www.snlp.ro Web analytics

Ce bani si cand se dau? Majorarea de 50% si normele de hrana-echipare

ANP si-a finalizat calculele financiare la inceput de octombrie 2019. Din bugetul pe anul in curs actualizat la ultima rectificare, s-a cheltuit la anumite capitole mai putin decat s-a estimat. Foarte putine deconturi de turism fata de cate ar fi trebuit dar si o diminuare a impactului pe ore suplimentare. Prin urmare, ANP a reusit sa economiseasca suficient cat sa repartizeze la majorarea de 50% suma integrala pentru tot anul in curs (4 trimestre)! Banii au fost plasati in buget acolo unde trebuie dar se vor cheltui cu cap si cu consultarea noastra. Nu avem divergente cu ANP pe tema asta si incercam sa facem lucrurile cat mai bine dialog.

Astfel, dincolo de detalii, informam ca ANP are buget sa plateasca majorarea de 50% pe tot anul 2019 dar mai are o provocare si anume actualizarea normelor de hrana si echipare in contextul in care ultima rectificare nu a adaugat chiar toate fondurile necesare, ca urmare a bugetului anti-Tudorel Toader aprobat pentru anul 2019. Prin urmare se va proceda prudent avand in vedere bugetul existent, economiile create dar si perspectivele la rectificarea care urmeaza.

Ne-am intalnit recent cu conducerea ANP si am discutat pe acest subiect precum si pe optiunile avute la dispozitie. Pe de-o parte avem latura economiiilor bugetare din ceea ce detinem ca buget la acest moment si mai avem perspectiva unor eventuale rectificari. Apoi avem in atentie drepturile care nu au fost acordate inca in 2019 si anume majorarea de 50% (14 mil. lei), norme de echipare (4 mil. lei) si norma de hrana (8 mil. lei). Abordarea prudenta se traduce prin acordarea majorarii de 50% in prima faza doar pentru primele doua trimestre din an si putem confirma aceasta perspectiva.

La rectificarea urmatoare, asteptata in luna noiembrie, evident ca va fi solicitata pentru Titlul I (cheltuieli de personal) o suplimentare bugetara cu 12 mil. lei reprezentand suma necesara pentru actualizarea normelor de hrana si echipament, luand in considerare iminența modificarii legislative necesare pentru aceasta actualizare financiara. Reamintim faptul ca normele nu pot fi actualizate in lipsa acestei modificari care la acest moment se incearca a fi facuta prin interventii la mai multe proiecte de lege aflate la un pas de adoptare, nu numai la proiectul de lege pentru aprobarea OUG 114/2018. Ministerul de Interne este destul de activ in acest plan. De la ei a plecat nealinierea cu interpretarea si decizia MApN de a creste normele, tot ei incearca sa repare.

Imediat dupa ce au concluzionat cati bani raman necheltuiti la final de septembrie, ANP a solicitat MJ sa verifice incadrarea fondului pentru 50% in plafonul prevazut prin OMJ (o aberatie de care nu putem scapa) iar astazi s-a primit raspunsul favorabil al MJ, dupa care ANP mai asteapta de la unitati sa solicite virarile de credite de la articolele bugetare la care s-a economisit la articolul pentru majorarea de 50% apoi se va analiza ce virari sunt necesare intre unitati, in cazul in care unele unitati nu au fondurile necesare.

In continuare, unitatile vor primi dispozitie sa discute in consiliile de conducere majorarea pentru primele doua trimestre din an, asa cum stim, in limita a 5% din functiile prevazute (unitatile cu numar mare de posturi vacante avand macar la acest capitol, un avantaj). Acest lucru se va intampla in cursul saptamanii viitoare. Se incearca plata grupata in luna octombrie a majorarilor pentru trimestrele I si II din an. Desi solicitarile pentru deschiderea de credite au fost transmise deja incluzand un singur trimestru, ANP face demersuri pentru a plati ambele trimestre in luna octombrie. In cel mai rau caz s-ar fi platit trimestrul I in octombrie si trimestrul II in noiembrie.

