www.snlp.ro Web analytics

Bugetul ANP intra in fibrilatii. Din nou… Grinch la butoane

Probabil cea mai controversata rectificare bugetara a ultimilor ani, a fost in cele din urma publicata prin OUG nr 78/2018. Pe langa problema cu majorarea de 75%, acum avem si grija procedurilor uzuale pentru deschiderea de credite bugetare, proceduri inghesuite la limită,  de aceasta intarziere a publicarii rectificarii.

Am receptionat mai multe semnalari din unitati privind demersuri pe care ANP le-a derula pentru a muta fonduri de la o unitate la alta pe considerentul ca nu ar ajunge banii de salarii pentru toate unitatile. In realitate, ANP a luat decizia de a sacrifica o parte din contributii (in prezent fiind si acest aspect in curs de rezolvare) fara a se afecta salariile nete. Insa, ceea ce a perceput azi Bacaul de exemplu (si probabil sunt si alte unitati) este o redistribuire de fonduri de la unitati care au estimat mai mult decat vor cheltui, avand astfel, la acest moment un surplus de fonduri fata de necesar.

Aspectele care tin de intarzieri si proceduri se vor rezolva rapid si nu avem semnale de alarma privind riscuri imediate in plan salarial. Singurul risc, mai ales spre luna noiembrie, se retine in ce priveste penitenciarele-spital (victimele preferate ale lui Grinch) avand in vedere finantarea mai complexa a acestor unitati. Imediat ce vom avea cifrele exacte vom detalia si ne vom asigura ca se fac demersuri pentru evitarea unor probleme la salarii.

Rectificarea nu a venit cu plusuri ci dimpotriva. MJ a solicitat o suma mai mare la aceasta rectificare insa a primit doar o mica parte din cat e cerut. Nevoie mare de bani in MJ – toate salariile au sarit prin corectarea valorii de referinta sectoriala la magistrati, grefieri si la probatiune (sentinte castigate etc). Nevoie mare, dar bani putini… deci, ce urmeaza? Previzibil, ordonatorul a scuturat tot ce a putut de prin bugetele avute sub control. Inclusiv de la noi.

Bugetul ANP aprobat pentru 2018 ar fi fost de natura sa acopere salariile integral pe tot parcursul anului 2018. De aceea a si fost posibila scoaterea la concurs a unor posturi pe parcursul anului. Insa dupa publicarea rectificarii este foarte probabil sa nu mai putem declansa si alte proceduri de concurs; inca se fac calcule.  Stim ca prin Legea nr 80/2018 s-a creat o aparenta derogare si pentru sistemul nostru, sub forma acestui text:

“(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), instituţiile din cadrul autorităţii judecătoreşti, Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi serviciile publice de ambulanţă pot organiza concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante, indiferent de data vacantării acestora, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinaţie în buget.”

In lipsa acestei exceptii era nevoie de un memorandum aprobat de guvern, insa prin memorandum puteai sa justifici si eventuale suplimentari de buget. Exceptia ne scapa de memorandum dar nu si de limitarea bugetara. Avand in vedere insuficienta bugetului, chiar daca avem exceptie, nu avem concursuri. Sau ne apucam din nou de memorandumuri pentru a justifica o eventuala suplimentare de fonduri la urmatoarea rectificare, ceea ce credem ca ar fi o idee buna. Invartire in cerc. Trei lucruri sunt certe: numarul detinutilor se incapataneaza sa scada (acum sunt putin peste 21500), numarul salariatilor a depasit pentru prima data in istorie 13000 iar volumul orelor suplimentare scade progresiv prin plata acestora.

Dar de ce nu mai avem buget suficient? Sunt mai multi factori care trebuie mentionati. Pe cand se construia bugetul anului 2018, adica in a doua jumatate a anului trecut, o anumita valoare a suscitat discutii in echipa DEA si anume suma care trebuia prevazuta pentru a acoperi majorarea de 25% care urma sa se acorde tuturor, din ianuarie. Ulterior au mai aparut niste variabile cum ar fi salariile personalului medical din sistem si plata orelor suplimentare. Dar focusand strict pe majorarea de 25% si proiectul de buget, aflam ca Ioana Serban a avut obiectii la sumele prinse initial in proiect afirmand ca sunt prea mari.

