www.snlp.ro Web analytics

Raport vizita de studiu Oslo, 8-12 aprilie 2013

raportRaport vizita de studiu in Oslo, Norvegia, perioada 08-12 aprilie 2013

 

Activitatea 2.1. – Training program development

In cadrul proiectului Itinerariul Dialog ID, in perioada 8-12 aprilie 2013, o delegatie compusa din reprezentantii Sindicatului National al Lucratorilor de Penitenciare (membrii Biroului Executiv)si reprezentantii sistemului penitenciar romanesc (directorul general si seful Serviciului Cooperare si Programe) au efectuat o vizita de studiu in Norvegia. 

Obiectivul vizitei a fost centrat pe efectuarea unei analize comparative a celor doua sisteme penitenciare si studierea practicilor de dialog social. In acest sens, pe langaintalnirile si discutiile la nivel de conducere a sistemelor penitenciare si a celor doua sindicate, parteneri in proiect, delegatia romana a avut posibilitatea sa viziteze unitati penitenciare reprezentative, Serviciul de probatiune precum si Academia Serviciilor Corectionale Norvegiene. 

Pe tot parcursul vizitei, derulata conform agendei anexate, delegatia romana a fost insotita de May Olsen – vicepresedinte al KY (Sindicatul Lucratorilor de penitenciare) si Sven Erik Roth – lider regional al KY.

In 9 aprilie a fost vizitat Penitenciarul Bastoy (http://www.bastoyfengsel.no/), cel mai mare penitenciar de minima securitate din Norvegia. Unitatea este situatain insula Bastoy in Oslo Fiord, apartinand de municipiul Horten. Penitenciarul se intinde pe toata insula, o singura parte a insulei, in nord si anume plaja Nordbukta fiind deschisa si publicului.

Penitenciarul este organizat si dezvoltat ca o mica comunitate locala, cu aproximativ 80 de cladiri, drumuri, portiuni de plaja, teren de fotbal, terenuri agricole si forestiere, serviciu de feribot avand propria agentie de transport maritim.

Ecologia umana se bazeaza pe relatiile dintre oameni si mediul lor natural si artificial si se concentreaza pe modul in care interactioneazasi sunt influentati de natura. Astfel, toti angajatii de la penitenciarul Bastoy detin competente, intelegere si se concentreza pe relatiile umane si respectarea modului in care oamenii folosesc si intretin natura din jur.

Bastoy este un penitenciar pentru detinutii ce au avut de ispasit pedepse pe termen lung. Sentinta medie este de 5 ani, iar varsta medie este sub 40 de ani. Timpul mediu petrecut de detinuti in cadrul penitenciarului Bastoy este de aproximativ un an jumatate.

In prezent, penienciarul gazduieste 115 detinuti, fiind ocupat integral. La 115 detinuti, exista 70 de angajati, dintre care doar 5 raman pe insula pe timpul noptii. Cei mai multi dintre detinuti provin din alte penitenciare neexistand criterii rigid stabilite. 
Detinutii de la Basoy nu sunt alesi dupa criterii prestabilite, ci exista posibilitate ca, in urma depunerii unei aplicatii, in functie de locurile vacante sa fie aprobat transferul celui care a depus aplicatia. 

Scopul penitenciarului este sa ofere responsabilitati detinutilor si sa-i ajute sa ia decizii privind propria lor viata. Un detaliu important privind acceptarea detinutilor prin transfer este totusi perioada pedepsei, intrucat influenta pozitiva implica un timp cat mai mare. Natura faptei savarsite, pericolul de evadaresunt aspecte importante, dar nu decisive in procesul de evaluare, importante fiind planurile si motivarea aplicantului.

