www.snlp.ro Web analytics

Neconstitutionalitate in politie. Risc blocare concursuri. Eschiva

O noua decizie CCR prin care o prevedere din statutul special al politistilor este declarata neconstitutionala, a fost adoptata pe data de 8 mai 2018. Urmeaza elaborarea si publicarea, apoi statutul special trebuie pus in concordanta cu decizia. De data aceasta, insa, efectul poate fi dezastruos pentru ca prevederea (neconstitutionala acum) in discutie trimite exact catre ordinul de ministru care reglementeaza ocuparea posturilor vacante, deci concursurile. Avand in vedere precedentul, inclusiv in sistemul nostru, precum si faptul ca la acest moment se afla pe rol trei actiuni similare (Oradea si Bistrita) si cu privire la statutul nostru special, riscul de blocare a concursurilor exista si pentru penitenciare.

Ulterior publicarii unei astfel de decizii, intr-un termen de 45 de zile, prevederea neconstitutionala este abrogata daca statutul nu se modifica conform deciziei (ori stim toti ca modificarea unei legi nu se poate incadra in 45 de zile), prin includerea prevederilor care in prezent se regasesc doar in ordinul de ministru (similar procedurii disciplinare care a fost preluata integral din ordinul de ministru respectiv, in statutul politistului). Ce se intampla daca statutul nu este pus in concordanta in termenul prevazut, vedem in sistemul penitenciar, in materie disciplinara. De doi ani de zile procedura disciplinara este in aer, expusa unor actiuni in instanta, intrucat functionarea comisiilor de disciplina (acolo unde functioneaza) este asigurata prin deciziile directorilor de unitati fundamentate pe mai nimic, adica pe un text succint din statutul nostru (ce a mai ramas dupa abrogarea, pe criterii neconstitutionalitate, a trimiterii catre ordin de ministru).

Deci, aparent, daca acea decizie a CCR care vizeaza concursurile din politie, se va publica, pana la modificarea statutului politistului, concursurile s-ar bloca din lipsa de norme privind organizarea procedurilor de ocupare a posturilor vacante. Insa, evident ca nu doar acesta este scopul articolului nostru, o simpla informare care este deja publica. Ceva este deosebit de interesant in speta care ii priveste pe politisti si care anunta practic ce se va intampla si in sistemul nostru in scurt timp. De la momentul la care au fost puse pe rol actiunile care au mers spre constatarea neconstitutionalitatii unor prevederi din statutul politistului, pana la pronuntarea deciziei CCR susmentionate, statutul politistului a fost modificat!

Decizia CCR admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiei:

art.10 alin. (5) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului „recrutarea şi selecţionarea candidaţilor la concursurile de admitere în instituţiile de învăţământ proprii şi la ocuparea funcţiilor de poliţist în condiţiile art.9 alin. (2.1 ), (2.2 ) şi (3) se realizează potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne.”

Insa, intre timp, Legea nr. 360/2002 a suferit modificari astfel incat in actul normativ a fost introdusa o prevedere noua cu privire la concursuri, prevedere care trimite de asemenea catre norme aprobate prin ordin de ministru si care nu a facut obiectul vreunei exceptii de neconstitutionalitate, prin urmare nu exista niciun risc privind aplicabilitatea noii prevederi statutare și a noului ordin:

Art. 741. Prin ordin al ministrului afacerilor interne se stabilesc aspecte procedurale cu privire la:
a) organizarea şi desfăşurarea cursurilor de formare profesională a poliţistului, precum şi a concursurilor şi examenelor prevăzute de prezenta lege;
b) naşterea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu.

Nu este vorba despre o masura de siguranta pregatita de institutie (cel putin nu am putut confirma acest lucru / daca totusi a fost premeditat, aceasta ar fi o strategie anticipativa care presupune o fina si aprofundata cunoasterea a normelor) ci doar de intamplare. Decizia CCR a provocat anumite sedinte la nivel MAI, conturandu-se perspectiva dramatica de blocare a ocuparii posturilor vacante (in numar foarte mare in politie), iar concluzia este una foarte clara: ordinul de ministru emis in temeiul art 74^1 nu este afectat de decizia CCR si permite organizarea in continuare a concursurilor din MAI.

Aceasta situatie interesanta din structura MAI ne indica o solutie care poate fi adoptata si in privinta statutului nostru care (daca este sa credem ultimele amenintari ale lui Tudorel Toader) va fi depus la Parlament in procedura de urgenta. Astfel, pentru a preintampina un blocaj al posturilor vacante, se poate modifica proiectul actual de statut prin inserarea unei prevederi distincte cu trimitere catre un alt ordin de ministru, cu atat mai mult cu cat toate ordinele pe linie de resurse umane trebuie actualizate (concursuri, mutari, schimbari etc). Sigur ca solutia cea mai clara pentru CCR ar fi de includere, in statutul special, a tuturor normelor stabilite prin ordine de ministru dar in acel caz statutul nostru ar fi o culegere de 1000 de articole a carei redactare ar lua ani de zile, timp pe care nu il avem la dispozitie daca vrem sa crestem cosntant procentul de ocupare a posturilor in sistem.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

1 COMMENTS

  1. si atunci proiectul privind Statutul politistului de penitenciare publicat pe pagina MJ din decembrie 2017 cand urmeaza a fi trimis in parlament? nu credeti ca este momentul sa intram si noi in legalitate? tacere totala…

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)