In septembrie 2017 s-a fundamentat necesarul real de fonduri pentru 2018 si s-a trimis la MJ proiectul de buget prin care s-a solicitat la personal suma de 1.109.518 mii lei pentru penitenciare, care includea cresterea de 25%, acordarea de vouchere, plata orelor suplimentare si încadrarea în anul 2018 a unui număr de 1640 persoane din sursa externa, 362 din scoala și ieșirea din sistem a unui număr de 600 persoane trecute în rezervă. Pentru spitale s-a solicitat suma de 110 mii lei, din care 65 mii lei subventie si 45 mii lei de la casa de sanatate, suma care includea aceleasi cresteri si incadrarea unui numar de 160 persoane, precum si iesirea din sistem a unui numar de 50 persoane.

Totul parea pus pe linie pana in noiembrie cand MJ a trasat o suma limita in care sa fie incadrate cheltuielile. Fara sa stea prea mult pe ganduri, Ioana Serban a stabilit diminuari la salarii si alocarea sumei de 990.000 mii lei pentru posturile care erau in plata, respectiv 11890 minus 300 de iesiri estimate in 2018, solicitand totodata sa se mareasca limita doar cu suma de 50.000 mii lei pentru acordarea voucherelor, incadrarea a 419 posturi care erau cuprinse in memorandum si 362 absolventi din scoala.

Pentru spitale, Ioana Serban a stabilit sa se aloce suma de 50 mii lei pentru posturile care erau in plata respectiv 975 posturi si sa se solicite marirea limitei cu 11 mii lei pana la acoperirea necesarului real. Cand Ioana Serban a stabilit bugetul in limita impusa, fara a se lupta prea mult spre deloc nici cu MJ nici cu MFP (cum se intampla candva), ar fi avut optiunea sa aloce mai multi bani la salarii si sa mai scada la bunuri si investitii pentru ca oricum s-a demonstrat in 2018 ca executia a fost dezastruoasa la acele titluri de cheltuieli (7% executie la investitii!); probabil si de aceea MJ nu a deblocat toata cota de 10% (“fondul de rezerva”).

Din pacate MJ nu a marit limita alocata si in momentul in care a venit bugetul pt anul 2018 a fost alocata doar suma de 990.000 mii lei la penitenciare si 50.000 mii lei la spitale astfel incat, nu se puteau face incadrari decat atunci cand se vacantau posturi (pensii etc), nu s-au asigurat salariile celor din scoala si nici suma necesara pentru plata voucherelor. Daca la penitenciare erau cat de cat acoperite salariile mai putin pentru cei din scoala, la spitale nu s-au asigurat salariile pentru un an intreg. Pasivitatea Ioanei Serban la momentul cand ar fi trebuit sa se lupte pentru a mări limita trasata de ordonatorul principal, i-a mentinut cota personala de apreciere la MJ, dar pe spatele celor care in scurt timp vor tremura pentru salariile lor.

Ioana Serban a (re)venit in sistemul nostru fiind laudata ca o persoana care stie cu bugetul. Dar daca stia atat de bine, nu ar fi lasat un sac de bani la titluri si capitole la care nu s-a realizat nici pe departe executia scontata si nu ar fi mers pe speranta ca in 2018 nu are ce sa se intample surprinzator. Iata ca pe langa executia agresiva din cursul anului avand in vedere elementele noi aparute (salarii medical etc), rectificarea aprobata prin OUG 78/2018 ne lasa si fara jumatate din fondul de rezerva care ne-ar fi ajutat sa trecem anul cu bine. Prin urmare putem estima ca intram in etapa problemelor de tip bugetar in sistemul penitenciar si probabil va fi nevoie de actiuni sindicale pentru a se asigura fondurile necesare pentru salarii pe tot parcursul anului 2018.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

