www.snlp.ro Web analytics

Biletul de voie si nodul din papura

534

In urma cu putin timp informam cu privire la noua aplicatie de pontaj care se implementeaza in sistemul penitenciar. Dincolo de avantaje, a fost sesizata o problema si anume imposibilitatea de a se mai ponta invoiri platite pentru durate mai mici de 8 ore. Am sesizat ANP cu privire la nemultumirile personalului privind acest efect si avem promisiunea ca aplicatia se va ajusta. Nu intelegem de ce cand un lucru merge bine, trebuie sa-i gasim un defect. O fi vreo meteahna balcanica.

Invoirea cu plata este o ramasita de drept special din legislatia aplicabila in structura de aparare. Conform HG 1946/2004 se acorda in functie de motive pana la  5 sau pana la 10 zile. Ultimul dintre motive prevazut la invoirea de maxim 5 zile este „pentru alte situatii exceptionale” iar exceptional inseamna „exceptie de la regula”, adica o situatie care nu este prevazuta de HG insa poate motiva o absenta. Acordul colectiv prevede ca aceste plafoane nu sunt maximale pe un an calendaristic ci se acorda pentru fiecare eveniment dintre cele prevazute de HG 1946/2004.

Tipurile de absente justificate nu sunt prea numeroase si excludem de aici cazurile de suspendare a raporturilor de serviciu. Poti absenta justificat fiind in concediu (de odihna, medical, de studii, fara plata), in invoire platita sau in recuperare (compensarea muncii suplimentare). Invoirea este platita similar concediului respectiv fara sporurile „de prezenta” care se acorda „pe loc de munca”. Nu vrem sa intram in explicatii prea tehnice. Nu mai complicam peisajul cu problema indemnizatiei de concediu care trebuie sa cuprinda toate sporurile; nu abandonam nici problema asta mai ales ca exista practica judiciara in acest sens.

Pentru a beneficia de invoire este necesara o solicitare justificata care sa fie verificata si aprobata de conducatorul unitatii. Astfel de solicitari semnate de persoana care se confrunta cu o problema deosebita, se aproba pe intervale de una sau mai multe zile, in limitele legii. Daca insa nu este nevoie de o zi intreaga de invoire pentru solutionarea unei probleme inopinate, atunci se acorda invoiri pe fractii de zile prin inermediul biletului de voie.

Biletul de voie nu are un regim aparte ci reprezinta de fapt o invoire conform HG 1946/2004 acordata pentru un interval mai mic de 8 ore. Ca si cutuma (practica) consacrata in sistemul nostru si nu numai, pentru a scurta procedura prevazuta de hotararea de guvern, a fost continuat celebrul bilet de voie cu care ne-am obisnuit din vremuri cazone si care procedural reprezinta tot o solicitare aprobata care include si motivul.

HG 1946/2004 nu stabileste care este durata minima a unei invoiri ci doar pune o limita maximala in zile. Acest lucru nu obliga angajatorii sa acorde invoiri strict pentru perioade de timp calculate in zile cu atat mai mult cu cat un instrument care sa ofere o dinamica mai mare in planificarea si pontarea resurselor umane este si in avantajul angajatorilor. Ultima moda in unitati, moda care se incearca a fi extinsa prin noua aplicatie de pontaj, este ca in cazurile in care se solicita fractii de zile ca invoire, invoirea sa se acorde „cu recuperare”.

Cum ar veni, astazi, desi suntem planificati 8 ore, muncim doar 4 si „recuperam” ulterior muncind in plus in zilele urmatoare. Este de fapt o recuperare negativa sau in avans care nu are nicio legatura cu invoirea. Se recupereaza de fapt munca in minus nu in plus. Acest tip de recuperari in avans se practica in sistem inclusiv pe schimburile operative, acolo unde exista resurse, astfel incat la finalul lunii sa nu rezulte ore suplimentare.

De fapt, nu este vorba de nicio recuperare ci este un tip de program dinamic care insa deviaza de la programele stabilite prin ROI si prin negocieri colective insa se accepta avand in vedere lispa de resurse precum si nevoia de timp liber a salariatilor suprasolicitati. Ideea este ca daca ai lucrat doar 4 ore in ziua in care erai initial planificat 8, atunci vei fi platit pentru 4, restul fiind un fel de absenta care din pacate nu se incadreaza intre cele justificate enumerate mai sus.

Ori pe noi ca sindicate ne intereseaza sa conservam si sa mentinem aplicabil un drept care genereaza ca efect permisiunea de a pleca de la locul de munca pentru un motiv deosebit si de a fi totusi platit in intervalul respectiv de timp, conform legii. Prin urmare, indiferent de tipurile de programe practicate in sistem, SNLP sustine continuarea invoirilor platite acordate pentru fractii de zile prin intermediul biletelor de voie sau oricarui alt formular care poate fi stabilit de ANP in mod unitar pentru intregul sistem.

