Salarizare 2018. Debutanti – cresteri in loc de diminuari! Misiune grea
Continuam articolul anterior si ajungem intr-o zona chiar mai tehnica. Dupa ce unitatile au aplicat adresa ANP, s-au imprimat fluturasii de salarizare, in mare fara surprize, avand in vedere ca stiam toti de majorarea de 25% suprimata aproape integral de noile contributii de aproximativ 22,5%. Ramanea o mica crestere nesemnificativa dar cat timp e ceva in plus, este inca bine. Insa au aparut si temutele cazuri de diminuari.
In urma cu trei zile am primit un val de sesizari si fluturasi de salariu in care se evidentia o diminuare salariala la debutanti cu o medie de 20 de lei. Am pornit pe fir sa intelegem de ce este o problema la debutanti intruct panica riscului de diminuare venea dinspre apropierea de grilele din 2022 ceea ce nu era nici pe departe cazul la debutanti.
Astfel, SNLP a solicitat directorului general ANP o intalnire tehnica cu participare DEA ANP, intalnire care a inceput ieri la ora 10,00 si care a fost mult, mult mai grea decat am preconizat. Vom incepe cu sfarsitul. La capatul a 5 ore (!) de dispute, contre si fel de fel de variante de interpretari, decizia clara a fost ca se va modifica aplicatia de salarizare conform propunerii SNLP astfel incat nu numai ca nu se vor inregistra diminuarile susmentionate dar si debutantii vor inregistra cresteri salariale.
In urma cu trei ore ANP ne-a informat ca a modificat deja aplicatia urmand ca astazi sa se modifice calculele in teritoriu si tot ANP ne anunta ca acum apar cresteri medii de 70 de lei. Pe calculele noastre, insa, cresterile la debutantii din operativ pot fi si de peste 300 de lei intr-o luna in care se primeste majorare de 75%. De precizat ca nu erau numai cazuri de debutanti semnalate cu diminuare ci si agenti definitivi, cu vechime mica. De la minus 20 la plus 300, putem zice ca este o realizare!
Provocarea situatiei a fost in primul rand sa detectam ce anume genereaza pierderea, ceea ce era imposibil la o simpla citire a fluturasului. Si atunci am luat-o pas cu pas, element cu element, prevedere cu prevedere si am reconstituit o compunere a unui salariu la agent debutant, pentru ca in cele din urma sa ne dam seama care e buba. Buba era salariul minim.
Cresterile salariale recente s-au acordat succesiv intr-o anumita ordine care nu mai poate fi deranjata prin recompunerea salariului pe alte principii daca legea nu prevede acest lucru. Dar exact asta facea ANP prin modelul transmis in unitati si inserat in aplicatia de salarizare. Desi in 2017 salariile de functie brute ale debutantilor care erau sub 1450 lei au crescut la acest plafon minimal stabilit de legislatie, acum in 2018, pentru a compara SF in plata majorat cu 25%, cu noul salariul minim de 1900 lei, ANP scotea din compunerea salariului acea suma reprezentand cresterea din 2017 la salariul minim pe economie (la cei la care a fost cazul). Iar suma respectiva (care devenise un element salarial distinct) este de aprox 150 de lei, la care se adauga majorarile ulterioare precum si alte elemente salariale care se calculeaza la aceasta.
In cele cinci ore de dispute (purtate cu DEA ANP) am sustinut ca acest lucru este gresit din punct de vedere legal si ca actele normative se aplica in ordinea adoptarii lor, cu efect in viitor daca nu sunt limitate la o perioada de timp sau modificate prin norme ulterioare. Iar daca in 2017 am modificat toate salariile de functie din sistem care erau sub 1450 lei, urcandu-le la acest plafon, nu mai am cum sa descompun aceasta structura salariala si sunt obligat sa mentin in salariu acel element salarial distinct reprezentand diferenta de la 1450 de lei la SF in plata anterior.