Am precizat ca exista economii care permit plata majorarii si pentru trimestrele III si IV din 2019 si vom reveni cu informari privind deciziile care se vor lua in continuare in plan bugetar, pe final de an. Este foarte important ce se va intampla la rectificarea bugetara si mai precis daca vom obtine cei 12 mil lei in plus necesari pentru plata normelor. Totodata nu este 100% sigur ca modificarea legislativa se va produce la timp in cursul anului curent pentru a exista temeiul actualizarii acestora. Imediat dupa rectificarea care va avea loc in noiembrie se va stabili exact directia pe care o vor lua economiile ramase (cu mentiunea ca la acest moment sumele sunt repartizate pentru toate trimestrele la majorarea de 50%).

Apare o dilema in care ANP se poate afla in cazul in care la rectificare nu se primeste toata suma necesara pentru norme, iar modificarea legislativa necesara actualizarii normelor totusi se va produce in 2019 declansand asteptari justificate de plata, in randul personalului. Pentru doua trimestre de acordare a majorarii de 50% sunt necesare 7 mil lei suma fiind apropiata de cea de care este nevoie pentru actualizarea normei de hrana (pentru echipament sunt necesari 4 mil lei). Intrebarea pe care si-o pune conducerea ANP este daca e mai potrivit intr-un astfel de caz ipotetic, sa continue plata majorarilor de 50% si pentru ultimele doua trimestre din an sau sa actualizeze cel putin norma de hrana.

Nu trebuie sa avem de ales intre un drept sau altul. Toate trebuie platite si noi pentru asta vom milita. Insa riscul unei rectificari insuficiente exista si trebuie sa vedem in bugetul pe care il avem orice resursa utilizabila pentru acordarea tuturor drepturilor. O astfel de resursa apare in zona decontarii cheltuielilor turistice unde legislatia in vigoare nu stabileste data pana la care se pot depune solicitarile de decont insa, in cazul in care vor ramane fonduri necheltuite la acest articol, banii se vor pierde la final de an. Pana la acest moment numarul de solicitari de decont depaseste cu putin jumatate din personalul Politiei Penitenciare, iar sumele existente sunt mai mari decat in 2018.

Am propus ANP trimiterea in teritoriu a unei recomandari de incadrare a depunerii solicitarilor de decont pana la data de 1 noiembrie intrucat doar pana in jurul datei de 20 noiembrie se mai pot face virari (astfel incat sa se asigure de exemplu o mare parte din banii de echipament), altfel sumele raman la articolul respectiv si se pierd daca nu sunt cheltuite. Incurajam politistii de penitenciare care inca nu au facut acest lucru, sa faca tot posibilul pentru a solicita aceste deconturi in cursul lunii octombrie astfel incat la finalul lunii sa putem avea o estimare cat mai clara a economiilor. Daca pe 1 noiembrie vom avea o situatie clara, mai este timp ca economiile ramase sa fie orientate spre alte drepturi. Aceasta nu inseamna ca nu se pot solicita deconturi si ulterior acestei date insa ar fi de preferat sa urgentam.

Daca ar fi sa cantarim intre 50% si norme, diferenta esentiala este aceea ca normele neacordate (in cazul in care va aparea prevederea legela asteptata) devin restanțe datorate personalului, care trebuie achitate ulterior, in timp ce majorarea de 50% neacordata se pierde. In mod cert multi ochi se indreapta spre aceasta majorare de 50% in special pe final de cariere, insa exista si critici cu privire la orientarea acestei recompense cu prioritate catre cei care se pregatesc sa treaca in rezerva. Pe de alta parte, este imposibil ca tot personalul sa fie multumit cat timp se acorda doar pentru 5% din totalul salariatilor, trimestrial.

