www.snlp.ro Web analytics

Salarizare 2018. Pierdem sau castigam?

Two-Steps-To-Get-You.jpg

 

Avem deci lege-cadru de salarizare (L.153/2017) dar asa cum era previzibil aceasta nu este inca aplicabila. Conform obiceiului, pentru al 7-lea an consecutiv, executivul va emite o ordonanta de urgenta privind salarizarea pe anul 2018 – ce se da si ce se ia. Pentru ca ceva se poate si lua! Desi, in general, sintagma anului viitor este, o stiti deja, „gheata la mal”, cu usoare castiguri in planul voucherelor de vacanta dar si al cresterii substantiale a salariului minim brut pe tara.

Nu că mincinosii de la putere, care anuntau cresteri acum inexistente, ar merita vreun respect. Dar se dă si cu multa panica. Iar spaimele pleaca deseori chiar de la noi. Mai pune un atoatestiutor un comentariu pe Facebook, mai descopera un coleg un proiect de lege vechi de doi ani si-l lanseaza „cald” si alarmist pe Internet… Sa ne linistim putin si sa intelegem ce urmeaza, pentru ca, pe masura ce ne vom apropia de 10 februarie 2018, confuzia se poate instala ca la ea acasa iar sora ei mai mare este panica, care urmeaza imediat.

Vom explica exact care sunt perspectivele in planul drepturilor in 2018, ce efect concret are cresterea salariului minim brut pe tara, precum si rezultatul posibil al concursului dintre plictisitoarea majorare de 25% trambitata de 1 an si contributiile care in cazul nostru nu pot fi mutate de la angajator la angajat intrucat nu existau, ci se inventeaza acum.

Pe scurt, art 38 din L.153/2017 zice:

(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2018 se acordă următoarele creşteri salariale:

a) cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare, precum şi cuantumul brut al sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizaţia brută de încadrare, solda lunară/salariul lunar de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se majorează cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fără a depăşi limita prevăzută la art. 25, în măsura în care personalul respectiv îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii;

Deci teoretic este clar. Luam salariul brut din 10 ianuarie 2018 (platit pentru decembrie 2017) cu tot ce cuprinde el si il trecem in noua etapa salariala care incepe la 10 februarie 2018. Nimic mai clar, nu? Niciun drept nu s-ar pierde si ne uitam doar dupa ce ar fi de castigat. In realitate este putin mai complicat, intrucat anumite drepturi care se acorda in prezent isi cam pierd temeiul legal la data de 31 decembie 2017, iar L.153/2017 nu ne ajuta cu nimic in acest plan.

Si tocmai pentru acest din urma motiv avem nevoie sa citim proiectul ordonantei privind salarizarea pe 2018 (o denumim asa) intrucat, asa cum am spus in primul paragraf, actul normativ este pe cale a fi emis, proiectul fiiind public. Actul are 36 de articole la acest moment si o motivare de 10 ori mai stufoasa decat normele propriu-zise. Linia principala a ordonantei este, evident, de a deroga de la L.153/2017 in ce priveste plata muncii suplimentare care ramane tot de compensat exclusiv cu timp liber (adica de reportat si acumulat la nesafarsit), de a bloca concursuri pe cat posibil, de a scadea cheltuielile functionale cu 10% si alte masuri de acest tip. Cum ar veni masuri de criza in vremuri de crestere economica. 

Cat despre plata muncii prestate in zile de sambata, duminica si sarbatori legale, pentru structura de aparare a fost inserata o prevedere speciala care mentine in plata majorarea de 75% acordata in prezent fara a se impune compensarea prealabila cu timp liber, a muncii astfel prestate. Articolul 10 alin (3) din proiectul ordonanta nu detaliaza in termeni sau definitii de elemente salariare (si bine face) dar asigura continuitatea acestui drept, printr-o formulare generica care ultraactiveaza, pentru 2018, cadrul legal activ in iunie 2017:

(3) Prin exceptie de la prevederile art 8, in anul 2018, pentru activitatea desfasurata de personalul militar, politistii, functionarii publici cu statut special din sistemul administatiei penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, se acorda drepturile prevazute de legislatia in vigoare in luna iunie 2017. Baza de calcul a acestor drepturi o reprezinta solda de functie/salariul de functie cuvenit(a).

In articolele urmatoare, vom explica putin cu salariul minim si cu indemnizatii versus vouchere de vacanta dar si cu ciorovaiala dintre majorari si contributii. Dar pana atunci, ce se ia in 2018, pentru ca ce „se dă” am inteles. Pai tot in art. 38 din L.153/2017 avem cheia:

(6) În situaţia în care, începând cu 1 ianuarie 2018, salariile de bază, soldele de funcţie/salariile de funcţie, indemnizaţiile de încadrare sunt mai mari decât cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorărilor salariale reglementate, se acordă cele stabilite pentru anul 2022.

Am mai explicat, textul de mai sus este principala problema (desi se focuseaza pe aspecte mai simple si mai la indemana) avand in vedere faptul ca nu este clar, inca, ce cu ce comparam, intrucat salariul actual de functie include sume compensatorii, adica sporuri in procent mare, iar salariul de functie din 2022 (cel prevazut in grila din Anexa VI a L.153/2017) este chel, adica o suma simpla fara niciun element component, nici macar vechime/gradatie.

