www.snlp.ro Web analytics

Mutari-schimbari-detasari. Chichițe si precizari

Primim multe intrebari legate de mutari, schimbari si detasari. Multi nu inteleg de cine depind acestea, daca ANP poate decide peste directori in cazul mutarilor, sau care este procedura mutarilor in interes de serviciu. Multe nedumeriri planeaza in jurul acestor teme de mare interes pentru personal. Nu ne-am propus vreun studiu aprofundat ci doar cateva observatii care pot fi de folos. Legislatia nu prevede o ordine stricta a ocuparii posturilor (de exemplu, mai intai schimbare, apoi mutare, si in final concurs, in cazul in care postul a ramas vacant). Exista doar adrese ANP prin care se realizeaza recomandari sau instructiuni.

Schimbarea (in cadrul aceleiasi unitati) si mutarea (intre doua unitati diferite) sunt modalitati de ocupare a unui post vacant practic similare concursului, genereaza modificarea raportului de serviciu si sunt conditionate de anumite cerinte. Pe langa schimbare/mutare mai avem transferul (din/in sistem). Detasarea modifica raportul de serviciu, se face pe un post vacant (spre deosebire de delegare care nu necesita un post vacant) dar nu impune in mod expres indeplinirea unor cerinte concrete sau primirea unor avize, fiind un instrument mai flexibil.

  • Ordinul 2397/C/2012 – mutari (inclusiv – in interes de serviciu) (ordin / metodologie)
  • Ordinul 2398/C/2012 – schimbari (ordin / metodologie)
  • Legea 293/2004, art 55 – detasari (art 55)

Schimbarea 

1. se poate aproba daca solicitantul indeplineste conditiile speficice postului si are avizele de principiu

  • nu se impune motivarea solicitarii
  • aprobarea nu este obligatorie fiind la latitudinea directorului
  • in lipsa precizarii aviz conform, orice aviz este consultativ indiferent ca este de principiu sau simplu
  • ordinul nu precizeaza faptul ca avizele trebuie sa fie pozitive ci doar impune avizarea ca si cerinta, insa expresia „are avizul” este interpretata in practica drept „aviz pozitiv”
  • unele unitati au procedat la verificarea indeplinirii conditiilor prin diferite probe: sportive, IT etc; nu exista o practica unitara
  • in practica, respingerea la probe sau lipsa avizului a blochat accesul la departajare; exista sesizari cu privire la subiectivitatea avizarii si a organizarii probelor; ATENTIE! un aviz consultativ negativ nu poate valora respingere si deci nu poate bloca departajarea intrucat nu are relevanta daca avizul consultativ este pozitiv sau negativ, acesta trebuie doar sa existe;

2. solicitarea se analizeaza in consiliul de conducere dar este „supusă hotărârii directorului unităţii, în sensul aprobării sau respingerii acesteia”

  • nu numai ca aprobarea nu este obligatorie dar nici ceea ce se stabileste in consiliu, nu il obliga pe director

3. in cazul in care sunt mai multe solicitari pe acelasi post departajarea este facuta de o comisie, la final „fiind acceptat” solicitantul cu punctaj mai mare

  • comisia acorda puncte, nu aproba sau respinge solicitarea
  • sintagma ambigua „este acceptat” nu impune automat aprobarea solicitarii
  • tot directorul hotaraste asupra solicitarii

4. in cazul in care solicitarea se respinge, nu este prevazuta motivarea respingerii

  • deci chiar daca se obtine punctaj maxim sau consiliul a stabilit in unanimitate aprobarea solicitarii, directorul o poate respinge nemotivat; democratic…
  • totusi, cazurile de respingere ulterior departajarii nu constituie o practica in sistem
  • sindicatele asigura transparenta si echilibru decizional avand dreptul de a participa la comisie si in consiliu

Mutarea 

1. se poate aproba daca exista fonduri, daca solicitantul indeplineste conditiile, are avizele de principiu din unitati si avizul ANP, solicitarea este motivata si dupa caz documentata

  • se creeaza o aparenta diferenta intre avizele de principiu ale unitatilor si avizul (tipul neprecizat) al ANP; in realitate daca nu se specifica „aviz conform” avizele sunt consultative, indiferent de denumire
  • practica a fost modificata; initial se aprecia ca ANP aproba, in prezent ANP avizeaza deci admite teoria avizul consultativ
  • chiar daca toate avizele sunt pozitive, directorii nu sunt obligati sa aprobe solicitarea – pe de-o parte mutarea din (deci vacantarea postului), pe alta parte mutarea in (deci incadrare); retinem ca avizele sunt date chiar de directori
  • cazul extrem ar fi acela in care directorul de unde pleaca solicitantul aproba mutarea, iar directorul unitatii unde ar trebui sa ajunga respinge; aici ANP asigura echiliburl, in caz contrar salariatul fiind… in aer, la propriu
  • nu mai este prevazuta analiza in Consiliul de conducere!
  • respingerea motivata se comunica la cerere