Totusi avem un plus in dinamica fata de politie care acorda majorarea pe 6 luni dar si in transparenta acordarii. Iar referitor la pensionabili, trebuie inteles ca toti cei tineri vor ajunge in acest punct si ca ceea ce pentru un  coleg tanar inseamna un plus salarial pe 3 luni, pentru un viitor pensionar inseamna perspectiva unei pensii mai bune pe care spera sa o primeasca ani buni de acum (desi speranta de viata in sistem este atat de mica). Pensionarea nu este o misiune de exceptie insa pentru multe misiuni riscante din timpul carierei marea majoritate nu a primit niciun multumesc.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

24 COMMENTS

  1. Buna seara! Revin cu aceeasi intrebare de acum cateva zile de cand a aparut articolul dvs: am vreo sansa sa-mi fie decontate serviciile turistice ptr concediul aferent lunii decembrie a.c.(mai exact din 17.12.2019). Mentionez ca am achizitionat un pachet de serv. turistice de la o agentie de turism, am platit avansul cerut(900 lei), iar acum am aflat ca nu s-ar mai deconta ptr decembrie 2019 serviciile turistice. Daca cumva sunt intr-o eroare si nu am inteles textul articolului dvs. im cer scuze si astept un raspuns de la dvs.
    Va multumesc!

    • Decontarea serviciilor de turism se realizwaza ulterior depunerii documentelor justificative prestarii serviciului de cazare la care se pot adauga si alte facturi insotite de bonul fiscal/chitanta/etc. pentru serviciile de masa, agrement, etc. Dreptirile angajate in anul 2019, mai exact luna decembrie, se platesc in ianuarie 2020.

      • Daca decontul e din perioada craciunului cand “lumea buna” nu lucreaza va depune actele dupa 1 ianuarie si va avea piedici .Pot pune pariu.

        • Anul fiscal se incheie pe 15 decembrie. Asta nu inseamna ca daca anul fiscal se incheie la acea data se pierd si anumite drepturi precum decontarea serviciilor turistice. Sunt chestiuni de organizarea bugetului si atat.

  2. Recunosc, niciodată nu am fost bun la aritmetică. Totuși, dacă speranța de viată a pensionarilor militari este de 69 de ani, de ce media vârstei acestora este de 57 de ani ? Diferența de 12 ani ce reprezintă ?

  3. Decat 50 pentru “orientati” mai bine s-ar da cum era SM-ul inainte la mai multi.Mai ales ca nimeni nu face cu adevarat lucrari de exceptie sau misiuni speciale.

    • Salariul de merit in cuantum de 20% il primeste intreg personalul din sistemul penitenciar in urma presiunii sindicale prin organizarea a mai mult de 40 de proteste in 2016.

    • O gluma proasta este acest 50%!!!!sunt de 17 ani in sistem,fac numai supraveghere de 16 ani,nu am apărut vreodată în fața vreunei comisii de disciplină, am avut fb în fiecare an,si …..paradox….nici macar propus vreodată pt 50%!!!!în schimb (editat – nu aruncam nicio anatema pe anumite functii exercitate de multi colegi onorabili prin tara. Multumesc de intelegere), ABONATI!!!!Sa nu mai vorbim de toata pleiada ,ofițerilor.praf in ochi!!!Si in cazul meu sunt majoritatea celor din paza.

  4. As avea o intrebare: concediul pentru decont turistic l-am programat în decembrie(17). In cazul în care aduc factura mai devreme (octombrie) de la agenția de turism, pot primi decontul anul acesta sau măcar în ianuarie 2020. Multumesc.

    • Decontarea serviciilor de turism se realizwaza ulterior depunerii documentelor justificative prestarii serviciului de cazare la care se pot adauga si alte facturi insotite de bonul fiscal/chitanta/etc. pentru serviciile de masa, agrement, etc. Dreptirile angajate in anul 2019, mai exact luna decembrie, se platesc in ianuarie 2020.

  5. In continuare mi se pare ca faceti totul pt a obtine 50% insa normele de care ar beneficia tot personalul care contribuie la sindicat,nu.
    Cu parere de rau insa de modificarea legislativa de care ziceti referitoare la norme ,vorbim de multe luni de zile…

    • Considerentele acordarii 50% sunt transate in mod clar si logic in articol. De am fi avut si putere legislativa, sunteti convinsa ca normele legale de acordare erau deja in vigoare. Contextul acordarii maririlor la cele doua norme sunt la fel de clar si logic exprimate in articol.