Argumentatia DEA era ca SF real al unui debutant este 1350 (ca exemplu), si ca suma cu care acel SF a fost crescut la minimul de 1450 lei in 2017 nu se mai poate lua in calcul acum. In parte ceea ce spune DEA ANP este adevarat, avand in vedere ca modul de compunere a SF, pe elemente salariale, conform legislatiei anterioare, nu a fost modificat. Dar specificul salarizarii in sistemul nostru nu permite o simpla modificare de contract individual de munca spus pe scurt CIM (doar personalul contactual are CIM) pentru a ajusta un salariu de baza la minimul pe economie. Atunci ar fi fost mai simplu. A fost necesara introducerea acelui element salarial distinct (diferenta) care va ramane in continuare intre elementele salariale ale celor care s-au aflat in sistuatia respectiva in 2017.
Cadrul legal:
- HG 1/2017 – in 2017 salariul de baza minim brut pe economie este de 1450 lei
- Legea 115/2017 – salariul de functie din structura de aparare nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe economie
- Legea 152/2017 – majoreaza salariile de functie cu 10%
- Legea 153/2017 (legea-cadru) – se majoreaza salariile lunare cu 25%
- HG in 846/2017 – in 2018 salariul de baza minim brut pe tara este de 1900 lei
- OUG 90/2017 – mai intai se aplica majorarea de 25% apoi se compara rezultatul cu salariul minim de 1900 lei
Pentru salariul debutantilor din februarie 2018, DEA ANP mergea pe teza recompunerii de la zero a salariului de functie, pierdea pe drum acea suma de (exemplu) 150 de lei (pct 2 de mai sus) si continua cu calculul majorarilor legale ulterioare, pentru ca in final sa compare rezultatul cu salariul minim de 1900 de lei prevazut pentru 2018, acordand o diferenta daca rezultatul era mai mic de 1900. Si de aici aparea o diminuare de 20 de lei fata de ultimul salariu in plata. In realitate este o crestere medie de 300 de lei la un agent debutant din operativ comparand cu ceea ce trebuia legal si corect sa rezulte dupa aplicarea majorarilor.
Sa explicam de ce afirmam ca pot fi cresteri si de peste 300 de lei in loc de diminuari de 20. Calculam simplu impreuna, privind cele 6 puncte din cadrul legal de mai sus. Daca acel element salarial distinct pierdut pe drum ar fi de doar 100 de lei si il reintroducem in structura salariului de functie, la acea suma de 100 de lei se aplica mai intai cresterea de 10% rezultand 110 lei apoi cresterea de 25% rezultand aproape 150 lei, suma la care se aplica spor de 30% pericol rezultand 200 de lei apoi, dupa caz, majorarea de 75% si majorarea de 50%. Faceti singuri calculele pana la final. Pot fi valori mult peste 300 de lei. Iar calculul este facut la o diferenta de 100 lei. La o diferenta de 150 lei, mai adaugam 50% din sume. Cam atat se pierdea pe drum!
In final mentionam ca la discutia aprinsa si interminabila de ieri ale carei detalii nu intentionam sa le publicam dar care imbraca nuante absurde, nu a participat juridicul. In final, directorul general care a fost obligat sa lipseasca o mare parte din sedinta fiind chemat la MJ, a sustinut in mod decisiv interpretarea SNLP, iar DEA a acceptat aceasta varianta. De mentionat poate si faptul ca inclusiv auditul din ANP, chemat pentru opinie, a sustinut clar varianta pe care noi o argumentasem. Aveti atasat si „clarificarile” transmise anterior de ANP prin mail, in posesia carora am intrat abia astazi, dupa sedinta. Din mesaj reiese intentia clara de a elimina cresterea anterioara si nu ca ar fi doar o simpla eroare de calcul.
23 COMMENTS
Comments are closed.
Da dle Ioan, există pentru restul angajatilor la stat sau in privat,
legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale dar noi, poliția si armata suntem exceptati (art5 alin2). Daca o citiți, veti rămâne surprins cat de bine e pus la punct sistemul de protecție. Ceva de genul ar trebui să existe și pt noi o decizie ANP.