10 COMMENTS

  1. da, foarte interesanta alegerea numelui / m-am mai si bagat in seama cu „Marine” / ma si miram

  2. Am uitat să detaliez cum se ia biletul de voie la Craiova: nu din orele suplimentare (pt ca la administrativ nu prea există), ci pe ochi frumoși. Iar cei de la administrativ așa cum am spus în procent de peste 99%, lucrează 6/7 ore/zi (pt ca 1 sau 2 ore sunt ciupite prin biletul de voie, care pt ei nu este altceva decât o cartelă care-ti permite să ieși din locul de deținere), acestia fiind pontati 8 ore fara probleme,iar cei din administrativ 12.5 ore cel putin (am inclus și momentul până se schimba tura). Dacă solicita cineva din personalul din operativ, I se da bilet de voie cu condiția normală și logică de a se folosi din orele suplimentare . Asta e la Craiova … Și app, nick-name-ul este unul fictiv, așa cum s-a sesizat anterior ..

  3. Cred ca se insista pe un lucru mic,adica trecem de la bilete de voie …la”Bilete de papagal”.Biletul de voie inainte de toate,e o gaselnita .care-ti permite sa rezolvi o problema personala,poate urgenta ,imprevizibila,comparativ cu invoirea din HG 1946.Acolo stii ca maine se insoara X,a murit ruda,,etc si trebuie sa fii prezent la eveniment.Si in cazul cu biletul de voie se poate sa ai o problema de aceeasi gravitate,dar e imprevibila.Daca se incadreaza in cazurile HG 1946,n-ar trebui sa mai recuperezi nimic,e invoire platita…si gata!Adica ai 3 ore serviciu si 5 invoire platita.Daca e un moft,gen programare la dintar,la mecanic,la banca…etc….eu zic ca ar trebui recuperat.Daca ai ore suplimentare anterioare,iei CSL,iar pe bilet se scrie CSL.Biletul de voie si ce ramane la cotor justifica absenta si legalitatea ei.Ptr cazurile din HG,legalitatea este DZU.In exemplul ca te cheama din concediu la serviciu,e clar ca in acea zi nu mai esti in co si te ponteaza cu cate ore ai lucrat,restul pana la 8 sau 12 este timp liber.Hai cu biletul la control!

  4. Nu e greu avand in vedere regimul zilei similar concediu / daca ai concediu 20 de zile sa zicem, esti pontat cate 8 ore pe zi, corect? / iar daca la un momentdat in caz de eveniment major ti se intrerupe concediul la jumatea zilei, vii la serviciu pe la 12 sa zicem, cum te ponteaza / vei avea o fractie de zi concediu si o fractie munca / treaba cu fractia este o poveste lunga si mai ca nu as vrea sa intru in ea ca mi-amintesc de cineva care scosese prin decizie de DG ANP fractiile de zile din pontaj / continuand rationamentul (stiu ca-ti place), daca unitatea are turnicheti si bagi cartela, dar in loc sa stai 12 ore ai stat 12,45 ca a durat schimbarea, iesi pe poarta, bagi iar cartela, in pontaj vor aparea [u]fractii de ore[/u] sau nu? / ar trebui sa apara, chiar si fara turnicheti / se ponteaza timpul efectiv lucrat! / desi durata normala este de ORE, iata ca pontam si MINUTE (se intampla in sistem, vezi Rahova si altele) / pot continua sa stii… 🙂

    In general cand ne blocam in doua pareri contrare pe o tema este bine sa dam ca argumente situatii similare dar nu identice.

  5. Nu stiu ca parca a innebunit lumea de tot. Unii nici nu stiu ce vor. La noi s-a pus exact aceeasi problema iar varianta a fost completarea actualului tipizat inclusiv cu invoirea orara, aproximativ ca finalitate cum ai propus si tu. Dar nci asta nu a parut unora suficient.

    Nici nu poti continua insa la infinit cu ceva nereglementat de care beneficiaza doar unii, si nu neaparat pentru motive ce ar intra sub incidenta HG-ului.

    Totusi daca analizezi HG-ul acesta vorbeste de invoiri platite, in cuantum de zile … calendaristice. E cam greu sa scoti fractii de zile, sincer. 😀

    P.S. Te cunosc, ma bucur chiar ca am mai schimbat cateva vorbe, dar nu eram eu daca nu includeam si prima fraza. 😛

  6. Pareri si pareri oltene dar as zice ca ma cunosti suficient cat sa nu fii inclus si prima fraza 🙂

    Problema biletelor de voie am sesizat-o personal in urma cu mai multi ani si am discutat-o cu mai multi sa zicem experti. Nu formatul este beleaua ci regimul. Daca pe timpul unei astfel de „invoiri” insuficient reglementate salariatul pateste ceva pot fi probleme pentru toate partile, inclusiv pentru salariat. Dar nu voi relua ceea ce deja am spus in articol. Unele unitati fac lucrurile ca lumea.

