Comisiile de disciplina – desfiintate! Pandora si-a intredeschis cutia
Si s-a publicat. Si comisiile de disciplina au disparut. Si nimeni nu stie ce urmeaza. Pe data de 18.01.2016 a aparut in Monitorul Oficial Decizia 803/2015 a Curtii constitutionale a Romaniei care abroga art. 74 alin. 2 din Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
Legea nr. 293 din 28 iunie 2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor – REPUBLICARE*) Art 74 (2) Modul de organizare şi desfăşurare a activităţii comisiilor de disciplină se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei*). (la data 18-ian-2016 Art. 74, alin. (2) din capitolul VI, sectiunea 4 a fost atacat de (exceptie admisa) Decizia 803/2015 )
A pune pe rol exceptii de neconstitutionalitate nu este neaparat o moda si de altfel nu este nici asa simplu. Insa este cel putin un curent si include o componenta inspirationala. Statutul nostru special a fost creat cu mult copy-paste si tot asa incepe sa fie si desfiintat. Dupa demilitarizarea politiei in 2002, atunci cand ne-a venit randul prin 2004, am luat destul de multe din normele speciale de la politisti.
Am luat de la politisti inclusiv modelul trimiterilor din statut catre multe acte subsecvente, asa numita legislatie secundara si tertiara, de parca mai stie cineva pe ce locuri sa punem ordonantele, hotararile, ordinele si deciziile. Statutul nostru orienteaza catre hotarari de guvern si ordine de ministru in materie de drepturi, cariera dar si la partea disciplinara. Multe dintre drepturi nu au fost activate niciodata tocmai pentru ca s-au gasit mereu motive politico-bugetare pentru a nu emite aceste norme subsecvente.
Dupa ce statutul politistilor a fost dinamitat de mai multe decizii care au vizat neconstitutionalitatea (criterii de admitere in sistem, disciplina, evaluare), iata cum curentul exceptiilor a fost orientat si spre statutul nostru, similar celui al politistilor sau mai degraba creat pe aceleasi picioare de lut. Prima lovitura primita este cea dezbatuta in articol, dar… s-a intredeschis cutia Pandorei. Cu putin efort se poate deschide total. In mitologie se spune ca Pandora, curioasa fiind, doar a deschis cutia si a inchis-o la loc imediat, dar a fost suficient ca din ea sa iasa toate relele. Doar speranta a mai ramas in cutie pentru ca nu a apucat sa iasa. Probabil era ceva mai lenta. De-aia s-o spune ca moare ultima…
Dincolo de abrogarea articolului 74, alin 2 din statutul nostru, considerentele Deciziei CCR 830/2015 ne pun serios pe ganduri. Spre deosebire de politisti, ordinul nostru care reglementa activitatea comisiilor de disciplina a fost publicat in Monitorul Oficial, iar statutul cuprinde o serie de reglementari pe parte disciplinara, insa acest lucru nu a impresionat pe nimeni.
Extras din decizie: pct 21. (…) art. 74 alin. (2) din Legea nr. 293/2004 aduce atingere şi dispoziţiilor art. 1 alin. (4) din Constituţie referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, prin delegarea unei atribuţii ce aparţine în exclusivitate legiuitorului, către un membru al Guvernului„. Cum ar veni, daca tot ceea ce priveste statutul nostru special trebuie trecut in lege, iar legea se adopta in parlament ca putere legislativa, nicio alta norma nu trebuie sa fie emisa de vreo entitate sau de vreun reprezentant al puterii executive (guvern, ministri etc)
Are cineva curaj sa traduca ce am spus in paragraful de mai sus? Pai daca prevederile disciplinare sunt neconstitutionale pentru ca trimit la un ordin care incurca separatia puterilor, de ce ar fi constitutionale celelalte trimiteri din statut catre ordine si hotarari de guvern in materie de drepturi, cariera si alte alea?! Pai dragi colegi, fara ordinele astea nu ne-am lua multe dintre drepturi, nu am putea ocupa posturi si nu ar putea exista modificari ale raporturilor de serviciu! Greu este deci pana se decide careva sa depuna o astfel de exceptie in conditiile in care bineinteles exista context juridic.
