www.snlp.ro Web analytics

Legea 115/2017, in cifre. Cresterile salariale efective si de unde vin ele? Partea I

87693538Ca sa intelegem cresterile activate din luna aprilie prin Legea 115/2017, retinem in primul rand ca bazei de calcul existente i se adauga inca 10% prin transa a doua a salariului de merit, planificata initial a se acorda din august adica efectiv la salariul din 10 septembrie. Acest procent intra (teoretic deocamdata) in baza de calcul odata cu salariul platit pe 10 mai. Practic se va plati dupa publicarea legii si alocarea bugetului. Apoi baza de calcul se bifurca cum am explicat in articolele anterioare pe aceasta tema. Haideti sa intelegem si sa ne uitam putin si pe simularile facute de ANP.

Pe langa cresterea bazei de calcul cu 10% cum am explicat in primul paragraf, mai retinem in al doilea rand si faptul ca salariile de functie (SF) nu pot fi mai mici decat salariul de baza minim brut pe tara adica 1450 lei. Pana acum, raportarea la 1450 de lei se facea cu salariul functiei de baza (SFB)! Stim deja (speram, dupa atatea explicatii) ca SFB este mai mare decat SF prin cuantumul generat de trei elemente salariale: grad, gradatie, indemnizatie de comanda. Putem arunca din nou o privire pe acel tabel elaborat de SNLP pentru a intelege mai usor structura salariala. Deci acum vom compara cu 1450 ceva substantial mai mic iar acest nou calcul va genera si el cresteri cel putin la debutanti.

Apoi, in al treilea rand, pentru majoritatea sporurilor baza de calcul ramane practic aceeasi, dar ea se schimba doar pentru doua drepturi si anume pentru sporul de pericol (30%) si pentru majorarea de 75%. Aceasta schimbare a bazei de calcul pentru doar doua sporuri aflate in afara SFB, adaugata la modificarile enuntate mai sus, genereaza un anumit impact pe salarii, diferit de la o situatie la alta. Sa ne amintim si schema facuta de noi pentru a intelege mai usor diferenta dintre bazele de calcul. Nu omitem sa mentionam cel putin trei dintre persoanele care au sprijinit decisiv aceste rezultate: Olguta Vasilescu, Adrian Solomon si Gabriel Petrea.

Teoretic, cresterile cele mai mari sunt la salariile cele mai mici, dar paradoxal, cel putin pe schimburile operative, cresterile sunt liniare indiferent de vechime iar acest efect este generat de coeficientii in general mai mari ai agentilor cu vechime (2,90) mai ales prin comparatie cu debutantii (1,90). Cum ar veni, un agent cu vechime pierde din baza de calcul mai mult la grad/gradatie (fata de un debutant) dar castiga prin coeficient si eventuale sporuri raportate la un coeficient mai mare. Aceasta diferenta se va simti mai mult la politie unde majoritatea agentilor nu au coeficientul maxim de 2,90 ca in sistemul nostru. Mai trist este ca la politie tot ce inseamna salarizare este secret iar politistii (chiar multi dintre liderii sindicali) sunt in imposibilitatea de a spune ce coeficient de ierarhizare au! Este unul dintre tabuu-rile marca MAI.

 – va urma –

9 COMMENTS

  1. Da, se vor plati / bani avem / am spus in articol / „noroc” ca nu am reusit sa facem incadrari la timp / dar trebuie derulata o corespondenta totusi / nu suntem ordonator principal

  2. Se vor plati maririle la salariul din iunie sau iar avem de primit si de asteptat 7 luni?si mai baga ti le mintile in cap alora de la (editat) cu schimbarea echipamentului

  3. Măi oameni nu săriți ca fripți că Stefan a pus doar niște machete !! Sa va faceti o idee . Mai citeam pe aici unul care nu vede nici o mărire ! Sa se uite mai bine ca într-o macheta nu sunt prinse sporuri daca nu ma înșel!
    Snlp sindicatul care lupta pentru drepturi !! Si singurul !!

