www.snlp.ro Web analytics

Uniforma. Ultimele informatii si fotografii – partea I

Din start trebuie clarificate cateva aspecte foarte importante. Din observatiile pe marginea articolelor publicate pe tema asta, se constata o acutizare a confuziei existente in randul personalului privitor la tipurile de tinuta si articolele din care uniformele sunt compuse. Criticile care se refera la design sunt foarte utile desi spatiul de manevra este limitat de norme, insa exista de exempplu anumite asteptari de la uniforma de serviciu care ar viza in realitatea uniforma de oras cu care personalul nu a mai fost echipat de un deceniu! Deci cateva clarificari sunt imperios necesare!

In primul rand sa stabilim care este cadrul normativ:

  • Legea 293/2004 (abrogata prn Legea 145/2019)
  • HG 1997/2004 modificata ultima data prin HG 378/2017
  • OMJ 2908/C/2013 incluzand Anexa privind Regulamentul pentru descrierea, compunerea şi modul de purtare a uniformelor şi echipamentului specific, precum şi a regulilor de acordare a drepturilor de echipament

Avem deci primul statut special (L.293/2004) in temeiul careia s-a emis HG 1997/2004 care a suferit doua modificari, ultima dintre acestea (HG 378/2017) vizand actualizarea compunerii uniformei de oras pentru ofiteri si agent, uniforma care a mai primit o serie de articole. In temeiul HG 1997/2004 a fost initial emis un ordin care a fost abrogat ulterior prin OMJ 2908/C/2013, acest ultim ordin fiind acum in vigoare. Observam deci ca OMJ 2908/C/2013 nu a mai fost actualizat in corelare cu HG 379/2017.

Prin urmare, avem pe de-o parte perspectiva clara a modificarii OMJ 2908/C/2013 pentru corelarea susmentionata, dar mai avem si o eventuala optiune a unei noi modificari a HG 1997/2004 daca se simte nevoia unei schimbari profunde a uniformei in special din punct de vedere al designului, asa cum reiese din criticile exprimate de personal. Insa modificarea de HG nu este deloc simpla, se realizeaza in guvern, in general cu conditia absentei impactului bugetar. Modificarea din 2017 prin care s-a reusit cresterea normei si implicit a valorii, a fost o exceptie si a fost posibila in conditiile in care la acel moment nu s-a produs impact bugetar avand in vedere plafonarea la valoarea din 2009.

Abia acum urmeaza sa culegem ceea ce am plantat cu ani in urma, fiind singura institutie din structura de aparare cu o astfel de crestere la norma de echipare. Ne reamintim si informarile noastre cu privire la valorile actualizate ale normei la nivelul anului 2018 (350 de lei in plus fata de nivelul actual) si apoi 2019 (560 de lei in plus fata de nivelul actual). Am presat mai intai pe modificarea legislativa fara impact, stiind ca in anii urmatori vom obtine si actualizarile efective. Prin comparatie, colegii din politie au o actualizare negativa a normei de echipare. Ca si concluzie, daca o eventuala modificare a hotararii de guvern nu este o tinta imediata, atunci de la acest act normativ aflat in vigoare, incep discutiile despre ce modificari se pot face la uniforma actuala.

La acest moment, grupul de lucru care in prezent isi desfasoara activitatea la BAGR, urmareste anumite modificari calitative de operat la uniforma de serviciu; in contractul incheiat figureaza ca obiectiv adiacent doar o descriere detaliata a uniformei de oras. Testarea si realizarea uniformei de oras ramane un obiectiv pentru un eventual viitor contract, la latitudinea ANP dar sustinut de SNLP intrucat realizarea unei uniforme de oras avizate de DG ANP este un obiectiv urgent (in lipsa echiparii salariatii avand optiunea achizitiei). Si acum sa intram putin in inima confuziei pe care vom incerca sa o eliminam. Multe dintre criticile personalului se orienteaza pe necesitatea includerii un anumit tip de bluzon sau pe pantofi mai comozi si mai eleganti.