  6. Sunt perfect de acord cu logica dvs. d-le Teoroc dar… ce ne facem cu acest 50% pe care il primesc de fiecare data aceeasi agenti-politisti.
    Chiar reprezentantii SNLP nu au nici un cuvant de spus in cadrul consiliilor de conducere sau gireaza si ei aceasta situatie prin abtinere si neimplicare?
    Liderul SNLP de la nivelul fiecarei unitati are in mod sigur o situatie a distribuirii acestui spor si clar se poate obs ca aceeasi oameni sunt abonati la 50% . Ce putem face in aceasta situatie d-le Teoroc, afara de a injura pe la colturi pt a nu inflama conducerea si sindicatul?

    • E putin fortata asta cu inflamarea sindicatului. Intelegem si s-a afirmat in mod clar din pareta noastra ca vor fi nemultumiri insa trebuie sa constientizam si faptul ca eciziile consiilor de comanda sunt suverane in privinta respectarii procedurii de acordare. Acolo unde nu se respecta procentul de 5% sau alocarea proportionala pe categrii de personal, sunt convins ca liderii SNLP isi fac datoria. La fel de constienti trebuie sa fim ca niciun lider SNLP nu poate obliga un sef tura/serviciu sa propuna anumite persoane. Fiecare sef cu prerogative de numire are libertatea de a discerne ce propune urmand in CC propunerile sa fie supuse dezbaterilor.

  7. Este bine sa se încerce plata pt. 50% si pentru trim. III care tocmai s-a încheiat, astfel ca, rectificarea din nov. să nu ne prindă cu sume mari in buget ca nu vor avea nevoie să ne dea alti bani de vreme ce nu am cheltuit sumele existente. S-ar putea propune ca pentru pensionabili să se acorde 50% pe 3+3 luni consecutiv, oricum nu sunt mai multi de3- 4 pensionabili pe an.

  8. Sunt plăcut surprins de această abordare și de deschiderea pe care o are ANP pe acest subiect. Sunt de 26 de ani în sistem și totodată în prag de pensionare. Sper ca conducerea unității să fie de acord cu aceste bune intenții.

  9. Cred ca trebuia sa militati mai mult pentru actualizarea și acordarea normelor. Din “teritoriu” nu se vede ca a-ți fi făcut prea multe pentru aceste norme. Puneți prea mult accent pe acel 50% care oricum nu se acorda cu asa multa transparenta precum susțineți. În fine acum ca v-ați mai liniștit și primiți acel 50% sper ca veți acorda mai mult timp și veți fi mai vocali în accelerarea acelui proiect privind actualizarea normei de hrana și de echipament. Consider ca trebuie aplicata mai multa presiune pe factorii decidenți al acestui proiect.
    O zi buna!

    • In articol s-au explicat in mod foarte clar considerentele pentru care s-ar opta pentru acordarea de 50%. Suntem convinsi c, asa cum ne-am si exprimat, de faptul ca vor exista nemultumiri avand in vedere patima pe care a provocat-o intotdeauna acordarea acestor premii. Pentru noi reprezinta un drept si suntem convinsi ca s-a observat indeajuns de mult ca acordarea drepturilor pentru politstii de penitenciare a reprezentat o prioritate pentru noi.

  10. Cu tot respectul, de ce sa scurtam perioada de solicitare a decontului turistic, eu spre exemplu, nu am putut lua concediu pana acum, o sa îmi iau la început de noiembrie și deja am rezervat, o sa cer decontul atunci.legal Se poate cere pana la urma și în decembrie…corect?

    • Corect! Initiativa de solicitare a unei declaratii personale vis-a-vis de modul in care urmeaza a-si deconta serviciile de turism vine pentru a creiona o estimare cat mai exacta a fondurilor care ar putea ramane necheltuite si care ar putea fi transferate pentru plata altor drepturi. Asta nu inseamna ca se impune sau obliga politistul de penitenciare sa se limiteze la o anumita data. Cu totii stim ca anul fiscal nu se termina la 31 decembrie.

  11. Sant sigur că la sfârșit de an unii directori economici de la unele penitenciare vor trimite banii înapoi la ANP cu pretextul că la acele penitenciare nu este nevoie de suplimentare de fonduri . Și uite așa vor lua dumnealor premii și avansări în grade și chiar va fi cel mai ovaționat director economic din sistem…bineinteles toate astea pe spatele și în detrimentul colegilor .

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)