  4. Daca ne raportam la salariul de merit primit anul trecut, ne amintim ca am primit undeva pe la vreo 210 lei net.
    Acum voi lua aceasi suma plus 200 -aplicare lege 115/2017
    Deci 400 lei.Daca ma uit la P.C sporul pericol calculat dupa macheta este ok

  5. Yon – din pacate ai pus mai jos exact ceea ce poate fi definit ca o varza salariala marca MAI / in loc sa-ti dea o schema simpla si clara ti-au facut capul pasta cu o compunere indescifrabila cum ii place lui Dragulin. Esenta este ca nu poti si nici nu ai intre ce sa alegi.

    Daca urmaresti articolele noastre in special cel in care am explicat structura salariului in exemple simple (ceva similar gasesti pe Europol) ai sansa sa intelegi mecanismul. La voi structura este diferita. Daca noua baza de calcul te-ar dezavantaja, atunci ramai pe cea existenta. Nu poti alege. Si daca ai putea evident ca ai alege sa ai mai multi nu mai putin bani.

    In compunerea de mai jos nu se vad exact sumele compensatorii / apare termenul sporuri / daca acestea sunt in salariul functiei de baza atunci sunt sume compensatorii / acestea intra in noua baza in locul gradului si gradatiei (a se vedea diferentele de cuantum) / iar la noua baza calculezi sporurile pontate din afara SFB ca sa vezi cresterea / nu e ceva simplu de aceea am postat machetele facute de cei de la economic din ANP

    La vechimea si coeficientul tau, gradul si gradatia sunt consistente. ca sa ai cresteri, ar trebui sa ai sumele compensatorii in cuantum mai mare decat gradul si gradatia si atunci baza de calcul ar fi astfel mai mare

  6. Eu sunt politist , am coeficient 2,80 si o vec hime de 26 ani . Care credeti ca ar fi formula care m-ar avantaja ? Mai jos va dau un raspuns de la iPJ privind componentele salariului . Multumesc .

