www.snlp.ro Web analytics

Cu bataie de 9 luni, Guvernul s-a decis sa-si respecte legea dialogului asumata in martie 2011

Executivul a aprobat în şedinţa de astăzi Hotărârea de Guvern privind stabilirea sectoarelor de activitate din economia naţională pentru care se pot negocia şi încheia contracte colective de muncă, a anunţat ministrul Sulfina Barbu, într-un briefing de presă susţinut la Palatul Victoria.

Ministrul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a declarat că proiectul de Hotărâre de Guvern completează prevederile Legii nr.62/2011- Legea dialogului social, prin precizarea celor 29 sectoarele de activitate din economia naţională, pe baza datelor din codul CAEN.

Decizia luată astăzi permite federaţiilor sindicale şi patronale iniţierea demersurilor necesare pentru constatarea de către instanţele judecătoreşti competente a reprezentativităţii la nivel de sector de activitate, precum şi negocierea şi încheierea contractelor colective de muncă la nivel sectorial.

Ministrul Sulfina Barbu a mai precizat că Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a avut rol de mediator între structurile sindicale şi patronale în stabilirea sectoarelor de activitate din economia naţională. “Am discutat cu partenerii sociali şi au fost peste zece întâlniri şi, totodată, aş vrea să le mulţumesc, şi am ajuns la o soluţie care a fost acceptată de partenerii sociali, dovadă stau toate întâlnirile pe care le-am avut, inclusiv şedinţa Comitetului Naţional Tripartit”, a afirmat ministrul Muncii.

Link util:

16 COMMENTS

  1. Multumesc Stefan, si urez atat tie cat si colegilor din sistem „La Multi Ani! si multe impliniri pentru anul ce va veni.

  2. La ambele postari raspunsul este afirmativ. Legea include o prevedere care favorizeaza federatia care are peste 50% din grup iar la nivel de grup se negociaza prin acord cu precizarea ca negocierea este deja efectuata iar de la 1 ian 2012 avem Acord colectiv perfect valabil pentru urmatorul an de zile pe principiul prelungirii automate. Foarte probabil va suferi ceva modificari spre armonizare cu prevederile Legii dialogului social.

  3. Pe de alta parte, daca negocierea la nivel de unitate este singura obligatorie prin lege, negocierea la grup cum se va realiza ? Prin acceptul partilor (MJ – ANP – federatii reprezentative), prin intermediul unui protocol incheiat intre aceste parti ?

  4. Poate tind sa par nesuferit dar mai stresez cu o intrebare: dat fiind faptul ca ambele federatii sunt reprezentative la nivel de grup de unitati, fiecare va veni la masa negocierii cu punctul de vedere al grupului de unitati care le reprezinta ? Sub acest aspect, intotdeauna vor exista divergente si mai mult, poate si mici razboaie asa cum au mai fost.

    Pentru o simplificare de bun augur si benefica pentru un sistem cum este cel penitenciar ar fi fost in regula ca federatia ce detine un procent mai mare de 50% ca reprezentativitate in sistem sa fie unica prezenta in acest context al negocierii.

  5. In sistemul penitenciar avem 2 niveluri de negociere:
    1. unitate (negociaza angajatorul si sindicatul reprezentativ / daca nu exista sindicat reprezentativ negociaza angajatorul, reprezentantul salariatilor si federatia la care este afiliat sindicatul, daca federatia este reprezentativa la grupul de unitati din care face parte unitatea / la noi sunt 2 ambele reprezentative / la masa de negocieri pot fi 2 sindicate afiliate distinct, sau mai multe)
    2. grup de unitati (negociaza federatia/ile reprezentative la grup)

    O negociere nu o exclude pe cealalta
    Logic ar fi sa avem un singur act negociat le grup cu prevederi unitare la nivel de sistem
    Se poate negocia si la nivel de unitate dar probabil ar iesi o varza daca ar face fiecare in felul lui
    Daca totusi se doreste negociere la unitate este recomandabil sa se faca dupa negocierea la grup
    Se pleaca de la acel act si sa mai fac precizari
    In sectorul public legea nu permite prea multa negociere, deci putem spuna ca in cazul in care la grup avem un act complet, la nivel de unitate este inutil sa se mai negocieze
    De precizat ca negocierea la nivel de unitate este singura obligatorie prin lege
    Dar anagajatorii nu cred ca isi doresc in sistem 47 de contracte diferite
    Deci nu vor bloca negocierea la grip care este mult mai clara

  6. Iti multumesc pentru detalierea acestor aspecte. Regasesc insa o sumedenie de ambiguitati, toate parvenind din partea reprezentantilor statului prin incercarea de a simplifica lucrurile adunand laolalta mai multe categorii sociale, considerand ca in acest fel negocierea unui contract/acord s-ar realiza la o masa cu mult mai putine scaune decat inainte.

    Poate unii ar considera ca nu e rau ca lucrurile sa se simplifice un pic si pe partea sindicala, dar aceasta comasare (ca tot e la moda) a mai multor ramuri de activitate care nici pe departe nu au legatura cu administratia publica, absoarbe o doza si mai mare de incoerenta.

