www.snlp.ro Web analytics

Sindicatul Național

al Lucrătorilor de Penitenciare

Provocari 2011 - partea IV

Drepturi

Sporul de fidelitate. ANP si-a asumat si a transmis in unitatile subordonate o interpretare a legislatiei salariale care permite acordarea sporului de fidelitate si in cursul anului 2010. Cu toate acestea cel putin doua unitati (Margineni si Slobozia) au ales sa se pozitioneze in dezacord cu punctul de vedere al ANP chiar daca acesta a fost trecut prin filtrul Directiei contencios si elaborare acte normative din ANP. Astfel, doar in cele 2 unitati mentionate sporul de fidelitate nu a fost acordat celor care in cursul anului 2010 au dobandit conditiile pentru a putea beneficia de el. Acum cei responsabili apreciaza ca sunt mai linistiti iar Curtea de conturi nu va avea ce sa sanctioneze, cu toate ca pana acum se solicitau puncte de vedere la ANP pentru te miri ce si odata primite valorau cat o lege. Sanctiuni sau repercusiuni nu vin insa numai din partea Curtii de conturi. Sa acceptam si aceasta provocare pentru 2011...

Sporul de confidentialitate. Printr-o modificare a OMJ 622/C/2010 MJ a stabilit ca sporul de cconfidentialitate se poate acorda si in anul 2010, apoi avand in vedere un alt ordin al ministrului prin care s-au aprobat procedurile aplicabile in cazul incidentelor critice sau operationale, ordin care trebuie prelucrat cu toti offiterii si agentii, sporul de conffidentialitate se putea acorda prractic tuturor ofiterilro si agentilor din sistem. La momentul aparitiei acestor noi reglementari procentul celor care beneficiau de spor era de aprroximativ 80% ceea ce arata ca dupa noile precizari un numar de 3000 de functionari publici cu statut special au primit un plus de minim 10% la salariu. In cazul acestui spor problemele nu au fost asa de multe dar cu toate acestea au existat unitati in care s-a apreciat ca anumite categorii de personal chiar daca sunt ofiteri sau agenti nu pot primi spor (medicii) - Spital Poarta Alba. Prin urmare fie nu s-a respectat ordinul de ministru si procedurile nu au fost prelucrate, fie au fost prelucrate fara ca personalul sa aiba acces la astfel de informatii. O alta provocare...

Orele suplimentare. Cele din 2010 se mai pot compensa doar pana in luna martie a anului curent (Legea 329/2010) iar cele din 2011 se compenseaza deasemenea, exclusiv prin acordare de timp liber (Legea 285/2010). Eludarea Codului muncii prin astfel de dispozitii „constitutionale” a devenit o practica in Romania si contra ei nu avem foarte multe arme dar putem corecta totusi modul in care este pontat timpul efectiv de munca in sistem avand in vedere ca de la acest aspect pleaca foarte multe disfunctionalitati care afecteaza in special salariatii din sectorul operativ.

In 2007 a fost emis OMJ 399 prin care se stabileau normele de aplicare a ordonantei privind salarizarea din sistemul penitenciar. Ordinul includea o enormitate si anume posibilitatea angajatorului de a neglija, la plata, fractiunile de zile care rezultau dupa impartirea totalului lunar la 8 (numarul de ore al unei zile normale de lucru). Pe langa asta, tot in 2007 directorul general ANP a emis si celebra decizie 307 care a bulversat un sistem si a deschis poarta abuzurilor. Dintre prevederile acesteia: neglijarea fractiunilor de zile nu se mai precizeaza ca este doar in momentul platii prin urmare unitatile incep neglijarea inca de la acordarea timpului liber in compensare, se permite directorilor sa ordone fel de fel de activitati inafara programului, activitati care nu se considera ca ore suplimentare (...alarme, perchezitii, si altele. / exact, ati vazut bine - si altele) si nu in ultimul rand tot prin decizia 307 directori de unitati erau avertizati cu privire la faptul ca activitatea lor va fi apreciata in functie de numarul orelor suplimentare.

