www.snlp.ro Web analytics

Vesti despre politistul de penitenciare. Statutul se misca in directia buna

In ultima saptamana am discutat in mai multe randuri cu Ministrul Justitiei dar si cu alti reprezentanti din conducerea ministerului despre statutul politistului de penitenciare blocat in camera deputatilor de anul trecut. Pe cand era inca ministru interimar, Ana Birchall a numit un nou consilier (viitor secretar de stat), Gheorghe Muscalu, care, printre alte atributii, a primit sarcini prioritare privind solutionarea problemei statutului nostru. Din acest motiv, dl Muscalu a avut mai multe intalniri cu presedintele Comisiei juridice din Camera deputatilor, Nicusor Halici, intalniri din care au reiesit cateva aspecte ingrijoratoare. Cu dl Halici a discutat si ministrul justitiei, ulterior dna Birchall informandu-ne despre intentia de a sustine adoptarea cat mai rapida (pana in vacanta parlamentara) a unui statut care sa fie in primul rand bun pentru personal. Am tinut legatura cu dl Muscalu si am intrat din timp in posesia un material care pe langa proiectul adoptat de Senat cuprindea propunerile MJ motivate dar si alte amendamente primite la nivelul Comisiei juridice.

La nivelul comisiei susmentionate exista opinia (intarita si de specialistii MJ cu care am discutat) conform careia adoptarea proiectului de statut al politistului de penitenciare in forma in care a iesit el din Senat, forma la care se adauga toate amendamentele, ar incalca principiile bicameralismului in sensul ca o mare parte dintre amendamentele propuse nu au facut obiectul dezbaterii in Senat (prima camera sesizata). Este vorba in special despre prevederile care ar trebui incluse in statut, privitoare la concursuri, ca urmare a ultimei decizii de neconstitutionalitate care a blocat si procedurile in derulare dar si perspectivele privind ocuparea posturilor vacante. Atat de mult deranjeaza acest surplus de norme noi aparute direct la nivelul Camerei deputatilor (camera decizionala) incat s-a vorbit despre returnarea proiectului la Senat, solutie care totusi nu se sustine pe un temei juridic concret ci mai degraba pe o anumita practica.

Ca perspective avem deci o ingropare a statutului pe termen lung prin retrimiterea la Senat sau pe termen mediu prin ratarea votului in plenul Camerei deputatilor pana in vacanta parlamentara. Acestea sunt vestile proaste. Dar avem si vesti mai bune cum ar fi ca incercam sa convingem comisiile din Camera deputatilor, uzand de toate canalele de comunicare si in special de buna relatie cu actualul ministru al justitiei  ca este important ca statutul nostru sa iasa repede si cu bine din Parlament spre promulgare si apoi spre publicare chiar daca nu atat de complet cat ne-am dori. Trebuie precizat faptul ca mentinerea proiectului in Parlament face imposibila modificarea statutului in vigoare (Legea nr. 293/2004) printr-o OUG, pe principiul ca executivul nu poate adopta o modificare de lege prin ordonanta de urgenta, cat timp legislativul are deja in dezbatere chiar modificarea respectivei legi.

De asemenea nu exista nici solutia retragerii proiectului din Parlament pentru a se apela direct la OUG cu sanse mai rapide de publicare si nici respingerea proiectului nu ne va ajuta intrucat un proiect de lege respins de legislativ face foarte dificila daca nu imposibila o OUG pe aceeasi tema. Fara sa mai mentionam aici faptul ca, avand in vedere referendumul recent incheiat, MJ nu a fost abilitat sa initieze OUG! Prin urmare singura solutie este ca statutul sa iasa rapid din Parlament, de preferat cu toate prevederile care ne trebuie dar, in extremis, fara articolele referitoare la concursuri insa cu perspectiva că procedurile se vor debloca ulterior printr-o alta modalitate despre care vom discuta. Foarte important pentru noi este insa sa rezolvam acele probleme aparute la Senat privitoare la accesul agentilor pe functiile de conducere si la incompatibilitatilor inventate pentru distrugerea miscarii sindicale, pentru solutionarea acestor aspecte bucurandu-ne de sprijinul declarat al MJ.

