www.snlp.ro Web analytics

SNLP: Politia Penitenciara si Ana Birchall, plus cateva detalii – partea I

Se impun cateva clarificari inainte de a incepe disecarea noului statut al politistilor de penitenciare. Despre continutul acestuia vom avea mult timp sa povestim. Foarte mult timp. Vedem cat de greu se produce o schimbare majora a unei legi organice. Intre timp indemnam la calm si atentie. Lucrurile sunt in general bune insa nu cred ca se asteapta cineva la o lege din care curge miere si atat. Este totusi un statut special, cu mai putine drepturi decat obligatii, interdictii si restrictii.

Cu toate acestea recomandam celor poate prea repede cuprinsi de extazul perspectivei unor functii de putere la care accesul sa fie rapid si fara agenti in competitie, sa citeasca mai atent amendamentele si sa nu ne desconsidere in continuare asa cum nici noi nu o vom face. Cand studiezi un raport al unei comisii parlamentare verifici mai intai amendamentele admise, cele respinse nu au relevanta. Unele amendamente desi erau utile sunt respinse ca redundante, problema respectiva fiind clarificata prin alta modificare. Nu poti avea un anumit text de lege amendat de doua ori cu texte similare sau chiar identice. Evident, unul se va respinge.

Toti impreuna formam acest sistem si nu vrem sa lasam pe nimeni in urma. Avem grija agentilor asa cum o avem si pe cea a tinerilor ofiteri care trebuie sa invete sa aiba incredere mai multa si sa constientizeze ca au privilegiul, contrar aparentelor, de a face parte dintr-un sistem construit cu greu, timp de 15 ani, pas cu pas, pe principii democratice, dand prioritate protectiei sociale si pe cat posibil egalitatii de sanse. Comparatii am mai facut si nu vrem sa aglomeram cu explicatii dar iata apar indicatori simpli care releva exact nivelul la care suntem in sectorul public si in structura de aparare, insa pe scurt, pentru ceilalti salariati din sistemul de aparare, noi reprezentam un model. O vom dovedi si prin prevederile noului statut.

Unul din acesti indicatori este, de exemplu, dezamagirea recent exprimata inclusiv in comentarii pe site, ca vor fi reinfiintate comisiile de disciplina, pe baze statutare noi si cu o procedura complexa. Dar daca ne uitam in ultimii 10 ani la cat de mult a fost redusa (spre derizoriu, ca sa nu spunem spre penibil) forta sanctionatorie a angajatorilor care, pe langa absenta sanctiunilor directe, s-au lovit in comisii de reprezentantii sindicali si de foarte multe ori chiar de liderii care asistau la cercetare, putem sa intelegem fenomenul. Putinele sanctiuni date, au fost in majoritate anulate in instante. Merita sa spunem ce se intampla in restul structurii de aparare? Are rost sa incepem sa comparam? Faptul ca noi ne suparam in perspectiva reactivarii procedurii disciplinare este in esenta un semn bun, de sistem sanatos, care merge constant spre mai bine.

SNLP va sustine cu orice pret aceasta evolutie democratica, echilibrata, a sistemului nostru, inclusiv in planul accesului la ciolan, ca sa o spunem direct, chiar daca strategia noastra va deranja pe alocuri, punctual. Ne incapatanam sa credem ca se poate ajunge la performanta si daca (sau mai ales daca) ne indepartam de stilul de management cazon, brutal, bazat pe subordonare si obedienta. Numarul mare de pedepse nu va face sistemul penitenciar mai bun. Cat timp primele si premiile sunt interzise prin lege din 2009, nu vom permite un management exclusiv coercitiv. Asa cum nu vom permite ocuparea preferentiala, excesiv de facila sau chiar discretionara a unor functii de comanda.

Revenim la tema principala a articolului, luand in considerare si anumite materiale de presa care minimalizeaza roluri, si facem cateva clarificari. Trebuie inteles din start ca SNLP a fost permanent in miezul problemei, al procesului decizional, de elaborare sau legislativ, privitor la Statutul politistului de penitenciare si avem reprezentarea corecta a rolurilor jucate de fiecare director general, ministru sau parlamentar, de-a lungul anilor de elaborare sau dezbatere, precum si al aportului real al fiecaruia dintre acestia.

va urma

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

18 COMMENTS

  1. Când discutați și despre situația din Spitalul Jilava? Despre felul in care (editat) înțelege sa conducă unitatea? Ar fi bine sa va informați, domnule Teoroc! Acolo oamenii au probleme cu ea.

  2. Domnule Teoroc referitor la ajutorul pt achizitionarea unei locuinte pt cei care au un credit ipotecar in derulare contractat anterior adoptarii statutului se mai acorda ceva? Sau doar celor care vor contracta un credit pe viitor?

