www.snlp.ro Web analytics

Statutul politistului de penitenciare – ultima frontiera!

Marti 18 iunie 2019, incepand cu ora 13,00, Comisia juridica si cea de administratie din Camera deputatilor, reunite in sedinta comuna au avut ca unic punct pe ordinea de zi proiectul Legii privind statutul politistilor de penitenciare. Liderii SNLP-FSSP au fost prezenti la sedinta. Presedintele Comisiei juridice a propus dezbaterea proiectului in vederea redactarii raportului mentionand ca, fata de forma propusa de Senat, sunt doar 12 amendamente de analizat. Asa cum am informat deja, in cadrul intalnirii tehnice anterioare sedintei comune, am dezbatut cu dl Nicusor Halici, in prezenta reprezentantilor MJ, fiecare text aflat inca in divergenta, convenind pe forma agreata de sindicate.

Opozitia insa a cerut amanarea cu o saptamana. Atat parlamentari USR cat si fostul ministru al justitiei Catalin Predoiu au cerut insistent aceasta amanare. Motivatia exprimata a vizat dimensiunea mare a proiectului precum si numarul mare de amendamente dar noi suspectam ca toate amanarile de proiecte au fost date in ziua respectiva cu un ochi la motiune. Presedintele Comisiei juridice a insistat pe dezbatere, explicand ca proiectul treneaza de prea mult timp, dand cuvantul si reprezentantului MJ (seful Directiei elaborare acte normative) care a incercat o interventie ajutatoare. Au urmat sindicatele la cuvant. Am explicat parlamentarilor, in cat mai multe detalii si cu o cat mai mare turatie pentru a compensa lipsa de timp pentru o expunere larga, de ce este important ca statutul sa fie adoptat inaintea vacantei parlamentare.

Dincolo de argumentele de fond care vizeaza un proces de elaborare a proiectului inceput in urma cu foarte multi ani, precum si de aspectele importante care tin de cariera si drepturi, am insistat pe doua argumente principale pentru adoptarea urgenta a noului statutul, respectiv lipsa unei identitatii profesionale si blocarea concursurilor prin Decizia CCR nr. 90/2019. Blocarea ocuparii posturilor vacante din sistem, a atras in mod special atentia participantilor la sedinta, urmand cateva interventii inclusiv a presedintilor ambelor comisii, pentru ca in final propunerea de amanare sa fie supusa la vot. Cu o diferenta mica de voturi, amanarea a fost totusi decisa.

Am privit oarecum cu repros catre Catalin Predoiu, de la care am fi avut sperante de sprijin, astfel incat fostul ministru s-a ridicat de la locul sau simtind nevoia unei explicatii a amanarii. Am purtat o scurta discutie in care dl Predoiu a explicat ca este vorba despre un vot politic care nu urmareste blocarea statutului nostru si ca saptamana urmatoare proiectul va fi dezbatatut si trimis catre vot pentru a prinde plenul inainte de vacanta.

Am discutat detaliile situatiei cu ministrul justitiei si am transmis opiniile noastre solicitand sprijin pentru adoptarea statutului in plenul Camerei care se va intruni saptamana viitoare, altfel proiectul va ramane in Parlament pana la toamna, iar posturile se mentin blocate. Ana Birchall ne-a transmis ca va merge personal in plen pentru a sustine statutul politistului de penitenciare. Dar pentru a ajunge cu bine la votul in plen, este important sa avem un raport comun al celor doua comisii care sa rezolve si ultimele probleme ramase. Inclinam sa spunem ca saptamana viitoare aceasta epopee a politistului de penitenciare prin Palatul Parlamentului, se va incheia. Cel putin noi vom face tot ceea ce sta in puterea noastra ca sa avem acest rezultat.

Referitor la deblocarea concursurilor au aparut mai multe solutii posibile. Una dintre ele era adoptarea unei ordonante de urgenta chiar pe timpul cat proiectul de statut este inca in dezbatere in Parlament, similar cu OUG 21/2016 prin care s-a intervenit pe statutul politistilor intr-o situatie identica. Insa de atunci s-au emis decizii CCR care blocheaza aceasta solutie, in plus, MJ nu era abilitat sa initieze o astfel de ordonanta. Urmatoarea solutie era includerea prevederilor necesare chiar in proiectul de statut insa am explicat deja riscul de neconstitutionalitate pe incalcarea principiului bicameralismului. O decizie CCR nefavorabila ar fi intarit practic pe termen foarte lung blocarea posturilor.