Cei 115 detinuti locuiesc in case 1, 2, 4 sau 28 de locuri, mobilate si utilate, fiecare avand camera proprie. Pe timpul zilei, detinutii au posibilitatea sa munceasca, fiind platiti cu 65 NOK pe zi, echivalentul a aproximativ 10 euro. In situatia in care penitenciarul nu poate oferi slujbe detinutilor, acestia vor fi platiti in continuare ca si cum ar munci. Doar in situatia in care refuza sa munceasca, desi oferta exista, atunci nu mai primesc niciun ban.

Vizita penitenciarului Bastoy a fost urmata de o intalnire la sediul Serviciilor Corectionale Norvegiene (http://www.kriminalomsorgen.no/, unde delegatia romana a fost primita de dna Marriane Volan-director general si dl Harald Fosker seful cooperarii internationale. Din partea KY s-au alaturat intalnirii dl Knut Are Svenkerud – presedintele KY si dl Tore Leirfall consilier in cadrul sindicatului. 

Norwegian Correctional Services (Kriminalomorgen) se afla in subordinea Ministerului Justitiei si Securitatii Publice. Initial in 1875, agentia a fost creata ca Prison Board (Consiliul Penitenciar) subordonata Ministerului de Justitie si Politie, dupa care a fost desfiintata si inlocuita cu Norwegian Correctional Services.

Prin raportul nr.37(2007-2008)/White-paper, se urmareste orientarea politicii Guvernului in vederea dezvoltarii si imbunatatirii sistemului. Raportul descrie o politica de condamnare/executare a pedepselor echilibrata, in vederea pregatirii unei vieti fara infractiuni.Un mesaj principal al raportului este ca “pedeapsa care functioneaza” este decisiva pentru combaterea infractionalitatii si sprijinirea unei societati sigure. Pedeapsa trebuie sa fie de natura de a reduce recidiva. Astfel, pedeapsa inseamna mai degraba reabilitare, iar detintutii au aceleasi drepturi sociale ca toti ceilalti din societate, exceptie liertatea de miscare. Numarul mare de sentinte de scurta durata este o provocare: mai mult de jumatate dintre detinuti sunt condamnati pe mai putin de 2 luni. O reabilitare eficienta implica flexibilitate, atat in interiorul cat si in afara inchisorii.

Dialogul social,in Norvegia este interpretat in conformitate cu Organizatia Internationala a Muncii, la un nivel dezvoltat si in continua dezoltare:”dialogul social include toate tipurile de negocieri, consultari sau pur si simplu schimb de informatii intre sau printre, reprezentanti ai guvernului, angajatorilor si angajatilor, pe probleme de interes comun referitoare la politica economica si sociala”.

La nivelul sistemului penitenciar, acesta este reglamentat initial prin acordul de baza pentru functionarii publici, se urmareste crearea celor mai eficiente baze in vederea unei bune cooperari intre parti la toate nivelurile. Pornind de la acest acord, se pot incheia si alte acorduri la nivel local, prin care pot fi diversificate modalitatile de colaborare. 

Angajatorul este obligat sa furnizeze informatii reprezentantilor sindicali care vizeaza in mod direct situatia profesionala a angajatilor si, de asemenea sa transmita informatii referitoare la: contul si situatia financiara a agentiei, hotarari adoptate de conducere, noi persoane desemnate in cadrul agentiei etc. Informatia este transmisa atat in cadrul intalnirilor, cat si in scris/forma electronica. 

Documentele solicitate de sindicate trebuie puse la dispozitie si de asemenea, trebuie stabilit de la inceput daca acestea sunt informative, sau se solicita in vederea unei discutii/negocieri. Informatia transmisa nu trebuie sa contina terminologie specizata, insa in situatia in care tematica este complexa si specifica sau implica cunostinte aprofundate, angajatorul trebuie sa se asigure ca reprezentantul va avea o explicatie suplimentara privind termenii utilizati.Reprezentantul sindical are obligatia sa transmita angajatorului orice informatie interna, care are semnificatie pentru acesta.

