www.snlp.ro Web analytics

Divergenta! Plata muncii suplimentare. Normă, abuz si reactie. Ultima parte

De ce este ilegala modificarea impusa de ANP in pontaje? Pentru ca nicio norma nou adoptata nu impune si nici nu justifica aceasta masura. Pentru ca modificarea a fost decisa unilateral printr-o adresa transmisa in unitati de catre DGA ANP Ioana Serban, in data de 2 mai 2018, exact cand se finalizau calculele pentru salariile aferente lunii aprilie 2018. Pentru ca nu a existat o consultare a sindicatelor sau o opinie a structurii juridice din ANP. Pentru ca salariatii nu au avut dreptul sa refuze o munca neplatita. Si pentru ca, in esenta, este vorba de un abuz in stare pura, avand in vedere faptul ca a fost suspendata aplicarea unei legi si a unui ordin de ministru, printr-o simpla modificare de pontaje impusa dupa finalizarea acestora, de o persoana din ANP.

Peste tot ceea ce am explicat in partile anterioare ale seriei de fata, adaugam doar cateva precizari sintetice privind normele aplicabile in anul 2018 pentru a defini si mai clar abuzul comis, care va motiva pe deplin toate reactiile sindicale ce vor urma daca masura nu este retrasa si daca situatia nu va fi corectata. Astfel, pentru anul 2018, Legea-cadru nr. 153/2017 stabileste ca se mentin in plata salariile din luna decembrie 2017. In plus, OUG 90/2017 stabileste ca majorarea de 75% activa pana la data de 31.12.2017 se va plati si in anul 2018 pe baza legislatiei in vigoare in luna iunie 2017 (care, astfel, ultraactiveaza).

Apoi, Legea nr. 79/2018 publicata pe final de aprilie a prevazut faptul ca munca suplimentara necompensata cu timp liber se va plati cu 175%. De la aceasta norma nu s-au stabilit exceptii, iar munca suplimentara nu a fost separata in munca suplimentara prestata L-V sau S-D. Prin urmare avem o Lege-cadru care inca nu produce efecte in acest plan, avem Codul muncii care stabileste cadrul principal si avem doua acte normative care reglementeaza doua tipuri de munca distincte: munca in zile de sambata/diminica/sarbatori (OUG 90/2017) si munca suplimentara (L.79/2018).

Focusand acum pe majorarea de 75%, semnalam din start ca nu este vorba despre un spor in acceptiunea legislatiei muncii ci de o majorare salariala (un drept nou creat) pe care executivul a fost nevoit sa si-o asume recunoscand astfel imposibilitatea compensarii cu timp liber a muncii suplimentare din structura de aparare. Mai precis, generalul Oprea cel de controversata amintire, a impins acest drept intr-o perioada in care totul era inca suspendat si derogat. Dreptul s-a nascut mai cu malformatii prin 2014 (era necesara compensarea prealabila, iar plata in 2014 nu s-a produs si a generat procese). Apoi a fost modificat prin eliminarea etapei prealabile de compensare cu timp.

Cu plecare din norma susmentionata (ajustata imediat dupa nastere) s-a nascut, cam cu forcepsul (amenintari sindicale etc), OMJ 821/2015 (prelungit prin alte ordine in 2016-2018) care a inclus cateva chei de bolta gandite de noi exact pentru situatiile speculabile de economistii cu viziuni ceva mai inguste. Avand in vedere faptul ca, pentru prima data a fost reglementat prin lege un drept salarial datorat de angajatori imediat dupa constatarea muncii prestate in repaus saptamanal, prima cheie din OMJ 821/2015 a fost definirea expresa a repausului saptamanal ca fiind zilele de sambata si duminica, iar cea de-a doua cheie a fost includerea unei precizari care nu permitea eliminarea din pontaj a orelor platite cu majorare de 75%. In caz contrar personalul din schimburi ar fi primit pentru o parte din munca doar 75% din drepturi si nu si-ar mai fi realizat numarul de ore lucratoare din luna.

