www.snlp.ro Web analytics

Plata muncii suplimentare. Interpretari, limite, grila din 2022. Partea II

Continuam expunerea din partea I a articolului amintind ca din doua revendicari deja consacrate (acelerarea aplicarii grilei din 2022 si plata orelor suplimentare), partidul a ales orele suplimentare. Liviu Dragnea a anuntat decizia inainte de sedinta comisiei de munca din Camera deputatilor. Pentru cealalalta trebuie sa ne adunam fortele. Nu va fi simplu. Dar sa povestim despre plata muncii suplimentare incepand cu luna aprilie 2018.

Acesta este textul (pag 22):

Art. IV.

(1) Prin derogare de la prevederile art.8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, munca suplimentară prestată începând cu 1 aprilie 2018, peste programul normal de lucru, de către personalul cu statut special care are atribuţii pentru desfăşurarea activităţilor deosebite 22 cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României, în situaţii de urgenţă, în personalizarea, emiterea şi evidenţa generală a documentelor de identitate şi a paşapoartelor simple, în emiterea şi evidenţa permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum şi de către funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, se plăteşte cu o majorare de 75% din solda de funcţie/salariul de funcţie, proporţional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii. Plata majorării se efectuează în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în următoarele 60 de zile după prestarea muncii suplimentare.

(2) Plata majorării prevăzute la alin. (1) se efectuează astfel încât să se încadreze în limita de 3% din suma soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor şi a soldelor de comandă/salariilor de comandă.

(3) În cazul funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, limita de 3% prevăzută la alin. (2) se stabileşte la nivelul bugetului centralizat al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

(4) Munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru se poate plăti numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă de şeful ierarhic, în scris, fără a se depăşi 180 de ore anual. În cazuri cu totul deosebite, muncă suplimentară se poate efectua şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite şi cu acordul sindicatelor reprezentative sau, după caz, al reprezentanţilor salariaţilor, potrivit legii, precum şi cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate.

(5) Condiţiile de stabilire a majorării prevăzute la alin. (1), precum şi activităţile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut pentru care se acordă acest drept se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.

(6) În anul 2018, dispoziţiile prezentului articol nu aduc atingere prevederilor art.10 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.90/2017, care se aplică în mod corespunzător.

Desi intentia de plata a muncii suplimentare este clara, am avut doua provocari pe interpretare. Prima reiese din fragmentele de text ingrosate, de mai sus. La prima vedere dreptul nou creat (nu este sporul pentru munca in plus, prevazut in Codul muncii sau in Legea-cadru, ci o majorare care deroga de la regula) era similar majorarii de 75% aflata in plata, pentru munca n zile de sambata, duminica si in sarbatori legale. Ceea ce insemna ca pentru munca in  plus urma sa primim doar 75% din salariul de functie adica vreo 50% din salariul integral. In timp ce, compensarea cu timp liber, cel putin in sistemul penitenciar, se face (dupa dispute demult uitate intre sindicate si administratie) prin acordarea de recuperari care sunt pontate si platite exact ca o zi normala de lucru, inclusiv cu toate sporurile pentru conditii de munca.

Adica aveam in balanta 100% (timp liber) sau 50% (majorare). Parea o prevedere toxica si ne-am alarmat. De la o intentie buna si o declaratie de partid pompoasa, ne-am trezit in fata perspectivei de a merge in jos in loc sa reparam. In discutii cu ANP, interpretarea a fost cum ne temeam, adica similara cu cea care vizeaza majorarea pentru sambata/duminica, respectiv 75% din salariul de functie si nimic mai mult. Prevederile apareau ca fiind foarte similare. Vedeti alin 3 si 4 de mai sus: “plata majorarii” si “stabilirea majorarii” delimitau strict aceasta majorare.

Sintagma care ne interesa pe noi si care ar fi clarificat total ar fi fost “plata muncii suplimentare cu o majorare de 75% din salariul de functie” respectiv plata integrala a salariului si sporurilor pentru acele ore, plus o majorare de 75% calculata la salariul de functie. Iar aceasta insemna 175% si nu doar 75%. Astfal incat am analizat textul cuvant cu cuvant si observam in alin 1 (text subliniat) ceea ce ar trebui sa fie cheia interpretarii: “munca suplimentara… se plateste…”. Dupa discutia cu ANP ne-am dat insa seama ca nu va fi suficienta opinia noastra si dupa cum spuneam in partea I a articolului, am stabilit impreuna cu FSSP, o legatura cu presedintele Comisiei de munca din Camera deputatilor cu rugamintea de a ne ajuta la interpretare.

Intrebarea clara catre presedintele Comisiei de munca a fost daca noua norma care urmeaza sa intre in vigoare dupa promulgarea/publicarea legii, stabileste ca platim munca in plus cu 175% sau doar acordand 75% din SF pentru orele respective. Nu vom reproduce conversatia dar concluzia  clara este ca munca in plus se va plati cu 175% adica salariul normal si integral plus majorare. Explicatia a fost ferma si fara ezitari. Asta s-a avut in vedere, asta trebuie facut. Si o spune legiuitorul cum s-ar zice. Mai ramane si ca ANP sa se edifice dar noi zicem ca nu mai este niciun dubiu. Oricum se va trece rapid la elaborarea ordinului de ministru si acolo vom explicita mai in clar noua prevedere.

Deci, acest aspect fiind clarificat, trecem la a doua provocare pe care am avut-o, respectiv plafonul de 3% in care trebuie incadrat noul drept. Aici situatia aparent era simpla si linistitoare, dar a devenit brusc mai complicata cu perspectiva de a nu ne incadra pentru tot anul. Dar, pentru ca riscam sa facem din acest articol un foileton, vom trece si la Partea III.

va urma

 

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

2 COMMENTS

  1. 1 Cum credeti ca s-ar putea interpreta conceptul “activitati cu caracter neprevazut? Adica,are carcter limitativ si se refera numai la activitatile din operativ sau si la altele,cum ar fi prezenta la serviciu deoarece cineva nu a putut sa-si termine treaba in cele 8 ore sau?
    2.Cine este seful ierarhic care dispune in scris efectuarea si plata orelor suplimentare? Directorul,directorul adjunct ,seful de tura,seful de sectie sau seful de schimb?
    3.de unde stie seful ierarhic ca se efectueaza sub 180 sau sub 360 ore suplimentare anual? Intelg ca pana la 180 ore suplimentare/an n-a mai fi necesar acordul sindicatelor?
    4.In cazul schimburilor,orele suplimentare lunare devin necompensate si suplimentare numai la sfarsit anului,. deci,nu trebuie confundat cu suma orelor lunare suplimentare.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)