In ceea ce priveste consultarea, principalele teme sunt: propuneri de buget, redefinirea posturilor, realizarea proiectelor, planurile agentiei si planul de operare, achizitiile, intocmirea planurilor de lucru, realocarea intre cheltuielile cu salariile si cheltuielile operationale, formarea profesionala etc.. 

Ca exemplu, fisele posturilor sunt discutate cu sindicatele, insa la nivel local. De retinut este faptul ca fiecare subiect este dezbatut la nivelul la care are loc.Orice alte subiecte considerate de interes de oricare dintre parti, pot fi solicitate spre discutie si dezbatute. 

Deciziile luate ca urmare a negocierilor trebuie sa:
o Se afle in sfera de autoritate a angajatorului
o Se afle in cadrul rezolutiei bugetului adoptat 
o Fie supuse atentiei si in conformitate cu reglementarile sau prioritatile stabilite pentru agentie de catre ministerul competent, sau, de catre autoritate, de catre agentie in sine

In afara situatiei cand partile convin altfel, angajatorul este obligat sa intre in negocieri cu sindicatele prin reprezentantii sindicali alesi, cu privire la probleme care pot fi abordate. 

Urmatoarea lista de subiecte pentru negocieri este exhaustiva: 
a) modificari organizationale interne (doar cu respectarea simultana a urmatoarelor conditii: modificarea organigramei, modificarea dureaza mai mult de 6 luni, modificarea implica realocarea de personal sau echipamente).
b) crearea noilor posturi
c) masuri de protectie sociala si distribuirea fondurilor de asistenta sociala
d) regulamente personal
e) utilizarea spatiilor la locul de munca, spatii de agrement si cantine (plasarea deciziilor privind birourile care vor fi utilizate individual de catre angajati sunt subiecte de consultare, nu negociere)

Sindicatele au dreptul de a-si exprima opiniile in chestiuni care, in conformitate cu acordul, nu fac obiectul unor negocieri. Daca sindicatele solicita, se poate ajunge la niveluri superioare, dar nu mai sus de ministerul competent.

Trebuie stabilit de la inceput daca subiectul care se afla pe agenda este punct de negociere sau de consultare. 

Referitor la impartirea bugetului pentru salarii, cele doua parti participante la discutie (Serviciile Corectionale si Sindicatul din Norvegia) detaliaza faptul ca exista un acord tarifar, astfel incat spre exemplu, nu se poate acorda mai mult decat ce s-a stabilit la nivel national; Serviciile Corectionale nu pot stabili valoarea salariului. Diferenta dintre doi angajati in doua penitenciare diferite poate fi de maxim 2-3%..

Angajatii din Norvegia au dreptul la greva, iar pe parcursul acesteia, membrii de sindicat sunt platiti de sindicat. Anul trecut, pentru prima data in 28 de ani, a avut loc o greva pe perioada nedeterminata in Norvegia, afectand mai multe institutii guvernamentale (scoli, centre de ingrijire a copilului si bineinteles, penitenciare).

In 10 aprilie delegatia romana a vizitat penitenciarul Ilahttp://www.ilafengsel.no/si Serviciul Norvegian de Probatiune. 
La penitenciarul Ila delegatia romana a fost primita de catre Ellen C Bjercke-director adjunct si Odd Arne Brynjulfsen- reprezentant sindical local care au organizat un tur al unitatii, au prezentat penitenciarul si au descris modul in care functioneaza procesul de dialog social la nivel local. 

Penitenciarul Ila este un penitenciar de maxima siguranta situat in municipiul Baerum, Akershus, in afara capitalei si spune de 124 de locuri separate in 12 tronsoane, avand 200 de cadre. Penitenciarul a fost initial construit ca o inchisoare pentru femei, fiind folosit ca inchisoare pentru 5000 de persoane in timpul razboiului.

