www.snlp.ro Web analytics

Frati de arme cu mucii-n fasole

FSANP comite o imensa greseala strategica. Anuleaza total, prin atacul initiat pe pagina web a organizatiei, sansa de a unificare a miscarii sindicale din sistemul penitenciar. Tactica de uzura initiata impotriva SNLP de ceva timp nu ne va arunca in bratele FSANP, cerand iertare, sa fim seriosi. Mai ales ca atunci cand te arunci, te mai si uiti unde, sa nu strivesti pe cineva. Legea sindicatelor s-a schimbat si intelegem oarecum motivele care lanseaza FSANP in atacul orbesc si inspumat. Poate ar fi bine sa le aratam:

Legea nr. 162/2011, art. 135

„(2) În cazul în care la nivelul grupului de unităţi nu există organizaţii sindicale reprezentative care să reprezinte cel puţin jumătate din numărul total de angajaţi ai grupului de unităţi, la negocierea contractului colectiv de muncă salariaţii sunt reprezentaţi după cum urmează: (…)”

In grupul de unitati ANP, exista doua organizatii reprezentative insa doar una dintre acestea are peste jumatate din numarul de salariati: FSAP PUBLISIND. Prin urmare numai aceasta organizatie va negocia la nivelul grupului de unitati ANP. Este foarte simplu. Niciodata nu am pretins ca SNLP este reprezentativ la nivel de grup de unitati. Ar insemna ca nu citim legea.

In esenta, ca sindicalisti, consideram aceasta prevedere restrictiva si abuziva (chiar daca, intamplator, ne avantajeaza) ca multe altele din Legea nr. 62 din 2011, iar ca membrii BNS am semnat petitiile inaintate tuturor forurilor internationale, dar Curtea constitutionala a Romaniei apreciaza ca actul normativ este constitutional si se aplica. PRIN URMARE FSANP SI NU SNLP ARE O PROBLEMA MAJORA. SI TOTUSI NU NOI AM BATUT TOBA!

In conditiile noii legi, o federatie din grupul de unitati ANP, chiar daca este reprezentativa (!), nu-si va mai putea justifica ratiunea de a exista decat daca va totaliza ca membri peste jumatate din numarul de salariati din grup. La nivel de unitati, federatia nu va putea sa-si exprime reprezentativitatea decat in unitatile in care sindicatele afliate au mau putin de 50% din salariati ca membri. La nivelul unitatilor unde exista sindicate reprezentative, federatia este inutila. Si atunci daca atat la nivel de grup cat si la nivelul marii majoritati a unitatilor din sistem, FSANP nu poate interveni, ne putem intreba de ce mai exista, nu? Si abia atunci intelegem perfect atacul.

Din respect pentru cei 2500 de colegi care formeaza FSANP, dar si constienti de rezultatele unor astfel de actiuni in alte sisteme de-a lungul timpului (ex: Politie) SNLP a considerat pana in prezent ca absolut evitabila strategia de atac direct a unei alte organizatii sindicale, si ma refer la atacul marsav si la diversiune, nu la aspecte legale sau alte demersuri civilizate. In respectarea acestui principiu, liderii SNLP si FSANP, incepand cu anul 2007 au reusit cumva sa evite mascarada publica in care pot fi tarati peste 10.000 de sindicalisti, doua organizatii si un sistem intreg, spre deliciul celor deranjati de gradul mare de sindicalizare din sistemul penitenciar, spre bucuria celor care au modificat legislatia sindicala si acum culeg deja roadele, dar si spre dezgustul celor care cred din ce in ce mai putin in sindicate.

2011 se pare ca este anul in care nu mai putem functiona in aceleasi conditii. Cazul Baia Mare nu este definitoriu pentru relatia SNLP–FSANP. Definitorii pot fi manifestele anti-SNLP aruncate de ceva timp pe site-urile sindicatelor afiliate si prin curtile in care cele doua organizatii coexista, relevante pot fi atacurile constante postate de ceva timp pe pagina web a FSANP, descrierea asidua a SNLP ca sindicat galben si alte astfel de diversiuni. Sindicatul afiliat FSANP de la Baia Mare are 8 membri si functioneaza astfel de mai multi ani, fara sa fie victima vreunor abuzuri comise de SNLP, avand toate calitatile prevazute de lege pentru reprezentare sindicala. Noua lege schimba insa lucrurile iar SNLP a pus pur si simplu in aplicare, in mod civilizat si fara scandal, o noua prevedere. Ramane de vazut ce se va constata. Vom respecta decizia oricare ar fi aceasta. Suntem absolut convinsi ca FSANP nu va pregeta sa procedeze identic in situatii similare. Sau poate ar trebui sa mizam pe sprijinul fratesc?

Legea nr. 62/2011, art. 40

„(2) În cazul în care o organizaţie sindicală nu mai întruneşte condiţiile minime de constituire, orice terţ interesat poate solicita instanţei competente dizolvarea organizaţiei în cauză, în baza unei cereri motivate.”