Ei bine, aceste articole sunt caracteristice uniformei de oras si nu celei de serviciu (pentru pantofi s-a gasit o varianta mult mai acceptabila). Nici in HG si deci nici in OMJ uniforma de serviciu nu include bluzon ci costum. Includem mai jos, conform OMJ 2908/C/2013 cele trei (!) tipuri de uniforma sau “tinuta” pentru mai multa claritate:

Asa cum spuneam in primul paragraf ultima echipare cu uniforma de oras dateaza de aproximativ 10 ani! Deci probabil ca 70% din personal nu a primit vreodata uniforma de oras si din pacate nu exista un format actualizat si aprobat al acestei uniforme care sa permita achizitionarea din alte surse, dar intr-un format unic al uniformei. De aceea am spus deja ca acest obiectiv este o prioritate. Astfel, majoritatea personalului spera in mod gresit sa primeasca pantaloni, camasi, un bluzon si pantofi confortabili, articole pretabile la o deplasare prin oras, in schimpul asa-zisei salopete (costumul din compunerea uniformei de serviciu), care nu se invecheste deloc frumos fiind supusa unei utilizari intensive. Insa aceste articole mult asteptate nu se regasesc in compunerea uniformei de serviciu!

Prin urmare, pana la momentul in care vom avea o tinuta de oras unitara care sa poate fi materializata in natura, ne ramane sa facem tot posibilul pentru o ajustare a tinutei de serviciu, insa IN LIMITELE IMPUSE DE LEGISLATIA IN VIGOARE! Astfel, nu putem pune in practica exercitii de design si stil prea extravagante, care ne indeparteaza de la anumite descrieri rigide ale unor articole. Putem incerca anumite compromisuri despre care vom mai discuta in continuare. Momentul la care se va realiza efectiv achizitia unei noi uniforme nu este foarte apropiat. Cel mai probabil poate fi prevazut pentru anul viitor, in orice caz, ulterior modificarii OMJ 2908/C/2013. In cursul saptamanii care a trecut, grupul de lucru a asistat la o noua prezentare de uniforma care a primit cateva ajustari – fotografii si explicatii in partea a II-a.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

12 COMMENTS

      • pentru concursuri este necesara o OUG sau chiar o lege de modificare a actualului statut special, apoi este nevoie de emiterea unui nou OMJ. Cert este faptul ca niciiun concurs nu se va suspenda definitiv/avem in analiza varianta optima.

        • Cu ce am mai progresat si ce avem de gand sa facem pt a remedia situatia asta,personal,mi se pare ca nu am facut niciun progres…..
          Variantele le stim,vrem solutiile!!!!

    • ar fi bine sa am raspunsul asta asa simplu cum se cere 🙂 / in scurt timp vom sti ce bani au ramas necheltuiti la titlul 1 (chelt de personal), vom afla ce decide sa achite ANP cu acei bani si vom hotari daca declansam actiuni sindicale pentru a ne asigura ca la urmatoarea rectificare se vor acoperi toate drepturile care trebuie platite / stim ca avem probleme cu cele 3 elemente – 50% norma hrana norma echipare / insa la acest moment OUG 114 nu este inca modificata pentru a fi posibila plata normelor chiar daca am avea buget / vom informa in timp util

      • Cu respect,insa toti stim ca fara presiuni nu se va modifica nimic pt a putea fi puse in plata,totodata de 50% se bucura doar privilegiatii,de cresterea normelor s-ar bucura toti membrii ,poate aveti si acest aspect in vedere in declansarea a ceea ce veti decide sa promovati.

          • Multumim pentru detaliile oferite,insa,la fel de realist vorbind,credeti ca deblocarea concursurilor in curs de desfasurare va fi posibila in 2019?

          • Referitor la reluarea concursurilor,circula zvonul prin ANP ca se ia in calcul o posibila reluare a concursurilor de la 0,este posibil/legal acest lucru?

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)