limiteaza agentii de a concura pe functii de ofiter de executie! ( actualmente se specifica ca se ocupa din cadrul aceleasi categorii )

  9. Pt.,, Fraier cu rata”
    Și eu sunt un ,,fraier cu rată”,dar totuși hai sa nu exageram, și să nu mergem pe principiul ,,să moară și capra vecinului…”

  10. Mare nedreptate pentru toti colegii de buna credinta care in prezent platesc rate la locuintele in care stau de ani buni sau fata de cei care se afla in pragul pensionarii si si-au achizitionat locuinta si o sa primeasca bani tot cei care au ales sa stea in chirii sau sa ,,traga” in piept sistemul.Cei corecti raman cu buzele umflate. Nu se poate ca in atatia ani sa nu se poata face ceva in acest sens. Daca fpss-ul poate fi sprijinit o singura data in cariera la chizitionarea unei locunite atunci sa fie sprijiniti toti sau nici unul pentru ca astfel e bataie de joc pentru cei care au achizitionat deja locuinte. La unii le plateste statul si de altii isi bate joc.

  11. Pentru accesul agentilor la posturile de ofiteri ati intervenit la fel ca pentru ofiteri, pentru a nu li se impune tot felul de piedici si conditii ????

  12. Domnule Teoroc asta inseamna ca cei care au deja un credit in derulare pentru achizitia unei locuinte nu vor beneficia de sprijin finaciar ?

    • Am tot scris pe tema asta. Mulți încă vedeți pentru prima data speța se pare. F complicat sa tot reiau. Dacă te vei încadra la drept de chirie cumva, chiar dacă ai un credit, vei putea transforma chiria in rate dar ar trebui sa fie un nou credit. Acesta care e in derulare a produs “cumpărarea” locuinței respective înainte de nașterea dreptului. Se vor găsi soluții dar nu as intra in detalii pana nu vedem totul publicat.

  13. Fraierii cu credite in derulare sa plătească! Am ales sa nu mulg de la buget și să-mi plătesc ratele din salariu și tot mulgatorii de chirii care au stat toată viața cu alde ma-sa și când sau angajat la pușcărie și-au luat chirie, tot astia beneficiază de plata ratelor. Corect tratament, pe toate liniile, nu gluma!

    • Cei care comentati pe langa subiect, va rugam sa ganditi inainte de a folosi tastatura. este foarte clara situatia: ne aflam in momentul de a aproba in nou statut, in care incercam sa includem, mentinem, reactualizam unele drepturi care nu au putut fi acordate pana acum. toate acestea pot fi aplicabile….CU O SINGURA CONDITIE…SA NU PRODUCA IMPACT BUGETAR. Altfel…indiferent cate drepturi sau idei cuprinde acest nou statut….vor ramane in aer, ca si pana acum.
      In concluzie, cei care au deja rate si, in mod just, sunt nemultumiti de faptul ca la acest moment nu s-a putut identifica o solutie care sa nu produca impact bugetar , deci sa poata fi pusa in practica in actuala situatie economica, sunt asteptati sa vine cu idei / propuneri care sa poata fi sustinute.

      • Mihai esti pe linga subiect si poti sa te superi. Inainte sa acuzi critica proiectului eu te-as ruga sa iti folosesti mintea. Te asigur ca eu o folosesc. Situatia este clara doar pentru cei care au o slaba memorie . Partea cu impact bugetar e legenda. Si doar daca schimbi denumirea in politist de penitenciare ai impact bugetar. Dar asta nu conteaza ca oricum intra la maruntisuri. Iar daca iti folosesti mintea atunci vei vedea ca se inlocuieste un drept acordat tuturor angajatilor in uniforma – sprijinul la achizitionare locuinta o data in cariera, cu un drept care este acordatdoar unei parti a angajatilor in uniforma. De la multi la putini. Intelegi de ce gresesti cind critici pe cei care critica? Iar (editat) se ascund acum in spatele explicatiei sa nu produci impact, sa vedem sa analizam, sa vedem cum va fi textul…Adica au inlocuit dreptul tuturor cu dreptul citorva fara sa aiba mandatul nostru al tuturor pentru asta. Au actionat in numele meu fara un mandat din partea mea, Iar apoi va fi nevoie de o metodologie, care nu va veni niciodata. Prin urmare casa fie totul mai clar dreptul tuturor este inlocuit cu dreptul citorva, iar lipsa metodologiei va face inaplicabil dreptul. Felicitari! Daca ai avut rabdare sa citesti acest text esti mai aproape de adevar. (editat)

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)