Cum putem preintampina prabusirea intregului cadru aplicabil in prezent? Putem baga in statutul special tot ce este reglementat prin aproximativ 16 ordine si hotarari? Unde s-a mai vazut asta? O lege organica expusa procedural avizarii si aprobarii in camerele din parlament care sa cuprinda fiecare detaliu al carierei si drepturilor noastre. Sa ne asteptam la lucruri bune de la parlamentari? Cum va arata o lege cu 600 de articole daca toate normele care privesc statutul special trebuie sa fie musai in lege si nu in alte acte?
Toate aceste intrebari au fost puse si dezbatute la nivel ANP in intalniri la care au participat si sindicatele. Din pacate nu exista retete infailibile pentru ca nu stim de existenta unor situatii similare. Politistii si-au bagat toata procedura disciplinara in lege (pagini intregi) si urmeaza sa bage si metodologia de evaluare. Procesul a inceput, deci. Sa asteptam deciziile viitoare ale CCR sau sa procedam acum? Ce se va alege de un astfel de statut daca intra in procesul legislativ? Cu ce vom ramane? Nu avem raspunsuri.
Revenind la tema lansata prin titlul articolului, incepand cu data publicarii Deciziei CCR nr 830/2015 respectiv 18.01.2016, Ordinul Ministrului Justitiei 2856/2004 isi inceteaza aplicarea dupa 12 ani, fiind abrogat impreuna cu norma de trimitere. Deci din 18.01.2016 nu mai avem comisii de disciplina si nici nu se mai pot face sesizari pentru cercetarea unor abateri disciplinare. Nu uitam nici amanuntul ca nu se pot aplica sanctiuni direct de catre sefii ierarhici pentru ca statutul nu permite acest lucru.
Perspectivele sunt ciudate. In statut avem acum prevederi incomplete privind latura disciplinara. Tot statutul prevede la art. 89 faptul ca „dispoziţiile prezentei legi se completează, după caz, cu prevederile cuprinse în legislaţia muncii”. Putem oare prelua procedura disciplinara din Legea 53/2003 republicata (Codul muncii)? Ce au facut politistii? Au intrat in stand-by, adica nu au mai facut nimic pana nu si-au modificat statutul. Dar asta poate dura. Greu de impus un fel de amnistie prelungita a abaterilor care se savarsesc in sistem pana cand nu vom avea un nou statut. Sa ne asteptam la anarhie, intreaba unii?
Se tinde spre aplicarea prevederilor Codului muncii in sistemul nostru, insa apar reactiile adverse. In Codul muncii se prevede ca angajatorii pot suspenda contractul de munca pe timpul cercetarii. Pentru unii dintre angajatorii nostri acest efect ar fi suficient; nici nu ar mai conta sanctiunea. Numai ca si ei insisi vor fi expusi unui efect identic daca vor face obiectul unor sesizari. Dar sa ne pastram cumpatul pana ajungem la o concluzie. In cadrul Consiliului de conducere de miercuri 20.01.2016 SNLP a cerut o intalnire separata pe aceasta tema. Nu avem inca solutii-minune in urma intalnirii dar macar am conturat un cadru posibil. Vor urma si alte intalniri pe subiect.
Pe final de articol sa meditam, tangential cu tema noastra, la lucrarile stiintifice scrise de detinuti si la cadrul legal care le reglementeaza. Toata procedura este aprobata prin Decizia 619/2011 a DG ANP. Nu numai ca Legea de executare in vigoare in 2011 nu trimitea catre o astfel de reglementare a unei norme legale, printr-un act administrativ (nici macar normativ) care nu a fost niciodata publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, dar chiar daca ar fi trimis, admiterea unei exceptii de neconstitutionalitate a acelei trimiteri ar fi fost doar o joaca.
Sa mai spunem ca acea decizie inca produce efecte in materie executional-penala, desi inclusiv presupusul temei legal in care a fost data a fost abrogat?! Cititi singuri la pct 17 din Decizia CCR nr 803/2015: „potrivit Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, ordinele cu caracter normativ se emit numai pe baza şi în executarea legii, şi trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza şi în executarea cărora au fost emise, fără ca prin acestea să poată fi completată legea”.
15 COMMENTS
Comments are closed.