    Raspuns financiar

    Avand in vedere adresa dvs. inregistratii la Financlar cu nr….. din data de …., prin care solicitati clarificari privind salariile incasate de dvs. in perioada ianuarie 2010 — ianuarie 2017, va comunicam urmatoarele:
    In luna ianuarie 2017 ati beneficiat de urmatoarele drepturi salariale – salariul brut lunar – 4.131 let, care se compune din salariul functiei de baza – 2.840 lei, sporuri – 918 lei si compensarea contributiei la asigurari sociale conform art.5 alin.1 din Legea nr.285/2010 – 373 lei.
    Salariul functiei de baza — 2.840 lei, este compus la randul lui din:
    I ) salariul de functie – 1.896 lei, care reprezinta salariul de baza corespunzator functiei similare la 31.12.2009, transpus si determinat ca urmare a aplicarii reconstructiei salariale prevazuta de legislatia anuala de aplicare etapizata a Legilor cadru de salarizare unitara a personalului platit din fonduri publice. Acesta se compune din:
    salariul functiei detinute la 31.12.2009, respectiv agent I — coeficient de ierarhizare 2,80 – 553 lei (2,80 x valoarea de referinta sectoriala 197,3387 lei);
    salariul de merit in procent de 20% din salariul functiei – 111 lei (20% x 553 lei);
    dispozitiv in procent de 25% din suma rezultata prin insumarea salariului functiei cu salariul de grad, salariul de merit si gradatiile – 338 lei (25% x (553 + 287+ 111 + 399) = 25% x 1350 lei); sporul pentru pericol deosebit in procent de 30% din salariul functiei de baza la 31.12.2009 format din insumarea salariului functiei cu salariul de grad, salariul de merit, gradatiile )i dispozitivul – 506 lei (30% x (553 + 287 + 111 + 399 + 338) lei = 30% x 1.688 lei);
    e)sporul de confidentialitate in procent de 8% din salariul functiei de baza la 31.12.2009 – 135 lei (8% x 1.688 lei);
    f) sporul de fidelitate in procent de 15% din salariul functiei de baza la 31.12.2009 – 253 lei (8% x 1.688 lei);
    II ) salariul gradului profesional detinut, respectiv agent sef principal – coeficient de ierarhizare 1,45 – 287 let (1,45 x valoarea de referinta sectoriala 197,3387 lei);
    III ) gradatie, respectiv gradatia a VII-a 42% din suma rezultata prin insumarea salariului functiei cu salariul de grad, salariul de merit – 399 lei (42% x (553 + 287 +111) lei = 42% x 951 lei);
    IV ) majorarea de 10% acordata in decembrie 2015 conform Legii nr.293/2015 – 258 lei, cu precizarea ca aceasta majorare nu este evidentiata distinct in flutura§u1 de salarii, regasindu-se ca suma in salariul functiei de baza.
    In categoria sporuri – 918 lei, se cuprind:
    -sporul de antena in procent de 10% din salariul functiei de baza la 31.12.2009 corespunzator timpului lucrat la locurile de inunca respective, majorat cu 10% incepand cu decembrie 2015 conform Legii nr.293/2015 186 let (10% x 1.688 lei + 10% x 169 lei);
    -spor pentru munca prestata in timpul noptii corespunzator timpului lucrat, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru, majorat cu 10% incepand cu decembrie 2015 conform Legii nr.293/2015 – 140 lei (1.688 lei/nr. ore lucrate in luna-160 ore x nr. ore noapte-48 ore x 25% + 10% x 127 1ei) ;
    -spor pentru orele lucrate peste durata normala a timpului de lucru in zilele de
    sambata, duminica precum si in zilele de sarbatori legale, majorat cu 10% incepand cu decembrie 2015 conform Legii nr.293/2015 – 592 let (1.688 1ei/nr. ore lucrate in luna- 160 ore x nr. ore sambete, duminici, sarbatori legale – 68 ore x 75% + 10 % x 538 lei).
    In perioada ianuarie 2010 — ianuarie 2017 salariul dvs. lunar a fost calculat
    conform legislatiei in vigoare la momentul respectiv, in baza dispozotii1or de personal emise in acest sens.
    Legislatia privind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata nu a influentat drepturile dvs. salariale, care au lost calculate la nivelul maxim al functiei detinute de dvs. si prevazute in statul de functionare, cea de agent I.
    Totodata, la calcularea acestora s-a respectat algoritmul mentionat mai sus, fara a exista schimbari in ce priveste functia detinuta (agent I), gradul (agent sef principal), gradatia (42%) si procentele aplicabile (20% merit, 25% dispozitiv, 30% spor pentru pericol deosebit, 8% confidentialitate, 15% fidelitate).
    Pentru orice alte detalii si nelamuriri vii rugam sa apelati la Serviciul Financiar.

  7. imediat / punem mai multe / dar se lungea articolul si ne chinuim cu machetele

    just – despre legea cadru vbim dupa ce lamurim cresterile actuale / intre timp facem o ultima incercare cu gradatia care tebuie sa majoreze SF si nu doar sa se raporteze la acesta / saptamana care vine – legea-i gata

  8. Aceasta lege ne dezavantajeaza financiar pentru ca are cate ”hibe” pe care nu le observam decat daca suntem foarte atenti :
    -1- din momentul aplicarii legiii unitare, sporul (banii) de 100% (weekend, sarbatori legale) se va acorda doar daca angajatorul nu-ti da liberul pentru acele zile.Practic, o sa venim la munca in weekend si o sa primim liber in cursul saptamanii (ori, noi nu venim la munca pentru libere ci pentru bani !)
    -2- noua cretsre salariala se va raporta la salariul din martie, nicidecum cel din aprilie (marit cu 10%)
    -3- sporurile nu pot fi mai mari de 30%

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)