Marti 11 iunie 2019 am fost contactati de la nivelul Comisiei juridice a Camerei deputatilor pentru o intalnire in vederea discutarii prealabile a amendamentelor noastre, anterior sedintei comisiei precum si a votului in plen, etape care se profileaza in timp scurt. Am informat Ministerului Justitiei despre intalnire si am propus o sincronizare a opiniilor pentru a facilita adoptarea statutului fara alte divergente. Astfel, pe data de 12 iunie incepand cu ora 9,00 a avut loc o intalnire intre presedintii SNLP-FSSP si secretarul general SNLP alaturi de reprezentantii MJ (elaborare acte normative), cu dl Florin Iordache vicepresedinte al Camerei deputatilor care a si facilitat intalnirea, dl Nicusor Halici presedintele Comisiei juridice, de disciplina si imunitati, dl Alfred Robert Simonis presedinte al Grupului parlamentar PSD si doamna Silvia Olaru consilier parlamentar.

In cadrul intalnirii au fost prezentate toate aspectele inclusiv amendamentele considerate de noi prioritare si a fost subliniata necesitatea identificarii unei solutii urgente pentru continuarea concursurilor. Varianta ideala in care statutul ar fi adoptat in perioada imediat urmatoare, inainte de vacanta parlamentara, incluzand si prevederile care ar debloca concursurile, este insa cea mai vulnerabila in etapa controlului de constitutionalitate care se poate efectua inainte de promulgare. Avand in vedere explicatia pe care am facut-o mai sus, precum si practica din domeniu, CCR ar tranti in mod sigur proiectul printr-o o decizie de neconstitutionalitate si totul ar trebui reluat, ori exact aceasta perspectiva vrem sa o evitam. Am convenit astfel in cadrul intalnirii ca prevederile care vizeaza concursurile, se elimina din proiect urmand o solutie legislativa imediat ulterior publicarii statutului.

In cadrul discutiilor din prima parte a intalnirii a fost mentionata si varianta retrimiterii la Senat, perspectiva care nu este de dorit. Dupa clarificarea aspectelor tehnice care vizeaza modalitatea in care se va continua procesul legislativ pe acest act normativ atat de dorit de personal, reprezentantii SNLP, FSSP si MJ au continuat intalnirea doar cu dl Halici si dna Olaru, in forma unei sesiuni tehnice, aplicate, care a constat in studiul articol cu articol al proiectului iesit din Senat cu toate amendamentele depuse, punctand in dreptul fiecarui articol important exact forma asupra careia se convine ca va fi sustinuta si adoptata in sedinta Comisiei juridice, in vederea unui parcurs facil, fara divergente si surprize neplacute.

Putem spune ca aceasta intalnire este unica in istoria noastra sindicala, avand in vedere ca a vizat in integralitate un proiect foarte important structurat in 260 de puncte si 7 anexe asupra caruia s-a aplecat cu atentie chiar presedintele comisiei care urmeaza sa adopte raportul ce se va transmite plenului Camerei, si care a decis forma finala a acestuia impreuna cu sindicatele din penitenciare. In mod clar Ana Birchall a avut un rol esential in aceasta ecuatie, informandu-l pe presedintele Comisiei juridice ca este foarte important ca statutul sa multumeasca personalul sens in care trebuie agreat cu sindicatele si totodata sa fie adoptat cat de repede. Putem spune ca este un moment bun si speram ca saptamana viitoare lucrurile sa se inchida cu bine iar statutul sa intre pe ordinea de zi a plenului. Ulterior sedintei din 12 iunie am transmis catre Comisia juridica un material cu toate obervatiile mentionate si am primit inapoi in scurt timp forma finala a proiectului in format tabelar. In urmatorul articol vom pune la dispozitie acest tabel cu evidentierea aspectele importante.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

16 COMMENTS

  1. Domnule Teoroc , este de apreciat faptul ca va zbateti pentru drepturile angajatilor din penitenciare , dar despre situatia pensionarilor din acest sistem nu sunteti preocupat ? Dupa cum cred ca mai stiti, OUG 57 si 59 au plafonat pensiile militare celor care s-au pensionat dupa 15.09.2017, pensiile sunt mai mici cu aproximativ 30%, nu credeti ca ar trebui inlaturata discriminarea dintre generatiile de pensionari? Ar trebui sa faceti totusi ceva in legatura cu aceasta plafonare, angajatii de azi vor fi pensionarii de maine, timpul trece repede si veti iesi si voi , cei mai tineri la pensie. Solicitati un dialog cu ministrii MJ, MAI si MApN si rezolvati problema, nu este corect sa nu beneficiem de sporul pensiei suplimentare si a celui pentru semnul onorific, degeaba le-au introdus in pensia bruta , daca pensia neta este plafonata.Nu uitati pensionarii care au cotizat la acest sindicat inca de la infiintare, faceti ceva si pentru ei .Cu stima!