    • sunt doua drepturi diferite / am reusit sa mentinem in statut (unica institutie din structura de aparare care mai are o astfel de prevedere) vechiul drept la sprijin (o data in cariera) pentru cumparare/construire o locuinta, pe langa noul drept la plata ratelor / insa dreptul la sprijin nu a fost niciodata activat din cauza impactului bugetar, proiectul de HG necesar pentru aceasta, fiind respins de MFP / ramane un demers viitor pentru acest drept, insa am mentinut vie perspectiva de a reusi acest lucru intr-un moment prielnic din viitor

  3. Domnule Teoroc, ce spuneti de o propunere pe viitor ca functiile de conducere si executie din categoria ofiterilor sa se scoata la concurs pe intreg sistemul, astfel incat sa nu mai apara situatii in care un agent/ofiter sa nu ia concursul cu nota 8,70 fiind al doilea sub linie si altul de la alt penitenciar sa fie admis cu 7,30 iar alegerea penitenciarelor sa se faca ulterior examenului in ordinea descrescatoare a mediilor. Parerea mea e ca ar fi cel mai corect si ar ajunge in functii cei mai buni

    • cam asta este scopul cu art 96 – trecerea agentilor in corpul ofiterilor (sesiune unica – anuala)
      pe conducere se poate face acelasi lucru insa este vorba si despre anumite urgente care nu pot astepta o eventuala sesiune unica
      cat despre “alegerea penitenciarelor” nu prea e ok / candidezi pe un POST VACANT identificat clar intr-un stat de functii si nu pe o CATEGORIE sau un PACHET de posturi

    • Dle Teoroc, cei care așteptăm să se reia concursurile…unde suntem inscriși, evident…invățam aceeași tematică, cu excepția legii 293, nu?
      Chiar dacă incă nu s a publicat noua lege 293, noi putem deja sa ne apucăm de invățat, dat fiind faptul că vechea lege s a abrogat. Vă mulțumesc!!

      • Logic asa ar fi insa conteaza mult cum se va decide reluarea concurszurilor / in mod normal ar trebui reluate din punctul in care au fost suspendate si pe cadrul legal valabil la acel moment / teoretic bibliografia nu mai poate fi schimbata in timpul concursului

  4. Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor
    Corpul agenților de penitenciare:
    a) agent șef principal de penitenciare;
    b) agent șef de penitenciare;
    c) agent șef adjunct de penitenciare;
    d) agent principal de penitenciare;
    e) agent de penitenciare.
    Statutul Politistului de Penitenciar
    B. Categoria agenţilor de poliţie penitenciară:
    a) agent şef de poliţie penitenciară 4 ani;
    b) agent şef adjunct de poliţie penitenciară 4 ani;
    c) agent principal de poliţie penitenciară 4 ani;
    d) agent de poliţie penitenciară 4 ani.
    Oare dispare gradul de asp. sau e o eroare?

    • pct 12 din raport – art 9

      B. categoria agenţilor de poliţie penitenciară:
      a) agent şef principal de poliţie penitenciară;
      b) agent şef de poliţie penitenciară;
      c) agent şef adjunct de poliţie penitenciară;
      d) agent principal de poliţie penitenciară;
      e) agent de poliţie penitenciară.

      vad ca circula fel de fel de materiale dubioase

  5. Art. 98, al. 1 – “Funcțiile de execuție vacante din poliția penitenciar se pot ocupa prin concurs, dintre agenții și ofițerii în activitate, în cadrul aceleiași categorii.” Având în vedere ca în cuprinsul alineatului sunt menționate doua categorii profesionale, ofițerii și agenții, ce se înțelege prin sintagma” concurs în cadrul aceleiași categorii”?

    • deci observatia ta este excelenta dar necesita o explicatie prea lunga pentru un comentariu / incerc ceva pe scurt / paradigma s a schimbat intra adevar / insa art 98 trebuie vazut la pachet cu art 96 (trecerea agentilor) / targetul nostru in amendamente au fost fct de conducere unde am dorit sa mentinem accesul agentilor pana la sef serviciu / la executie lucrurile se separa dar nu in dezavantajul agentilor, dimpotriva / ofiterii nu sunt interesati de alte functii de ofiteri de executie / daca ar fi interesati ei sau sistemul – le pot obtine prin schibmbare-mutare dac nu detasare / anual agentii (fara competitie cu ofiterii) vor avea acces la concurs pentru un pachet de posturi de ofiteri de executie cf art 96 / art 98 este mai putin relevant pentru agenti

      • Domnule presedinte,
        Daca tot ati spus intr-un alt comentariu ca vom mai face reglari si ca ati vorbit deja cu doamna ministru pt cateva modificari cand se vor regla concursurile,poate eliminam si aici sintagma “din cadrul aceleiasi categorii” ca sa fie totul ok si fara interpretari.
        Credeti ca puteti nota si acest aspect?

          • am raspuns deja la problema cu categoria / nu este o limitare pentru agenti ci o separare a procedurilor pe posturi de executie / vom avea sesiunea unica strict pentru agenti pt fct de exec / vom avea procedura agenti-ofiteri pe posturi de conducere (limita agenti – niv sef serviciu) / vom avea (doar teoretic pentru ca practic este f putin probabil) sesiuni separate pentru ofiteri care vor sa ocupe un alt post de excutie

      • Domnule Teoroc, va rog sa nu ne mai desconsiderati! Luate la pachet, asa cum spuneti dvs si asa cum este si normal, articolele din statut cu privire la cariera sunt total defavorabile agentilor. Nu ma mai contrazic cu dvs, timpul imi va da dreptate (sa intre in vigoare si mai vedem!), iar de veti avea dvs dreptate, voi avea curajul s-o recunosc.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)