Dle Ștefan, din ce cauza sănătatea noastră nu reprezintă o prioritate pt sindicate? Vă întreb pe dvs pt ca sindicatul reprezintă interesele noastre si ne protejează drepturile … Nu? Sau cel putin asa ar trebui. Degeaba scrie pe hârtie și plătim cotizație ca se considera doar lupta pt salarii prioritară. Nu inseamna ca nu apreciem efortul dvs. dar mai sunt si alte probleme de care în timp o sa ne lovim si nu stim sau nu avem instrumentele necesare pentru a ne proteja.
Domnule presedinte
Sporul de TBC/HIV se va mai plati daca se vor plafona sporurile la 30%.
ma bucura preocuparea / apare rar aceasta intrebare 🙂 / sporul nu mai exista in forma asta in lege / dar putem spune ca se acorda toate sporurile fara posibilitatea de a se depasi max 30% / adica la finalul lunii poti totaliza 125% sporuri dar vei primi 30% / calculati la noile salarii de functie plus gradatie / vom discuta si pe subiectul acesta / nu este neaparat o panica aici / doar ca operativul ar fi prejudiciat / toti am primi doar echivalentul sporurlui actual de pericol si atat, plus ceea ce nu intra in plafonul de 30%: indemniz doctorat, spor de noapte, majorari / principala problema este ca actuala maj de 75% devine spor de 100% / aparent e o crestere dar… intra in plafon… care este full / poate fi greu de asimilat aceasta explicatie extra sintetica / de aceea zic ca vom aprofunda / oricum vom lupta pentru acele drepturi care trebuiie sa evidentieze cel putin schimburile operative unde programul de munca este foarte greu
mulțumim domnule Teoroc, mulțumim SNLP!
multumesc frumos
adică, pe limbajul omului de rând, se dă sau nu ? Cât trebuie să ne ponteze ? că de când sunt pe secția medicală nimeni nu m-a putut lămuri și degeaba ne trecem în condica aia. Am avut deținut activ cu plămânii perforați, a fost dus la jilava, între timp s-o fi liberat că nu mai avea mult până la comisie și nimeni nu a mai zis nimic de atunci. Ne-am pus sănătatea în pericol pt că avea demult tbc doar că nu știa cabinetul medical.
Din ce motiv noi nu avem legislație pentru îmbolnăvire la locul de muncă sau pentru accidente de muncă? La soție la muncă, s-a accidentat o colegă și la revenirea din concediul medical au trecut-o pentru o perioadă la program de 8 ore la birou dar cu salarul ca și înainte. La noi dacă se întâmplă ceva, dacă ai noroc ești dat la 8 ore, pierzi la salar și mai ești și bătaia de joc a șefilor. Am înțeles că civilii au lege anume pentru așa ceva. Noi nu ar trebui să avem ceva asemănător aplicabil la noi în sistem?
De ce sindicatele se luptă doar pentru problemele legate de salarizare? Dacă am 100 de lei în plus în buzunar tac din gură și poate să mi se întâmple orice? Îi pasă cuiva de sănătatea noastră? Am colegi (tineri) decedați de infarct sau de comoție cerebrală făcute pe bază de stres și suprasolicitare. Se va lua vreodată vreo măsură?
nu sunt sigur ca am inteles / exista legislatie privind accidentele de munca si se aplica dar tu pare ca vbesti de boli profesionale sau legate de profesie / acela e un domeniu mai complicat si se aplica pe caz / riscurile nu pot fi eliminate total dar daca ar putea, ar disparea si sporurile
Păi vorbesc si de boli și de accidente. Dacă am un accident de munca si nu sunt eu vinovat de producerea lui, iar ca urmare de ex. nu mai pot munci pe ture ci sunt nevoit sa merg la 8 ore, cui îi pasă de diminuarea salariului meu, de trauma prin care am trecut, de sănătatea mea?