Eu ma refeream la omj 2856.De ce ne raportam acum la politisti?Ai vazut la ei agentul, sef de inspectorat? Dar nu intru in detalii…..Or fi 3 sau toti 5 membri de sindicat,da’ cneajul ii numeste numai dupa critetiul asta?
ia vezi putin in statutul politistilor / vei fi surprins sa descoperi ca sindicatele nu intra deloc in comisii, ca au ofiter cu cercetarea (un om) si ca se pot aplica direct vreo doua tipuri de sanctiuni / retine ca ce avem noi chiar si asa nedemocratic cum spui, e unic in Romania / iar cei 3 membri desemnati de director, in majoritatea cazurilor sunt si ei membri sindicali
Domnule Presedinte
Va rog ca in cazul in care veti fi cooptat/solicitat sau aveti posibilitatea de a modifica legea referitoare la comisiile de disciplina si sa nu se mai plagieze opera anterioara.Din cei 5 membri,3 sunt ai puterii.Cum poate fi ea,comisia,independenta in deliberari cand este sesizata de director,cand acesta numeste 3 jurati?Cum poate fi independenta in deliberari, cand 4 din cei 5 membri se subordoneaza nemijlocit sau direct directorului sau adjunctului,care la randul lor sesizeaza acea comisie?De ce n-ar putea fi alesi democratic cei5 jurati?Este importanta sau nu independenta comisiei de disciplina?Poate nu,ptr ca mai exista calea contenciosului….poate ca nu,ptr ca ori te sanctioneaza seful- direct,ori prin interpusi….tot aia e;poate ca nu,ptr ca s-ar stirbi din autoritatea cneazului si nu si-ar mai putea atinege obiectivele;poate ca nu,ptr ca democratia trebuie sa fie virtuala!
Iata de ce nu regret desfiintarea acestor comisii.
Mai bine Cenusereasa sistemului decit sa nu stie absolut nimeni din ce minister faci parte.
[quote name=”nimeni”][quote name=”Gargara Ieftina”]Da sa ne treaca in mama ei de treaba românească de MAI la loc ca oricum am copiat totul de la ei.[/quote]
Ca sa fii cenusareasa lor? Intreaba pe cei mai vechi in sistem, ca se vede ca esti mai nou.[/quote]
Nu am sa intreb pe nimeni ca nu sunt nou in sistem,dar ei sunt cu 30 de ani înaintea noastră cu totul.Tin sa-ti reamintesc ca in anul cind au fost demilitarizati au fost echipati corespunzător,pe cine noi am fost eschipati cu un ecuson pe care scria ce grad ai.Iarasi cind s-a schimbat MI in MAI iarasi l-i s-a schimbat tinuta pe cine la noi te echipat pe la „Castani”.
Decizia privind neconstitutionalitatea produce efecte de la emitere si nu retroactiv.
[quote name=”Gargara Ieftina”]Da sa ne treaca in mama ei de treaba românească de MAI la loc ca oricum am copiat totul de la ei.[/quote]
Ca sa fii cenusareasa lor? Intreaba pe cei mai vechi in sistem, ca se vede ca esti mai nou.
are dreptate comentariul 5.ce facem cu pedepsele care au efect si acum.
Citi bani de haine vom primi la salariul din februarie
din cate spuneti se mai prelungeste cu cativa ani aprobarea proiectului de statut? chiar este atat de greu de a se introduce partea de disciplina intr-un proiect deja existent?
Bun si acum cu pedepsele primite de către agenti mai rămân in picioare?Pai sa le desfiinteze si sa le stearga din dosarele fiecărui agent care au primit o pedeapsa.NUMAI LA ROMANI SE PUTEA INTIMPLA ASA CEVA
Da sa ne treaca in mama ei de treaba românească de MAI la loc ca oricum am copiat totul de la ei.
TEHNOCRATI ADEVARATI!!! :)))))))))
cu statutul de politist de penitenciare ce se mai aude?se pun bete-n roate-numai sa nu se promulge/
Ptr noi nu e nimic nou sub soare. A mai spus-o si o repet-multi s-au crezut legiuitori si erau convinsi ca urmeaza Atotputernicului.Intr-un fel ar fi normal ca cei din sistemul de aparare sa aiba norme identice.Ce parere ai ca pe langa ceilalti „legiuitori” mai sunt directori care emit „proceduri”,desi sunt emise decizii sau OG in acea materie sau sunt contrare OG!Avand in vedere haosul legislativ descris,de ce n-ar raspunde penal omuletii verzi! Mi se pare normal ca o lege sa nu poata fi completata cu o decizie! Nu se tinde,ci, e obligatoriu sa se aplice legea comuna,daca nu ai lege speciala!