Mai precis, cu sintagma de care vorbim mai sus si care ar trebui sa linisteasca pana si imaginatia Ioanei Serban, am urmarit ca prin ordin de ministru fundamentat pe lege sa protejam eventuale interpretari uterioare care sa conduca spre acuze de compensare dubla a muncii suplimentare si totodata sa asiguram functionarea normala a sistemului penitenciar bazata in mare masura pe munca in ture. Prevederea care a urmarit initial munca in ture s-a materializat printr-un text aplicabil erga omnes (pentru toti) fara deosebire de program. Iar prevederea ultraactiveaza prin efectul OUG 90/2017 (susmentionata) fara a intra in contradictie cu Legea 79/2018 (plata muncii suplimentare). Mai jos – extrase esentiale din cadrul legal aplicabil, cu evidentierile de text necesare:

OUG 103/2013 modificata prin OUG 37/2014 (19 iunie):
Art 13
5) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1), în situaţia în care activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, se acordă o majorare de 75% din baza de calcul prevăzută la alin. (4).
(8) Condiţiile de stabilire a dreptului prevăzut la alin. (5) şi (6), precum şi activităţile pentru care se acordă acest drept se stabilesc prin ordin al conducătorilor instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională.

OMJ 821/c/2015
Art. 3
(1) Majorarea se acordă pentru personalul prevăzut la art. 2, inclusiv pentru cei care lucrează în ture, care desfăşoară activităţi în zilele de repaus săptămânal, respectiv sâmbăta şi duminica, precum şi în zilele de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, cu respectarea obligatorie a planificărilor de prezenţă întocmite de unitate.
(2) Baza de calcul a majorării o reprezintă salariul de bază prevăzut de legislaţia în vigoare la data de 31 decembrie 2009.
(3) Majorarea se stabileşte proporţional cu timpul efectiv lucrat în zilele respective, indiferent dacă acest interval de timp reprezintă concomitent şi muncă suplimentară, determinându-se pe baza raportului dintre baza de calcul şi durata normală a timpului de lucru din luna în care s-au desfăşurat activităţile.
(4) Majorarea se plăteşte prin adăugare la drepturile salariale cuvenite în luna pentru care se efectuează plata.

OUG 90/2017
Art 10
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 8, în anul 2018, pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare în luna iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezintă solda de funcţie/salariul de funcţie cuvenit(ă).

Legea 79/2018
Art IV
(1) Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, munca suplimentară prestată începând cu 1 aprilie 2018 peste programul normal de lucru de către (…) de către funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, se plăteşte cu o majorare de 75% din solda de funcţie/salariul de funcţie, proporţional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii. Plata majorării se efectuează în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în următoarele 60 de zile după prestarea muncii suplimentare.
(5) Condiţiile de stabilire a majorării prevăzute la alin. (1), precum şi activităţile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut pentru care se acordă acest drept se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite (nu a fost inca emis!).

CONCLUZIE

Interpretarea corecta a cadrului legal aplicabil in anul 2018 impune pontarea corecta a muncii prestate in zilele de sambata si duminica indiferent daca, acest interval de timp reprezinta concomitent si munca suplimentara. In luna imediat urmatoare pontarii, pentru toate orele evidentiate ca lucrate in zile de sambata/duminica se va acorda o majorare de 75% in timp ce orele suplimentare rezultate in luna anterioara, vor fi urmarite, in integralitate, pentru recuperarea lor cu timp liber, cu plata integrala a salariului pe timpul recuperarii  (identic cu situatia anterioara Legii 79/2018), cu singura diferenta ca, daca nu vor fi compensate cu timp liber in 60 de zile, vor fi platite cu salariul corespunzator, majorat cu 75% (deci in total 175%). Pentru munca in schimburi, nu este posibila stabilirea orelor lucrate in zile de S/D peste durata normala a timpului de lucru. Pentru munca in program normal acest lucru este posibil dar nu poate afecta drepturile susmentionate cat timp cadrul legal se mentine in forma actuala.