In cazul bolilor, îmi pun problema deoarece muncesc si pe secția medicală. De ce ziceți ca e un domeniu delicat? Nu avem aceleași drepturi ca ceilalti oameni? Nu ma astept sa faca ANP ceva, ci ma astept ca macar sindicatele sa dea un minim interes. De ce nu există interes si pt protejarea noastra? Că de muncit știm să muncim și suplimentar si fara concediu sau ture libere dar macar daca ne imbolnavim sa avem o minimă protecție. Nu mai ziceți că e legislație pt accidente ca am mai intrebat între timp, si nu e decât pentru cum se cercetează si face dosarul nu despre cum suntem protejați. Am inteles ca civilii au lege specială pt asa ceva si ca la noi in sistem trebuia sa se faca asa ceva specific pt noi, dar cine sa o faca? La protecția muncii avem pe cineva care degeaba întrebi ca nu iti știe explica nimic.
” operativul ar fi prejudiciat”! Exista solutii ca majorarea de 75% ( 100% dupa noua lege) sa fie platita? Redenumire, o exceptie, etc..? Sau cei ” de pe schimburi” pot sa-si „recalculeze” venitul de pe acum?
da / asta este ideea / sa exceptam sporul de 100% pentru sambete/duminici din plafonul de sporuri similar sporului de noapte si indemnizatiei de doctorat
Plata sambatelor , duminicilor si a sarbatorilor nu e spor.E o plata pentru zilele cand altii stau acasa.Si acest lucru este separat de sporuri in toata lumea asta civilizata spre care tindem macar la nivel declarational.
Cei cu studii superioare, in speța asistenta socială primim sporul de studii daca lucram in operativ cu noua lege?
nu exista acest spor in noua lege / exista salarii de functii pe nivel de studii / aruncati o privire in tabelul cu salarii din anexa 6 a legii 153/2017
Domnule Președinte, agenții cu studii superioare, specializări neincluse în ordinul 399 (sau ce număr are), vor fi incluși la categoria agenților cu studii superioare sau vor fi excluși din nou din diferite motive ( nomenclator de funcții, funcții unice etc.)? Va rog sa luați în considerare ca, în legea cadru, nu se face referire la nici un fel de criteriu care ar putea exclude vreo specializare. Cu respect!
specializarile pe baza carora agentii pot fi plasati pe functii de agent prevazute cu studii superioare, se prevad in ordin de ministru / 399 nu va mai fi aplicabil la acel moment / la fel sunt prevazute exact situatiile in care agentii pot primi salariu de comanda
Ok si atunci dupa ce sa ne orientam vizavi de studii? De unde stiu daca studiile mele se incadreaza la functie cu studii?
Lamurim si asta
S-a făcut vreo simulare de salar pentru agenții cu vechime mai mare?
Care ar fi creșterea la salariul din februarie?
La debutanți am văzut!
Mulțumim!
in medie 100 si ceva de lei / depimde / nu este cine stie ce din pacate / dar daca exista diferente importante fata de salariul din 2022, acele diferente se vor plati in transe din 2019 / dar este in functie de nr de ore lucratoare din luna si de sporuri/majorari / daca se compara cu decembrie poate iesi un calcul dar sumele sunt dinamice de la luna la luna / mai ales ca decembrie a fost o luna mai speciala ca nr de ore
Aceasta marire de 100 si ceva de lei este pentru cei care lucreaza la ture sau acolo o sa fie o marire putin mai mare?va multumesc
salariile sunt dinamice / in functie de luna respectiva si sporuri, s-ar putea inregistra cresteri mai consistente
Multumim frumos !
a) gradația I – de la 3 la 6 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului de
funcție prevăzut la cap. I din prezenta anexă cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou
al soldei de funcție/salariului de funcție;
b) gradația a II-a – de la 6 la 9 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului de
funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție;
c) gradația a III-a – de la 9 la 12 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului de
funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție;
d) gradația a IV-a – de la 12 la 15 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului
de funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție;
e) gradația a V-a – de la 15 la 18 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului
de funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție;
f) gradația a VI-a – de la 18 la 21 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului
de funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție;
g) gradația a VII-a – peste 21 ani – și se determină prin majorarea soldei de funcție/salariului de
funcție cu cota procentuală de 3%, rezultând cuantumul nou al soldei de funcție/salariului de
funcție.