www.snlp.ro Web analytics

Mai ramane ceva din pedeapsa cu inchisoarea?

Camera Deputaţilor a adoptat miercuri proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Modificarile propuse transforma pedeapsa cu inchisoarea intr-un fel de scurt cantonament, daca tinem cont de executarea la domiciliu pentru pedepsele pana intr-un an (fapte fara violenta) si pentru persoanele condamnate care mai au de executat 18 luni până la împlinirea fracţiei minime obligatorii pentru liberarea condiţionată din pedeapsa iniţială a închisorii mai mare de un an.

Executarea pedepsei in penitenciar se transforma intr-un carusel al micsorarii pedepsei ramase de executat, prin prisma zilelor castigate prin munca, a celor 20 de zile castig pentru  fiecare lucrare stiintifica si a celor 6 zile castigate pentru fiecare 30 de zile executate in conditii improprii. Modificari majore apar si in cazul judecatorului de supraveghere din penitenciar. Dispare calitatea de presedinte al comisiei de liberare conditionata.

La articolul 9 alineatul (2), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„e) participă la şedinţele comisiei pentru liberare condiţionată;”

Nu intelegem rolul sau de participant la sedintele acestei comisii, in conditiile in care se va pronunta asupra propunerii de liberare conditionata, prin incheiere.

Articolul 97, alineatele (1), (2), (10), (11) şi (13) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„Art. 97. – (1) Liberarea condiţionată se dispune prin încheiere de către judecătorul de supraveghere a privării de libertate la propunerea comisiei pentru liberare condiţionată, la cererea persoanei condamnate, potrivit procedurii prevăzute în prezentul articol.

Conform textului de lege propus, comisia de liberere conditionata este formata dintr-un numar par de membri si nu impar cum in mod firesc ar trebui sa fie, pentru a evita blocajele.

Pentru detinutii care au un deces in familie se prevede ca pe timpul detentiei pot beneficia de pana la 5 zile pentru participarea la inhumare.

Cei cu grad de risc vor  participa la inhumare sub escorta asigurata de administratia penitenciarului. Cu greu ne descurcam sa asiguram paza perimetrelor si prezentarea la instante, legiuitorul insa ne impune si escortarea detinutilor in acest caz.

Stabilirea initiala a regimurilor sufera modificari. Desigur in favoarea detinutilor, avand in vedere ca in codul penal este prevazuta ca si conditie pentru liberare conditionata executarea pedepsei in regim semideschis sau deschis.

La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 36. – (1) Regimul închis se aplică iniţial persoanelor condamnate pentru fapte comise cu violenţă la pedeapsa închisorii mai mare de 3 ani, dar care nu depăşeşte 13 ani.”

La articolul 37, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 37. – (1) Regimul semideschis se aplică iniţial persoanelor condamnate pentru fapte comise fără violenţă la pedeapsa închisorii mai mare de 3 ani, dar care nu depăşeşte 13 ani, respectiv persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de un an, dar care nu depăşeşte 3 ani pentru fapte comise cu violenţă.”

La articolul 38, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 38. – (1) Regimul deschis se aplică iniţial persoanelor condamnate pentru fapte comise cu violenţă la pedeapsa închisorii de cel mult un an, respectiv pentru fapte comise fără violenţă la pedeapsa închisorii mai mare de un an, dar care nu depăşeşte 3 ani.”

Astfel, modificarile propuse pregatesc terenul pentru o reprofilare a penitenciarelor si incarca activitatea structurilor evidenta si regim penitenciar. Insa, de departe, se disting doua efecte nedorite:

  • reducerea drastica a executarii pedepsei in regim privativ de libertate datorita castigurilor acordate (zile munca, zile compensatorii conform Legii 169/2017, cate 20 de zile pentru fiecare lucrare stiintifica) golind de continut scopul acesteia.
  • perioada scurta de executare efectiva a pedepsei, posibilitatea facila de executare a pedepsei in regim semideschis sau deschis duc la acordarea liberarii conditionate intr-o maniera mai lejera, cu efecte nedorite ce deviaza de la scopul acesteia.

Actul normativ adoptat este pregatit pentru trimiterea la promulare dar  aflam ca a fost deja atacat de ICCJ.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

1 COMMENTS

  1. 1.este o situație de incompatibilitate între prezența JS la lucrările CLC și soluționarea prin încheiere a propunerii de liberare condiționată.
    2. este inadmisibilă liberarea condiționată printr-o ÎNCHEIERE, prin procedură administrativă, în timp ce deținutul a fost condamnat printr-o HOTĂRÂRE, care se pronunță în ședință publică, cu participarea procurorului.
    3. executarea în alt mod decât a dispus instanța înseamnă a reindividualiza modalitatea de executare, ce încalcă autoritatea de lucru judecat.
    4. deși JS este învestit legal și constituțional, el desfășoară o activitate ADMINISTRATIVĂ în penitenciar.
    Cine a propus aceste modificări habar nu are despre executarea pedepselor, despre individualizarea executării. Niște amatori. În curând, vom rămâne datori deținuților cu niște zile de libertate.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)