Ce s-a intamplat in continuare stim toti. Sindicatele au trebuit sa lupte pentru un pontaj corect, unii directori apreciind ca indiferent cat timp esti tinut in unitate nu se poate ponta mai mult de 12 ore pt ca atat prevede programul (restul orelor erau la si altele), recuperarile erau pontate ca si concediul de odihna (fara sporuri de prezenta), pontajele lunare erau trunchiate si apoi prelucrate prin neglijarea fractiunilor (7 ore reprezinta o fractiune), si altele. Un agent care lucra in ture era furat de 3 ori: o data la pontaj (lucra 14 ore si era pontat 12 ore), apoi la calculul final cand mai pierdea o fractiune „neglijabila” de 7 ore si in cele din urma cand primea timp liber (la 16 ore suplimentare primea o tura libera si gata, inca 4 ore puse deoparte). Total - 2+7+4=13 ore doar pentru un agent. Si este doar un exemplu. La nivel de sistem economia obtinuta in mod „inteligent” a fost binevenita pentru buget.

In mod absolut incredibil, decizia anti-personal (307) a fost aplicata in unele unitati cu sfintenie si in 2010 cu toate ca temeiul legal in baza caruia a fost emisa a fost abrogat, implicit intervenind si abrogarea tacita a deciziei. La 1 ianuarie 2010 legislatia salariala veche a fost abrogata cu cateva exceptii. Inafara acelor exceptii nimic din vechile prevederi nu se mai putea aplica. Cand am aflat cu uimire aberatia am intrebat de ce se mai aplica acea decizie. Raspunsul a fost: e decizia ANP si nu a fost anulata (!). Din punctul unora de vedere nici Constitutia nu poate bate o decizie de director general atunci cand aceasta reglementeaza taieri de drepturi. Cand se refera, insa, la ajustari legislative in avantajul salariatilor deciziile ANP devin si ele neglijabile (a se vedea sporul de fidelitate la Slobozia si Margineni). Atat de puternica pare inertia unor decizii inepte incat ajungem sa ne intrebam de ce oare in sistemul asta par sa prinda radacini mult mai repede aberatiile decat ideile bune.

Si in 2011 avem provocari pe linia orelor suplimentare. Noile reglementari pe linie de operativ sugereaza eliminarea oricaror activitati inutile care doar incarca programul si planificarea misiunilor in asa fel incat numarul de ore suplimentare sa fie limitat. De aici si pana la abuzuri nu e decat un pas. Planul de masuri transmis in unitati de DSDRP are termene clare si precizeaza ca masurile se executa sub coodonarea directa a DSDRP insa anumite unitati cauta sa dea bine si au trecut deja la aplicare anuntand personalul ca ANP a ordonat sa nu se mai ponteze decat 12 ore maxim (!). Nici vorba de asa ceva, situatiile au fost corectate rapid. Va trebui sa gandim anumite solutii privind planificarea celor din operativ in serviciu si in concedii astfel incat sa nu mai fie nevoiti ca la venirea din concediu sa lucreze din timpul liber pentru „a-si face orele” si aici ar trebui sa mai scriu o pagina ca sa explic de ce se intampla asta. Alta provocare...

Acest articol a fost arhivat. Din acest motiv, nu puteți posta comentarii noi.

Google Translate

Cauta in site

  • Cristian Tudorache 14.12.2017 14:57
    #7 anonim - nu inteleg cine ti-a dat o astfel de explicatie. Daca lucrezi ...

    Read more...

     
  • Gabriela 14.12.2017 13:52
    [D-nule Teoroc In legatura cu suplimentarea schemei ANP cu 1000 posturi.

    Read more...

     
  • anonim 14.12.2017 13:09
    Daca programul este atipic, de 15 sau 16 ore se da norma 12B doar pentru ...

    Read more...

     
  • Ștefan Teoroc 14.12.2017 12:46
    in principiu da / un memorandum de aprox 450 de posturi diverse este ...

    Read more...

     
  • Agent 14.12.2017 12:33
    se vor scoate la concurs si posturi de ofiter?multumes c

    Read more...

Google AdS