www.snlp.ro Web analytics

Biroul de calcul. Intre realitate si fictiune

Fie ca se doreste sau nu, ca se intelege sau nu, infiintarea biroului de calcul este o consecinta ce decurge din aplicarea Legii 169/2017. Atat timp cat conditiile din penitenciare nu se vor schimba, ea se va aplica si va produce efecte. Amanarea infiintarii acestui birou denota neintelegerea fenomenului si a modului de punere in aplicare a legii. Se opineaza vehement ca legea prevede ca sectorul evidenta este cel care se ocupa de calculul pedepsei, in vederea aplicarii acesteia. Desigur, asa cum se ocupa si de calculul pedepsei prin aplicarea dispozitiilor Codului Penal, cu ajutorul compartimentului organizarea muncii.

Acelasi principiu ar fi aplicabil si pentru biroul de calcul. Pe scurt, organizarea muncii face un calcul al zilelor castigate prin munca, pe care il preda sectorului evidenta in vederea aplicarii liberarii conditionate/liberarii in termen. Acelasi lucru il face si biroul de calcul: un calcul al zilelor executate in conditii necorespunzatoare, pe care il preda sectorului evidenta in vederea aplicarii liberarii conditionate/liberarii in termen. Zile castigate prin munca/zile castigate prin compensare. Insa, intelegerea acestor aspecte se lasa greu. Discutii aprinse si opinii ce duc rezolvarea situatiei intr-un punct mort, pasarea muncii si raspunderii excesive asupra structurii evidenta. N-am uitat adresa ANP trimisa in teritoriu, in care se mentiona expres ca, pentru datele introduse in programul informatic pentru aplicarea Legii 169/2017, este responsabila exclusiv structura evidenta!

In vederea obtinerii unei opinii cu privire la implicarea si altor factori de decizie in aplicarea Legii 169/2017, desi de la nivel ANP s-au emis unele puncte de vedere referitoare la implicarea sefilor de la aplicarea regimului, reiteram analizarea acestei opinii tinand cont de prevederile Anexei 2B, camera virtuala sau ”unde se deduce perioada, in mandat sau in sentinta”. Cele de mai sus, desi emise de structuri diferite, ajung pe umerii lucratorilor de evidenta, si acest aspect dorim sa-l subliniem. Aceste opinii au un rol esential si implica consecinte in teritoriu, respectiv asupra celor aproximativ 500 de angajati din sectorul evidenta. Explicam: directia juridic ANP opineaza ca nu se fac interpretari pe marginea legii, asa cum s-a trasat ideea de la MJ. Intrebam noi, cei din teritoriu-evidenta, care doar trebuie sa executam: cum o facem? Cum de s-a ajuns in situatia in care, ascunzandu-se dupa vorbe, cei care trebuie sa dea indrumari exprese nu o fac, iar cei care trebuie doar sa aplice legea, trebuie sa o interpreteze si sa aplice?

Cum materialul grupului de lucru, cu instructiuni tehnice detaliate nu ajunge in teritoriu, in conditiile in care aplicarea acestuia ar asigura un mod de lucru unitar si sigur? Ca se numesc instructiuni, proceduri de lucru sau metodologie, nu sunt agreate si lipsesc cu desavarsire, deschizand cutia Pandorei in aplicarea Legii 169/2017. Totodata lasand la latitudinea fiecarei unitati modul de aplicare. Modul unitar de lucru trebuie sa fie unul dintre atributele principale ale evidentei, dar s-a ajuns la constituirea de feude, in care fiecare face cum considera corect. Structurile evidenta si juridic din ANP trebuie sa se implice direct in indrumarea aplicarii Legii 169/2017, nu doar sa se rezume la adrese in care ”opineaza” sau ”ANP nu are rol de interpretare a legii”. In schimb, suntem obligati sa il avem noi, cei de la evidenta, care trebuie sa aplicam. Cum s-a ajuns la aceasta situatie de pasare a asumarii? Textul de lege prevede atributii de indrumare a activitatii, iar acestea se fac prin decizii, instructiuni, metodologii, proceduri de lucru.