Penitenciarul detine propriul atelier de croitorie, de tamplarie si mecanica. La nivelul penitenciarului exista o scoala, o sala de sport, o biblioteca o capela si o sala de muzica, frecvent utilizate. Spatiile educationale sunt deservite de specialisti externi penitenciarului, angajati ai comunitatii. De asemenea, detinutii au propriu lor magazin, de unde pot cumpara produse folosind cardurile individuale alocate. Serviciul de sanatate este format din asistente medicale, medici, fizioterapeuti si stomatologi apartinand serviciilor medicale publice. 

La un numar de 12 detinuti, exista 2 supraveghetori care executa serviciul in ture, media perioadei de munca pe tura fiind de 8 ore, 35 de ore pe saptamana. Munca suplimentara este platita pe ore, diferentiat noaptea si in zilele de sarbatori legale. 

Dialogul social la nivelul penitenciarului

Dialogul social este cel mai bun instrument de imbunatatire a conditiilor de munca, viata dar si dreptate sociala, fiind promovat la nivelul penitenciarului.

Din punctul de vedere al sindicatului, se urmareste echilibrarea vietii personale cu cea profesionale a membrilor. Este eficient pentru ca ofera posibilitatea conducerii sa detina o viziune ascendenta, pornind de la partea operationala.

La nivelul penitenciarului, exista o persoana, ofiter de penitenciare, care are puterea de a lua decizii majore in situatiile in care conducerea incalca legislatia. Comparativ cu Romania, este o persoana specializata pe protectia muncii, dar cu alte competente. In cazul de pericol de accidentare sau boala, are dreptul de a dispune inchiderea penitenciarului.

In conformitate cu acordul de baza pentru functionarii publici, se urmaresc urmatoarele:
• Respectarea dreptului angajatilor de a fi consultati in deciziile luate;
• Constientizarea faptului ca reprezentantii sindicali vorbesc in numele angajatilor, aducand expertiza;
• Luarea in considerare a argumentelor organizatiilor sindicale, decizia finala apartinind angajatorului.
Ulterior vizitei efectuate la penitenciarul Ila, delegatia romana a fost primita de catre dl. Njal Grimstad directorul adjunct al Serviciului de Probatiune Norvegian care a facut o prezentare a activitatii serviciului. Discutiile s-au centrat pe masurile alternative de executare a pedepselor, in special pe monitorizarea electronica ca metoda eficienta de supraveghere. Este de mentionat costul zilnic comparativ al persoanelor aflate in supravehere: costul zilnic mediu al unui detinut fiind de 220 euro iar al unei persoane supravegheate de 150 euro. 
In ultima zi , delegatia romana s-a deplasat la sediul Academiei Serviciilor Corectionale Norvegiene si a vizitat Penitenciarul din Oslo. 
In cadrul Academiei Serviciilor Corectionale din Norvegia au fost vizitate spatiile destinate instruirii teoretice si practice, au fost purtate discutii referitoare la procesul de invatamant si de asemenea a fost prezentata o activitate practica (autoaparare). 
In cadrul Penitenciarului Oslo, delegatia a vizitat penitenciarul si a asistat la o prezentare efectuata de directorul unitatii, dl Stig Storvig impreuna cu reprezentantul local al KY. Pe parcursul prezentarii au fost discutate atat aspect cetin de abordarea norvegiana a sistemului executional penal cat si despre modul in care este impelementat procesul de dialog social la nivel local. 
In afara agendei stabilite pentru intreaga delegatie au avut loc intalniri intre reprezentantii Administratiei Nationale a Penitenciarelor si reprezentantii Serviciilor Corectionale Norvegiene in vederea discutarii proiectelor commune ce vor fi finantate in cadrul Ariei 32 a Memorandumului incheiat intre Norvegia si Romania. 
Apreciem ca vizita si-a atins obiectivul stabilit, de familiarizare a participantilor cu realitatile sistemului penitenciar norvegian si a procesului de dialog social, asigurand inputul necesar dezvoltarii activitatilor in cadrul proiectului.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)