Vom ridica manusa si vom raspunde la diversiunea FSANP in trepte, proportionand reactia, in mod deliberat, sub nivelul atacului deoarece am apreciat ca avem la indemana trei metode de reactie: ignorarea (oamenii ne-ar crede oligofreni), atacul similar (este o optiune) sau comunicarea decenta pe care am promovat-o in ultimii ani, comunicare pe care am incadrat-o in niste limite, aceleasi limite care ar trebui sa stabileasca cadrul unui concept: respectul profesional. Nu putem pretinde ca suntem un sistem care merita atentie si respect daca ne comportam ca o cireada. Pozitia publica sau opiniile exprimate de organizatiile sindicale sunt si ele de natura a modifica limitele acestui cadru. Prin vocea liderilor vorbesc salariatii, vorbeste sistemul. Nu vorbeste doar presedintele FSANP ci cei 2500 de salariati pe care ii reprezinta, iar opinia publica nu ne va numara – cati sunt la SNLP si cati la FSANP. Sigur, asta vor sa transmita acestia, asta isi asuma?

Pentru inceput ne vom referi la noi insine.

Din punct de vedere al reprezentarii, comparatia corecta este FSANP–FSAP PUBLISIND. SNLP nu poate fi comparat decat la nivel de unitati, cu sindicatele afiliate FSANP. SNLP este un sindicat, nu o federatie. Indiferent de dimensiunea sa. Nu SNLP a negociat la nivelul grupului de unitati ANP ci FSAP PUBLISIND la care SNLP este afiliat. Nimic nu s-a schimbat in legislatie in ceea ce priveste reprezentativitatea la nivelul grupului de unitati. S-a schimbat doar in ce priveste negocierea (am aratat la inceputul articolului).

SNLP este un sindicat constituit legal si cu o functionare in continuare perfect legala. Sindicatul National al Politistilor si Personalului Contractual (SNPPC) dar si alte sute de sindicate din Romania s-au constituit si functioneaza dupa acelasi model avand exact acelasi tip de structura. Legislatia sindicala abrogata prin legea nr. 62/2011 permitea o astfel de constituire: „pentru constituirea unei organizaţii sindicale este necesar un număr de cel puţin 15 persoane din aceeaşi ramură sau profesiune, chiar dacă îşi desfăşoară activitatea la angajatori diferiţi(legea nr. 54/2004, art 2, alin 2).

Daca un sindicat legal constituit (indiferent ca s-a constituit la nivelul unei unitati, in doua sau in 90 de unitati) are intr-o unitate peste jumatate din numarul de salariati ca membri, atunci reprezentativitatea acestuia este de fapt doar o simpla constatare a instantei si se obtine la primul termen (sentintele vor fi postate pe site-ul SNLP).

Legea nr. 62/2011 limiteaza in prezent posibilitatea constituirii unui sindicat din salariati angajati la unitati diferite, reintorcandu-se la forma pe care o avea legea sindicatelor anterior anului 2004, dar nici legea nr. 62/2011 nu prevede limitari ale posibilitatii de afiliere, ulterior constituirii, a unor salariati din alte unitati, daca statutul sindicatului prevede acest lucru. In nici un caz legea nu poate retroactiva cu efecte in planul legalitatii constituirii unor organizatii anterior intrarii in vigoare a actului normativ mentionat. In prezent, SNLP prin filialele sale, la nivelul unitatilor in care intruneste, din punct de vedere numeric, criteriile legale, este in curs de a dobandi reprezentativitatea conform noii legi, chiar daca detine sentinte inca active de reprezentativitate dobandite in conditiile din vechea lege.

In urma cu cateva luni, dupa sedinta confederatiilor sindicale organizata la Sala Rapsodia Romana din Bucuresti, chiar presedintele FSANP, in cadrul unei discutii informale cu subsemnatul a acceptat ca singura structura sindicala cu adevarat functionala din punct de vedere al organizarii si fortei este aceea de sindicat national model SNLP si SNPPC. Pe atunci nu ne contestam structurile si legalitatea functionarii.

Privitor la constituirea SNLP, nu am reusit sa identific niciun membru de sindicat care sa-si aminteasca ca a fost obligat sa semneze vreo adeziune sindicala de o culoare sau alta, ulterior demilitarizarii, dar cunosc multi care isi amintesc presiunile din 2006-2007 cand randurile FSANP au fost dublate cu presiuni asumate prin semnatura de catre conducerea ANP, prin ordine date directorilor de unitati care transmiteau liderilor SNLP ca nu au ce face, trebuie sa respecte dispozitiile. Doi ani de zile a durat prigoana pe care si subsemnatul a simtit-o in calitate de lider al filialei SNLP Jilava. Multi au cedat si au renuntat la calitatea de lider sindical. SNLP a pierdut 1.500 de membri. La acel moment relatia FSANP-ANP era de un galben stralucitor, orbitor. De-a lungul timpului, FSANP a atacat in toate instantele posibile SNLP si a combatut neobosit reprezentativitea acestei structuri sindicale, insa, sentintele instantelor din Romania sunt destul de clare iar structura s-a intarit dupa 2007, generalul Binisor find disparut de mult din sistem (el oricum ca director general adjunct ANP nu a reprezentat nimic in/pentru SNLP, chiar daca a vizat acest lucru). Functia de director general adjunct a fost in medie mult mai utila FSANP decat SNLP. Contrar atacurilor permanente, SNLP are peste 7.000 de membri organizati in 43 de structuri teritoriale (filiale). Acum FSANP este deranjata ca SNLP intreaba civilizat in instanta daca un sindicat care in ultimii 3 ani a avut o medie de 8 membri, mai poate functiona?

Vom continua privitor la activitate, culori si frati de arme

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)