2. daca sunt mai multe solicitari se procedeaza la departajarea de catre o comisie, la final „fiind acceptat” solicitantul cu punctaj mai mare

  • in practica s-a considerat ca lipsa avizului (sau avizarea negativa) a solicitarii blocheaza intrarea la departajare reprezentand neindeplinire de cerinte
  • conform practicii actuale a ANP, ulterior avizarii pozitive de catre ANP, toate solicitarile urmeaza a fi analizate in comisie
  • observam o problema in faptul ca avizul negativ de la ANP blocheaza departajarea in comisiile din unitati; in realitate nu este nicio diferenta fata de explicatia noastra de la schimbarea din functie; avizul consultativ indiferent ca este pozitiv sau negativ, ramane tot consultativ, nu valoreaza nici aprobare si deci nici respingere, este simplu
  • practica anterioara echivala avizul pozitiv ANP cu aprobare, iar avizul negativ cu respingere, unitatile conformandu-se; in prezent avizul negativ valoreaza respingere, iar cel pozitiv este doar un aviz consultativ, unitatile urmand sa decida; foarte alambicat si chiar straniu;

Mutarea in interes de serviciu

1. se realizează la propunerea motivată a unităţii şi/sau a structurii ANP, unde urmează să se mute funcţionarul public cu statut special în cauză, cu acordul directorului unităţii unde acesta este încadrat.
  • indiferent de nevoie si chiar de ce isi doreste ANP, daca directorul se pune contra, muyarea nu se produce; exista astfel de cazuri inclusiv la acest moment
2. se poate aproba, în măsura în care există fonduri cu această destinaţie în bugetul aprobat, dacă sunt îndeplinite conditiile specifice postului si daca salariatul isi exprima acordul scris

Detasarea

1. se dispune în interesul instituţiei publice în care urmează să-şi desfăşoare activitatea

2. primele 6 luni nu necesita acordul salariatul

3. nu este necesar vreun aviz

4. nu se specifica anumite cerinte

5. nu este reglementata prin ordin, intrucat statutul nu trimite catre ordin

Ca si concluzie, nu exista norme perfecte, dar cele doua ordine susmentionate sunt la polul opus perfectiunii, fiind facute in destul de mare viteza. La acel moment schimbarea/mutarea erau elemente de cariera noi, acum avem o practica indelungata; le putem imbunatati desi… sunt cam neconstitutionale; este suficient un proces pe rol si pica. In viziunea CCR ar trebui sa avem o lege de vreo 500 de pagini care include tot. Si cand avem nevoie de vreo modificare trecem prin parlament si ne trezim cu cariera modificata peste noapte de ideologi, ca sa nu le spunem altfel.

9 COMMENTS

  1. Cum este cu DZU cum un agent cu o anumita funcție poate fi mutat pe foișor de exemplu împotriva voinței lui?

  2. Facem pariu că schimbarea/mutarea/etc sunt neconstituționale???
    Nu de alta dar cât de curând auzim că un fpss frustrat ori ba folosește noua tehnica de luptă împotriva ANP pentru că nu a reușit demersul domniei sale.
    Iar pe principiul…îl știți foarte bine, blocăm tot

    • nu mutarea/schimbarea sunt neconstitutionale ci trimiterile din statut catre ordine de ministru / chestie doar de actiune in instanta si ceva determinare / insa nu se va reusi decat transformarea statutului intr-o culegere de ordine de vreo 500 pagini

      • Orice lucrator trebuie sa aiba dreptul la sanse egale! Tratamentul corect este un drept fundamental si in Romania.
        Decizia nu trebuie sa apartina unei singure persoane, fie ea si director, avand in vedere nepotismul si servilismul din acest sistem.
        Pacat domnule Stefan ca sustineti aceste pactici(la schimbari ma refer).

        • schimbarea nu este o practica ci un tip de modificare a raporturilor de serviciu, prevazut de statut

  3. Referitor la numirea in functie prin DZU, cum se numeste? Parerea mea e ca acest aspect este lasat deoparte.

  4. Trebuia sa scrieti mai pe scurt:
    ” La schimbarile din functie se face cum vrea directorul”.

  5. La Mioveni o decizie de personal de schimbare funcție agent în administrativ a fost anulată de directorul general. S-ar părea că vine transferat cineva de la pompieri. E legal domnule Teoroc ?

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)