www.snlp.ro Web analytics

Salarizare 2018. Majorari, contributii, reincadrari formale, comparatii cu salariile din 2022

In vederea aplicarii noilor modificari aparute incepand cu 2018, in plan fiscal si salarial, ANP a transmis in unitati o adresa care include un set de instructiuni in sensul aplicarii unitare a prevederilor legale. Instructiunile vizeaza acordarea majorarii de 25% conform Legii 153/2017, precizari privind gradatiile si comparatia salariilor in plata cu salariile din Legea 153/2017, precum si detalii legate de noul salariu minim de 1900 lei.Intentia nu a fost rea dar cand incerci sa unifici practica livrand vreun virus, o unifici virusata. Si era cat pe-aci sa se intample cu debutantii, insa am observat la timp si ne-am interpus, salvand situatia. In lod de pierderi vor fi cresteri. Si deloc de neglijat (detalii in urmatorul articol). Revenind acum la instructiunile ANP, preferam sa nu urmam algoritmul acestora si sa explicam exact ce se intampla in stilul nostru.

Nu ne-am grabit pana acum cu informari pe salarizare intrucat erau multe aspecte instabile si riscam sa dezinformam. Acest februarie 2018 este un punct de cotitura in salarizarea din sistemul bugetar. O stiam si nu ne mira. Contrar afirmatiilor guvernului ca nimeni nu va pierde, se stie si se confirma acum cand calculele sunt aproape finalizate, ca se pierde la salarii. Mai mult sau mai putin, dar inclusiv la noi in sistem. Sunt situatii in care am putut interveni sindicaliceste si am corectat dar sunt si situatii in care nu prea avem ce face.

Practic si pe scurt pentru calculul salariului din 10 februarie trebuie aplicate succesiv urmatoarele prevederi legale principale:

  1. (Legea 153/2017, art.38, alin.3) majorarea tuturor elementelor salariale care formeaza salariul lunar brut cu 25% 
  2. (OUG 90/2017, art 7) cresterea salariilor de functie (SF) la minimul 1900 lei brut dupa aplicarea majorarilor de 25%; unde 1900 de lei reprezinta salariul de baza minim brut pe economie incepand cu ianuarie 2018, daca se constata situatii in care SF brut, in plata este mai mic
  3. (OUG 79 si 82 din 2017) introducerea contributiilor integrale pentru salariatii din structura de aparare nationala
  4. (Legea 153/2017, art.38, alin.6) plafonarea salariilor de functie brute la nivelul celor stabilite pentru 2022 (legea 153/2017, Anexa VI – grila salariala), in cazul in care salariile de functie brute pentru 10 februarie 2018 ar fi mai mari.

Acestea fiind regulile de baza, legislatia ne mai ajuta precizand ordinea in care trebuie aplicate (a se vedea, de ex., pct. 2 de mai sus) dupa care incepe seria de interpretari in care ne-am implicat si noi, sindicaliceste si cu maxim de energie in ultima perioada avand ca scop sa protejam cat mai multe salarii de riscul unor diminuari si sa asiguram prin interpretare cresterea salariala etapizata promisa la adoptarea legii-cadru privind salarizarea (L.153/2017).

Pe langa noutatea introducerii sarcinii acestor contributii in salariile noastre nete, aveam grija existentei unor situatii in care salariile calculate cu majorarea de 25% din care nu vedem mai nimic, sa depaseasca totusi nivelul din noua grila, ceea ce este cu adevarat complicat. Daca depasesti grila din 2022, nu numai ca pierzi diferenta respectiva la salariul de functie dar exista risc de pierdere si a majorarii de 75% (detaliem in articol distinct).

Teoretic, astfel de cazuri de depasire a grilei nu ar fi trebuit sa apara decat in zona penitenciarelor-spital unde se acorda sporul TBC pe o durata mai mare, acest drept crescand mult salariul de functie aflat acum in plata. In grila de salarizare la un agent cu vechime medie spre mare, cu toate elementele adaugate, conform adresei ANP atasate mai sus (in principal – gradatia in noul format si majorare de 7,5%) SF brut depaseste 4500 de lei (fara sporuri sau alte majorari) in timp ce media in plata in prezent este usor peste 3000 lei brut, diferenta urmand sa se acorde etapizat in perioada 2019-2022.

In 2018 nu se acorda nicio crestere ca urmare a comparatiei cu grila din 2022. Prin urmare reincadrarile facute pe Legea 153/2017 sunt mai mult formale cu mentiunea ca legea obliga la reincadrari inca de la data intrarii in vigoare. Reincadrarile  s-au facut ulterior (in prezent se finalizeaza) dar datate retroactiv cu data intrarii legii in vigoare, acest lucru fiind facilitat printr-o prevedere din nomenclatorul de functii aprobat prin HG pentru intreg sistemul de aparare (secret de stat). Comparatia cu salariile din 2022 se utilizeaza strict pentru a se verifica daca nu exista cazuri de depasire care trebuie plafonate!

Astfel, pentru a avea o comparatie cat mai avantajoasa (corecta legal, de altfel) cu salariul din 2022, si pentru a evita riscul de diminuari, trebuie calculate atent si corect toate drepturile convenite in interpretari unitare, la nivelul sistemului national de aparare. Salariile din grile nu includ gradatia, dar conform noii legi, gradatia se calculeaza la acestea si apoi se aduna, rezultand noul SF. Aceasta regula a usurat interpretarea ca trebuie realizata o comparatie cu SF 2022 + gradatia. Dar care gradatie? Cea in plata acum sau cea la care vom ajunge in 2022?

Aici remarcam juridicul din ANP care a argumentat clar teza (la care au cuplat apoi resursele si economicul) ca trebuie calculata si adaugata gradatia pentru 2022. Insa si despre gradatii vom face un scurt articol distinct intrucat mai este in curs de solutionare un ultim aspect care ii priveste pe cei cu vechime intre 5-6 ca civili, anterior intrarii in sistem. Acestia pierdeau o gradatie din calcul insa problema este 90% rezolvata. Continuam in articolele urmatoare intrucat riscam sa scriem un roman greu de digerat dintr-o bucata.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

10 COMMENTS

  1. adica sunt sanse ca cei 4 / 5 / 6 ani din “civilie” ( respectiv gradatia 1 / 2 ) sa se piarda printre interpretari ale legii??

  2. Ma intreb si eu …asa ca romanul cel cu mintea de pe urma…vom mai reveni vreodata la situatia in care coeficientii nostri aceia de 1,7 sau cat or fi ei sa se raporteze la salariul minim pe economie si de fiecare data cand acesta creste (salariul minim pe economie) sa creasca si salariul nostru de baza, se mai poate spera ca se va reveni la formula: coeficient X SME Salariu minim pe economie= SFB (salariul functiei de baza) si la acest SFB sa se aplice TOATE sporurile ?!

  3. Felicitari SNLP, ca de obicei sunteti singurii avizati care stiti despre ce e vorba in hatisul asta legislativ privind salarizarea. A 10-a oara ne bagati bani in buzunar.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)