    • sigur ca avem asta in atentie cu atat mai mult cu cat toti membrii activi de sindicat vor ajunge pensionari / pensia militara este poate elementul principal de atractivitate al unui post in sistem / stim proiectele pe rol, suntem atenti la cel al lui Brailoiu care a pierdut propulsia pe drum si ne intereseaza sa gasim o cale de a asigura actualizarea pensiile cu cresterile salariale precum si o cale de deblocare a plafonarii la salariu net / pe linia asta urmarim adaugarea la pensia militara a procentului de 10, 15, 20% in functie de Semnul Onorific

  2. Bună ziua. Art. 111, al.9 de ce nu păstrează forma din proiecte sau din statutul actual (că tot nu a beneficiat nimeni de acest drept) referitore la transformarea chiriei în rată pentru “construirea sau achizitionarea unei locuințe” nu doar pentru “achiziționare”?

    • se va pastra si dreptul vechi la sprijin fara conditionare de chirie
      se va modifica textul cu rata, similar celorlalte institutiilor din structura

      • Din câte știu, pentru celelalte instituții din structură, ajutorul este doar pentru “achiziționarea unei locuințe”, nu și pentru “construirea”.

        • textul agreat este acesta:

          (9) Polițiștii de penitenciare care îndeplinesc condiţiile de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie potrivit alin. (2) şi care contractează un credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuinţe sau încheie un contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate a unei locuinţe beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie, pe o perioadă ce nu poate depăşi durata de derulare a creditului sau contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate, respectiv pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului sau contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate. În această situaţie, compensaţia lunară pentru chirie se acordă în cuantumul prevăzut la alin. (1), dar nu poate depăşi rata lunară plătită pentru creditul ipotecar/imobiliar sau pentru contractul de vânzare-cumpărare cu plata în rate.

          (10) Dreptul prevăzut la alin. (9) se menține în cazul transferului sau încadrării polițistului de penitenciare într-o altă instituție din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională.

          • Domnule presedinte,

            Circula zvonul ca in celelalte structuri este problema cu plata ratei creditului deoarece nu este inclusa in exprimare si dobanda aferenta,se plangeau colegii din MAI , ce putem face in acest sens sa nu picam in aceasta exprimare neclara si sa nu lasam loc de interpretari?

        • este vorba despre drepturi diferite / cel initial prevazut pentru toti salariatii a fost eliminat din statutele celorlalte institutii din structura dar va fi pastrat in statutul nostru!

          insa este un drept inactiv / este necesara o HG cu impact bugetar considerabil / HG ul nu a putut fi emis niciodata

          de aceea a aparut acest drept NOU, alternativ la dreptul de chirie, care are un impact bun pe buget pentru ca limiteaza teoretic cheltuielile bugetare in timp / de chirie un salariat beneficiaza pe termen nelimitat in timp ce creditul se epuizeaza la un momentdat (fara sa mai mentionam, ca salariatul va avea si o locuinta) / banii care se plateau pe chirii se muta pe rate – nimic in plus

    • Va multumesc pentru raspuns, urmaresc cu atentie articolele publicate pe site si vin cu rugamintea la dvs., ca orice veste buna sau orice demers initiat in legatura cu pensiile militare sa il publicati , este singurul nostru mijloc de a mai afla ceva in legatura cu aceste pensii. Cu respect!

  3. Domnule Teoroc,atentie la art. 98 alin1 “functiile de executie vacanate se ocupa din randul agentilor si ofiterilor,in cadrul aceleeasi categorii” ,pai asta nu inseamna ca nu poti candida pe functii de executie prevazute cu grad de ofiter decat daca esti deja ofiter?

    • Cum rămâne cu cei care au contractat credite pentru achiziționarea unei locuințe ,înainte de data intrării in vigoare a statutului?Adica cei care au deja in derulare un credit pentru locuința.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)