    Atunci cand am vazut miscarea prin care ANP subtil a eliminat din noul sistem de pontare, fara sa discute cu sindicatele, posibilitatea invoirilor sub 8 ore inlocuind cu ceva ce nu exista legal (invoirea cu recuperare) am facut o propunere concreta, ca de obicei. Fara sa mai pomenesc iritarea provocata de miscarea obscura de care a trebuit sa aflam la sesizari din teritoriu.

    Daca deranjeaza biletul in sine, trebuie luat in calcul ca HG nu face precizari extinse iar expresia „solicitare” poate imbraca orice forma. Am propus un formular tip unic la nivel de sistem care sa includa semnatura solicitantului (!) si care sa fie intitulat de ex „solicitare invoire platita conform HG 1946/2004” cu obligatia de aprobare/respingere de director sau persoana delegata si de centralizare la secretariat. Greu sa fie?

    de fapt principala preocupare pentru ANP nu este biletul si aici tu esti putin indus in eroare ci invoirea pentru o durata mai mica de o zi cat timp HG pomeneste un termen maxim de x zile nu ore. Dar e doar maxim si deci minimul nu exista

  7. Salut Stefan. Cred ca ai fost indus in eroare de cei ce au crezut ca este necesara aparitia acestui articol. 🙂

    Poblema este simpla si chiar tu ai expus-o. NU cred ca au existat unitati unde s-a contestat acest drept – prin raportare la HG 1946, problema ce s-a pus a fost aceea a reglementarii acordarii dreptului.

    Asa cum a spus si postacul cu nick-name de DASDRP, totusi nu e vorba de cazuri de „abuzuri”. Biletul de voie sau orice asimilat lui reprezinta de fapt documentul legal ce nu numai ar trebui sa-ti asigure accesul prin PC, in drum spre exterior, dar si sa-ti acopere colegul ce te-a lasat sa iesi pe poarta in cazul in care, Doamne fereste, se intampla ceva rau.

    In varianta clasica cand vrei invoire platita, intocmesti un raport scris, avizat de RU (in unele unitati), sef ierarhic si aprobat de director. Se inregistreaza la secretariat si esti cuprins in DZU.

    Biletul de voie, teoretic, prin prisma a ceea ce spui, chiar si varianta orara, nu zilnica, trebuie sa aiba acelasi traseu.

    Sunt unitati ce sunt de acord cu acordarea dreptului dar in conditii de reglementare (centralizare si contabilizare). Si tu esti de acord din ce am vazut cu asta.

    Nu cred ca este ok pastrarea unei fituici, cat pachetul de tigari, ce cuprinde 2/3 semnaturi doar pentru a se considera ca se respecta un drept.

    Cred ca este ok ca invoirea ORARA platita, caci aici este problema, sa beneficieze de acelasi regim ca al invoirilor clasice, zilnice, in conditii de reglementare (centralizare si contabilizare).

    Doar ca sindicatele, cel putin cele de la mine din unitate, nu sunt de acord. De aici si dorinta unor presiuni, inclusiv articole, pe aceasta tema. 😆

  8. Da Marine, nu negam ca in sistem se practica uneori abuzul de drept si orientarea, dar hai sa clarificam ceva. Indiferent ca este pe foaie sau pe bilet, implica aprobarea de catre sef, nu? Daca in loc sa ceara sa plece cu 4 ore mai devreme pentru ca are o inundatie, ar face solicitare pentru o zi intreaga de munca ar fi mai bine? Mai ales in operativ.

    Solicitarea nu garanteaza si aprobarea. Se poate refuza acordarea invoirii, legea permite. Important este sa fim rezonabili si de-o parte si de alta. Problema aia a omului care pare mica in comparatie cu misiunile din unitate, este stringenta pentru familia lui. Are dreptul sa ceara asa cum tu ai dreptul sa refuzi.

    Stiu ca nu este usor sa refuzi, ca director, si nici nu este usor sa tratezi echidistant pe toti, insa nici eliminarea unei bune practici nu este o solutie. Este la fel cu propunerea aia de eliminarea a majorarii de 50% pt ca se da doar la smecheri; ca sa nu mai fie nimeni stresat, eliminam total. Problema este de fapt ca aceste bilete de voie neavand un regim strict, in unele unitati nu sunt centralizate si contabilizate in limitele prevazute de HG 1946/2004. Par a fi cumva in afara celor 5 zile din HG (per eveniment). Ca idee, este mai usor de refuzat o cerere de invoire 12 ore decat una (pe bilet de voie) de invoire 3 ore?!

  9. Este bine ce este, pt ca mulți își iau bilet de voie „să repare mașina” sau „să facă cumpărături de la piață” … Bineînțeles, sub formă altor justificări (fiind prinși ulterior cu mata-n sac pe ceea ce am detaliat eu)… La Craiova este o practică și o nebunie cu bilet de voie, 99% fiind luate de către cei din administrativ/birouri (se poate verifica).

  10. ”Nu intelegem de ce cand un lucru merge bine, trebuie sa-i gasim un defect. O fi vreo meteahna balcanica.”
    Păi și dacă nu-i găsiți defect?

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)