Pe scurt, daca un salariu de functie brut al unui agent care in prezent are spor TBC se mai si majoreaza cu 25% (din care nu va vedea nimic pentru ca a devenit contribuabil peste noapte), atunci este posibil sa il depaseasca pe cel din noua grila ceea ce este interzis de lege. Si atunci nu va putea primi toata majorarea, insa de plata contributiilor nu este scutit. Iar asta inseamna in final diminuarea salariului net. Asta daca nu se convine pe o comparatie corecta cu un salariu de functie pentru 2022 care sa includa si vechime si majorarile specifice sistemului. Chiar si asa, pentru cei cu vechime mica, includerea in SF 2022 a gradatiei  inainte de comparatie, nu va fi de mare ajutor. Ramanem atenti la aceasta problema si revenim cu detaliile promise.

 

13 COMMENTS

  1. Buna ziua,
    Modalitatea de calcul pentru salariul persoanei care are viza CFP: salariul din decembrie 2017(care include 10%, spor de viza)x 25%, plafonat la salariul din grila pentru 2012*10% sau plafonat la salariul din grila corespunzator functiei fara niciun spor?
    Multumesc!

    • in vederea comparatiei cu grila, se compune SF 2022 aplicand succesiv gradatii, apoi la acest rezultat aplicand majorari (7,5%, CFP etc) / apoi se compara

  2. De ce nu cresc si salariile din grila de salarizare cu 25% pentru a acoperi trecerea contributiilor de la angajator la angajat, astfel nu se vor mai compara  doua tipuri de salarii: cu crestere si fara crestere de 25%. Grila de salarizare nu a prevazut aceasta trecere de contributii si astfel multi vom suporta o scadere importanta a salariului. Ministerul muncii nu are in vedere in al doisprezecelea ceas sa faca aceasta corectie? Sunt salarii care scad si cu 1000 lei (exemplu chimistii, biochimistii, biologii, etc.,din sanatate).

  3. apreciem interesul pentru informarile noastre, chiar daca nu sunteti din sistem / va recomandam si http://www.publisind.ro / gradatia se va acorda in formatul din L153 doar in urmatoarea situatie prevazuta de OUG 91/2017 (care modifica L153):

    [quote]OUG 91/2017 – Art. 39: Aplicarea tranzitorie
    (1) Până la aplicarea integrală a prevederilor prezentei legi, pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru funcţii similare din cadrul instituţiei/autorităţii publice în care acesta este numit/încadrat sau din instituţiile subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcţie similară în plată.
    (2) [b]În situaţia în care prin aplicarea alin. (1) nu există funcţie similară în plată[/b], nivelul salariului de bază, soldei de funcţie/salariului de funcţie, indemnizaţiei de încadrare pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte profesionale, [b]se stabileşte prin înmulţirea coeficientului prevăzut în anexe cu salariul de bază minim brut[/b] pe ţară garantat în plată în vigoare, [b]la care se aplică, după caz, prevederile art. 10 privind gradaţia corespunzătoare vechimii în muncă.[/b][/quote]

    In afara situatiei descrise la alin 2 de mai sus, se va aplica regula de la alin 1.

    Din 2010 sporul de vechime a fost inclus in salariul de baza (este vorba despre cei care il aveau la data de 31.12.2009) si a disparut din legislatie.
    Numai prin instanta se poate obtine o hotarare de calculare a sporului in afara SB actual in plata

  4. Lucrez intr-o institutie de cercetare, pana in febr.2017 am avut salariul brut de 1360 lei (sporul de vechime inclus). Odata cu aplicarea salariului minim brut de 1450 lei, practic sporul de vechime a disparut. De la 1 iulie, reincadrarea pe functii s-a facut conform art. 38 din Legea 153, adica nici o marire de salariu sau aplicarea gradatiei de vechime. Nu este posibil asa ceva, cu 30 ani vechime sa beneficiez de salariul minim pe economie, salariul egal cu un nou angajat calificat sau necalificat!
    Intrebare: De la 1 ianuarie 2018 mi se va aplica gradatia corespunzatoare de vechime conform Legii 153/2017?

  5. Am fost incadrata la salariul minim, am 30 ani vechime, in 2018 va rog sa specificati, gradatiile din Legea 153 se vor adauga, sau ramanem cu salariul la nivel de necalificat si/sau incepator?
    Multumesc!

  6. Până la urmă de la 1 ian.2018 vom primi ceva în plus la salariu.Sa tot vorbit de o creștere netă de aprox.4% după majorarea cu 25% a salariului brut și trecerea contribuțiilor la angajat..Ulterior a mai apărut o problema cu OUG 82.Aveti informații despre aceste probleme.Multumesc.

  7. Postam imediat si despre statut / din pacate avem un ministru orgolios care va impinge lucrurile spre primavara lui 2018

  8. Domnule Teoroc suntem cu totii interesati in primul rand de aceasta lege a salarizarii si de partea cu contributivitatea dar suntem interesati unii dintre noi si de ce s-a mai intamplat cu proiectul de statut.
    Se mai amana iar cativa ani?
    Se mai face ceva in sensul modificarii statutului si schimbarea denumirii profesiei?
    Mai este vreo speranta?
    De fiecare data cand facem un pas inainte in acest sens,urmeaza garantat doi pasi inapoi.
    Multumesc
    Va saluta cu respect un coleg de arme sindicalist.

  9. referitor la demers privind indexarea de 5,25 a pensiilor – rezultat nefavorabil (informal / nu s-a primit un raspuns scris) / casa de pensii MAi interpreteaza modificarea art din l223 in sensul pierderii temeiului corelarii cu cresterea salariului mediu / iar majorarea din OUG 99 exact acest scop il avea – de aplicare a alin 1 de mai jos (abrogat) / ramane doar calea procesuala din pacate, dar cu sanse mici

    Legea 223/2015
    Art. 59 (vechi)
    (1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)