13 COMMENTS

  1. Partial adevarat domnule Tudorache, partea cu SEAP-ul insa este exagerata. Salarii marite cu 25% fata de celelalte sectoare, un educator la 100 detinuti, plus monitori sportivi, asistenti sociali si psihologi. Cât despre rezultatul muncii ,(editat – nu incurajam elemente de “razboi” intre proprii angajati. Putem fi constructivi si gasi solutii echitabile poentru intreg personalul prin mecanisme care nu aduc atingere unei categorii de personal in favoarea altei categorii)

    • Ceea ce nu au reusit altii, sa nu o facem noi. Inteleg perfect ca exista tendinta de a judeca activitatea colegilor de prin alte sectoare insa trebuie pastrata o doza de echilibru. Contextul acordarii majorarii de 25% pentru educatie presupun ca il cunosti, aceastia fiind asimilati ca atributii asistentei sociale. Ca sindicat nu ne opunem la nimic ce poate fi in plus pentru personal. La fel cum nu ne-am fi putut opune daca procentele erau acordate invers. De aici putem marja pe o teza a discriminarii insa traseul este extrem de anevoios avand in vedere degringoala salarizarii ultimilor ani. Nu ne trece nimiic pe sub ochi fara sa observam si analiza in detaliu.

  2. Dar baietii (editat – a se preciza elemente care diferentiaza structurile pentru a nu lasa loc de interpretari) prefacuti o lauda !!!😕😕😕😕

  3. De cate ori a aparut dna specialista in sistemul ANP au fost probleme cu bugetul !!!! Chiar nu observa nimeni dintre cei de sus , sa o puna secretara TT-ul daca tot ii plac plecaciunile !!!

  4. “penitenciarele-spital (victimele preferate ale lui Grinch)” – luna asta la spitale s-au dat doar salariile nete…. chirii/deconturi 0 *zero !!! dar nu spune nimeni nimic…. a facut economie la buget cu 100 de angajati

      • Vor acelasi venit la 8 ore ca unul care lucreaza la tura.Vor sa stea acasa de sarbatori, sambata si duminica, sa fie langa familie tot timpul sa doarma acasa si sa incaseze ca unul care este privat de toate astea.Asta e nemultumirea.Corect au riscuri cand pleaca la camp,instante si alte activitati si nu sunt oameni suficienti sa asigure o escorta conform cu regulamentele, dar peste tot in lumea asta care zicem noi ca e mai civilizata munca la tura este platita mai mult tocmai prin prisma acestor privatiuni.Nopti pierdute, sarbatori petrecute la munca.

        • Nicu. O fi peste tot in lumea asta diferente intre cei se la tura si 8 ore , dar nu de un sfert din salariu, datorita electoratei lui Ponta si generalului interesul national s-a ajuns la aceasta incorectitudine. Unii stau intre gratii si zabrele , au sprijin colegii de .insotire, grupa etc cu 100 de detinuti si altii stau in camp deschis cu boacheti sau printre blocuri cu 40 detinuti ??? Cei de la economic adminsitrativ si ei sunt discriminati , nu contesta nimeni ca trebuie sa existe diferente dar am observat ca atunci cand vin controale si sun destule entitati de control cei de la adm se dau de ceasul mortii , iar cei de la ture nici nu-i doare-n cot, aia gestioneaza fonduri importante de bani , au raspundere pe cand la.paza numeri hotii , bati gratia etc. sau te urci in foisor si ai grija sa nu te prinda cu cartea sau altele. Totusi prea mari diferentele !!! Nimeni nu face nimic sa indrepte inechitatea aceasta si cea de la educatie unde se bat majoritatea ofiterilor sa ajunga , oare de ce ???

          • Se intra din nou pe un taram al discutiilor care mai mult starnesc nervi pur gratuiti. Trebuie inteles un singur si implu aspect: diferentele salariale intre cei care presteaza la program normal de 8 ore si cei care presteaza la tura parvin exclusiv din sporuri acordate pentru tipuri de munca de genul: munca pe timp de noapte, munca in zilele SDSL, norma 12B- supliment hrana pentru program prelungit (munca in ture). Fiecare post din penitenciar are implicatiile sale. Unele pot fi coimparabile pe criterii de atributii specifice insa nu acolo intervin diferentele salariale. Reiterez: diferentele parvin din ce am scris mai sus.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)