Cum am spus anterior, au mai ramas trei variante posibile, ulterior adoptarii stautului (aceasta fiind prioritatea actuala). Cea mai rapida varianta ar fi o ordonanta de urgenta care sa cuprinda strict cele 7 articole necesare pentru deblocare consursuri, insa MJ nu isi doreste o astfel de solutie si nici nu are abilitarea sa initieze. Celelalte doua solutii se refera la modificarea prin lege. Fie un proiect nou de lege trecut in procedura de urgenta, fie utilizarea unui proiect existent deja la nivel de parlament, la care sa ne conexam cu prevederile noastre (exista practica). Insa inainte de toate trebuie sa avem statut. Apoi vom face tot posibilul sa iesim si din blocada posturilor.

Ca ultima mentiune, stim ca dincolo de aspectele privind cariera, interesul majoritar al personalului este atintit pe plata ratelor ipotecare. Toate celelalte aspecte par simple detalii mai putin relevante in comparatie cu ratele si acest lucru se observa cu usurinta din ultimele comentarii postate. In legatura cu acest subiect avem de facut o precizare si anume aceea ca presedintele Comisiei juridice din Camera deputatilor a acceptat propunerea argumentata a FSSP-SNLP de a mentine in noul statut dreptul la sprijin o data in cariera pentru cumpararea/construirea unei locuinte. Acest drept erga omnes (pentru toti) a fost eliminat din statutul politistilor si al cadrelor militare ca urmare a introducerii posibilitatii compensarii ratelor ipotecare si este un drept greu de activat, dar la care noi nu vrem sa renuntam el fiind inclus in statutul nostru inca din anul 2004.

7 COMMENTS

    • avem raport – maine statutul la plen / a trecut TOTUL exact cum am stabilit anterior / informam imediat

    • dreptul este inactiv dar ne dorim pastrarea / nu poate fi activat decat printr o HG cu impact bugetar care pana in prezent a fost respinsa de MFP / dar nu vrem sa renuntam

  1. Ce bine este ca se schimba statutul. In sfirsit devenim si noi politisti. S-a terminat etapa cu denumirile complexe cu prea multe substantive si adjective care presupuneau un minim de IQ ca sa le poti pronunta. A se vedea reporteri care simplificau totul la gardieni. Acum nimeni nu ne va mai face gardieni. UAU!!! Acum suntem politisti!
    (link editat – melodie Parazitii)
    Ma bucur ca se schimba statutul. Fa-te politist! Hai fa-te politist!

  2. De ce ati decis sa sustineti doar 12 puncte / amendamente fata de varianta trecuta prin Senat?
    Mai sunt si alte amendamente care trebuie discutate, inclusiv despre evaluarea profesionala, a fost luata din OMJ si lipita in statut.
    Nu aceasta a fost vointa CCR!!! Cititi mai atent motivarea.
    Aceleasi lucru s-a intamplat si cu cercetarea disciplinara. Nu aceea este vointa CCR!!!
    De asemenea, de ce se accepta calificativul FB pentru participarea la concursuri? In momentul actual concursurile se desfasoara foarte bine, si daca conditia este de BUN.
    Si mai erau amendamente propuse, care ar necesita putin timp pentru discutie, dar cu impact important.

    Poate de aceea a cerut domnul Predoiu amanarea discutiei finale si a discutiei. NU ESTE TOTI PROSTI!!!

    • evaluarea si cercetarea discipl;inara ca si raspunderea patrimoniala sunt prinse inca din start / ultima decizie CCr a picat insa pe cand statut iesise demult din senat / doar 12 amendamente sunt in plus fata de pachetul initial, fara sa le luam in calcul pe cele 7 pe concursuri, care nu pot fi dezbatute / am explicat in detaliu

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)