HOTĂRÂRE nr. 756 din 12 octombrie 2016 Articolul 6 (1) În realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Administraţia Naţională a Penitenciarelor exercită următoarele atribuţii:

a) organizează, coordonează, evaluează, controlează şi îndrumă activităţile referitoare la modul de executare a pedepselor şi măsurilor privative de libertate în unităţile din subordinea sa, pronunţate de instanţele judecătoreşti, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

d) organizează, coordonează, evaluează, controlează şi îndrumă activitatea de evidenţă nominală şi statistică a deţinuţilor, persoanelor internate şi arestate preventiv din unităţile din subordinea sa;

e) organizează, coordonează, evaluează, controlează şi îndrumă folosirea la muncă a deţinuţilor, persoanelor internate şi arestate preventiv din unităţile din subordinea sa;

Pe motivele expuse mai sus, in teritoriu s-a ajuns la situatii extreme, pe care domnul ministru Tudorel Toader ar trebui sa le stie. Datorita modului neunitar de interpretare si aplicare a Legii 169/2017, zilele acordate conf. Lg 169 se acorda in unele penitenciare, iar in altele nu. In clar, detinutului X i se acorda zilele castig conform Legii 169/2017, dar daca acesta se transfera la un penitenciar unde opinia este diferita, acestea nu se mai acorda. Dezlegarea unor chestiuni de drept, pentru eliminarea practicii neunitare in aplicarea Legii 169 la nivelul Administratie Nationale a Penitenciarelor este o situatie ce trebuie sa preocupe Ministerul Justitiei, in a carui subordine suntem. Lasarea responsabilitatii aplicarii acesteia in sarcina structurii evidenta, care are doar rol de executie, duce la efecte nedorite in planul asigurarii legalitatii detinerii, si pune o presiune extrem de mare pe lucratorii acestui sector. Opinia larg vehiculata, ca nu este complicat sa acorzi 6 zile castig la 30 executate in conditii necorespunzatoare, este din pacate luata de buna, fara a se vedea implicatiile din spate (modul de acordare in diferite modificari ale situatiei juridice).

Cutia Pandorei a fost deschisa, iar intreaga responsabilitate cade pe umerii angajatilor, care simt mai greu ca oricand efectele. Acestea se rasfrang asupra sanatatii si moralului lucratorilor de evidenta, munca in sector a devenit neatractiva, fiind si cea mai putin platita, transformandu-l astfel in batalion disciplinar. Rugam colegii de la psihologia personalului sa ne sprijine, prin consilierea lucratorilor care au ajuns in comisia de disciplina sau la Parchet, urmare a liberarilor eronate, si efectuarea unui studiu privind starea de spirirt in randul acestora. Trebuie cunoscuta situatia acestora si luate masuri, pentru imbunatatirea conditiilor solicitante in care isi desfasoara activitatea. Sunt oamenii cu care lucram si care vor duce in continuare greul, si ne preocupa situatia acestora. Vom reveni cu amanunte pe aceasta tema intr-un viitor articol.

 

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

6 COMMENTS

  1. va salut! am o nelamurire in privinta decontarii serviciilor turistice si anume faptul ca daca pe factura fiscala este trecuta doar data cand a fost emisa, aceasta nu mai are nici o valoare deci serviciul nu se deconteaza. de la unitate am inteles ca trebuie sa fie trecuta perioada dar am citit in instructiunile de decontare si nu se specifica asa ceva decat daca ne cazam folosind o agentie de turism etc. astept cu nerabdare un raspuns. o seara placuta!

    • Salut. La sectiunea “Denumirea produselor sau a serviciilor” este obligatoriu a se inscrie “servicii de cazare”/”cazare”. Chiar de nu ai inscrisa perioada pe factura, aceasta poate fi considerata ca valabila, data emiterii acesteia reprezentand data prestarii serviciilor. Dar obligatoriu trebuie inscris ce am spus mai sus.

  2. Buna ziua,
    Domnule presedinte este normal sa nu se achite contravaloarea acelor tichete de vacanta. Prin unele unitati se spune de la finaciar ca nu sunt bani. Au trecut totusi 45 zile de cand am facut raportul de co. Au fost lasate si facturile. Acum se gasesc diverse motive.

    Multumesc

    • Este vorba de de decontarea serviciilor de turism si nu a tichetelor de vacanta. Tot ce ramane de facsut in cazul tau e sa ne spui care este unitatea unde au trecut cele 45 de zile de la depunerea raportului de concediu cu decont. Cum altfel sa ne ineteresam de situatie daca nu stim unitatea ?

  3. Foarte buna ideea biroului de calcul însă întrebarea importanta este? Cu ce oameni infiintam acest birou? Cu personalul puțin de la evidență ? Adică adâncim mai rău problema lipsei de personal din cadrul biroului evidenta? Alții oricum nu vor veni sa piardă la salariu și sa facă excursii la parchete. …Bună ideea însă nu în România. ….

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)