    Practic, pentru sistemul penitenciar, structura reprezentativa la nivel de unitate va negocia strict ce tine de unitate (fara implicatii bugetare in CCM sau cum s-o mai numi el), asupra modificarilor aspectelor legislative privind sistemul penitenciar urmand a negocia structura ce detine un procent de reprezentativitate/sistem mai mare de 50% ?

  7. Sigur ca te corectez. Domeniul asta al negocierilor si reprezentativvitatii este putin mai abstract si de obicei membrii nu prea sunt interesati de detalii. Ma bucur ca pui problema asta.

    Incerc cat mai pe scurt. Inainte aveam ramura admin publica cu 200.000 de salariati. Niciodata nu a fost incheiat un Acord/Contract colectiv la nivelul acestei ramuri. Este o ramura atipica care include functionari publici salariati in TOATE ministerele si atunci este foarte dificil de stabilit CU CINE negociezi. Daca sindicatele stiu cine este reprezentativ si cine nu, angajatorii nu sunt clar definti. Au fost incercari. Si PUBLISIND a incercat. Ne-am intalnit cu Varujan Vosganian pe cand era MF si s-a incercat constituirea unui grup interministerial pentru a negocia cu efecte reale pentru toti salariatii din administratia publica. Nu a functionat. Nivelul decizional era prea mare si complex.

    A incercat Sed Lex (Marica) care a semnat cu MMFPS un fel de Acord pe care insa nu l-a respectat nimeni, din moment ce ceilalti angajatori (ministere, etc) nu semnasera.

    S-a renuntat in timp la asta, cu atat mai mult cu cat era un act care putea deranja chiar zona sindicala. In trecutul apropiat, negocierile la nivelul administratiei locale erau mai flexibile. Se mai bagau drepturi prin acorduri si contracte, nu era nimeni interesat de o rigidizare. Si uite asa nu am avut niciodat Contract?Acord la ramura. Deci nu avem dupa ce plange.

    Acum in loc de ramura avem un sector cu 500.000 de salariati. Pentru a fi reprezentativ la noul sector iti trebuie peste 35.000, ceea ce nu este imposibil avand in vedere demersurile de fuziune in plan federativ si confederativ.

    Dar si asta este destul de nerelevant deoarece ramanem in aceeasi faza ca si in trecut. Nu va fi posibila semnarea vreuni Acord la sector avand in vedere ca acesta este chiar peste dublu decat in trecut. Mai multe institutii sunt in sector, inclusiv teatre private – [i]activitati din cultura[/i] (!). Oricum negocierile la sector raman cam singurul obiectiv important in planul negocierii pentru confederatii – acestea nemaiputand negocia la nivel national. CCMUN a fos [i]abolit[/i] prin lege.

    Federatiile vor tinti in special la nivel de grup de unitati si la nivel de unitati unde au afiliate sindicate nereprezentative. [i]Potenta[/i] federatiilor de a negocia la grup sau unitate rezida din reprezentativitate si aici prevederile legii sunt foarte simple. Atat la unitate cat si la grup – cine are 50% face legea – e unicul negociator din partea sindicala. Daca nu avem acest plafon, situatia se ramifica.

    Ce mai trebuie retinut este diferenta de reglemenatare dintre domeniile privat si public. In privat avem patronate care trebuie sa fie de asemenea reprezentative, in public avem angajator care nu e tinut de reprezentativitate. Ma rog, legea este explicita.

    Putem aprofunda daca vrei. In esenta, nu se intampla nimic relevant pentru sistemul penitenciar.

    Din pdv al reprezentativitatii, in sistem avem 2 federatii reprezentative PUBLISIND (58%) si FSANP (25% cred). Procentul minim e 7%.

    Ambele au sentinte de reprezentativitate valabile, dobandite in conditiile vechii legi dar perfect valabile. Ambele au depus actiuni pentru dobandirea reprezentativitatii in condditiile noii legi.

    Publisind a obtinut deja sentinta din oct 2011, urmeaza si FSANP. Nimic nou, nimic fantastic!

    http://www.snlp.ro/despre-noi/organizare-si-functionare/documente-utile.html

    http://www.snlp.ro/_files/sentinta-publisind-8-2011-reprezentativitate-publisind-grup-unitati-ANP.pdf

  8. Stefan, dami voie sa-ti spun ca te simt intre un cocan mare si o nicovala tot atat de mare vis-a-vis de statutul nostru conform ltimilor modificari privind sectoarele de activitate.
    Pe de o parte, ne sta bine cu statut special, integrati zona de aparare dar pe de alta parte, acest statut ne va limita accesul catre negocieri la nivel de sector. In final, vom exista dar nu vom putea face prea mare lucru la nivel strict de sistem penitenciar, totul urmand a se decide mult mai sus.
    Daca gresesc, te rog a ma corecta.

  9. Cu ocaziia zilelor de craciun doresc tuturor lucratorilor din sistemul penitenciar-SARBATORI FERICITE

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)