La mesajul de mai jos ANP a raspuns deja programand intalnirea solicitata de SNLP, luni 7 mai 2018, de la ora 11,00.

Buna ziua

Conform aspectelor discutate pe data de 4 mai 2018, reamintim faptul ca s-a convenit asupra unei sedinte in data de 7 mai 2018, in cadrul careia vor fi formalizate pozitiile partenerilor sociali in privinta noilor reguli de pontaj transmise de ANP in unitati, fara consultarea organizatiilor sindicale, reguli care genereaza pierderi salariale.

Apreciem ca necesara participarea tuturor organizatiilor sindicale reprezentative la nivelul grupului de unitati ANP si propunem (in functie de agenda) ca intalnirea sa se deruleze incepand cu ora 10,00 la salonasul de la et 7.

Avand in vedere importanta problemei, exprimam rugamintea ca ANP sa asigure completarea unei minute care sa poata fi semnata de participanti la finalul intalnirii si totodata sa se asigure reprezentarea la nivel de: DG, DGA, directori DEA, DCEAN, DMRU, DTI si respectiv – presedinti de federatii sindicale.

Cu deosebita consideratie

Stefan Teoroc
Presedinte SNLP
Presedinte Federatia PUBLISIND

Vom reveni cu detalii dupa intalnire

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

6 COMMENTS

  1. Pe d-na aceasta din ANP nu o trage la raspundere nimeni dupa atatea …idei inteligente impotriva personalului ? In operativ când gresesti repede suporti consecintele, iar altii …..

  2. Inca ceva! Sa le explice cineva domnului comisar (editat), si a tuturor sefilor de tura de la VT, ca principala lupta care trebuie s-o duca este cea de a unii colectivul in relatie de subordonare directa, nu sa aplice cu asa usurinta o decizie mai stiu eu de unde venita, menita sa le ciunteasca dreptul acestora!

  3. Ok. Nici sa nu se gandeasca la o asemenea abordare de tip dragnista. Si-a ales gresit “prostii,, cu care sa jongleze. Din punctul meu de vedere trebui toleranta zero. Daca cumva nu imi vor fi platite toate orele S/D SL din aprilie, ma scuzati dar voi fi direct la sediul SNLP al carui membru sunt. Nu pentru a le cere lor explicatii, ci pentru a ma ralia la eventualele actiuni sindicale. Domnule Teoroc, nu trebuie sa pierdem ceea ce cu cateva luni in urma ni se promitea.

  4. Eu am facut ieri pontajele si toata munca suplimentara am pontat-o de luni pana vineri, sunt pregatit sa imi asum o cearta cu directorii si contabilii, nu ar fi pentru prima oara si culmea eu am avut dreptate dar nu voi face modificari care cred eu ca sunt ilegale si in detrimentul personalului , in plus sunt dispus sa dau in scris conducerii ca in situatia in care nu voi fi platit pentru orele prestate in week end si sarbatori nu voi mai lucra dupa implinirea FLTL al fiecarei luni si sa vedem cum vor asigura permanenta asistentei medicale la care ii obliga legea in ultimele zile ale fiecarei luni?!Multumesc SNLP pentru modul extrem de profesionist in care tratati orice problema a noastra a angajatilor din penitenciare, pentru promtitudinea cu care raspundeti intotdeauna si mesajelor private sau situatiilor particulare. In situatia in care se va ajunge la actiuni sindicale eu voi raspunde prezent.

  5. Oameni buni, forta cu care SNLP lupta impotriva acestui abuz al ANP, va trebui sa va dea de gandit. Sa realizati ce am fi insemnat noi pentru Anp si pentru economista aia abuzatoare din Anp. Ceea ce face Teoroc Stefan pentru acest sindicat si pentru oameni in general, pentru ca nu toti sunt membri ai SNLP, este demn de a merita respectul nostru maxim fara urme de pupincurism. Nu am vazut in alte parti o abordare mai serioasa, maiaplicata, mai determinanta pentru stopare acestui abuz decat informatii gen stire sau can-can.
    Respect Teoroc Stefan, resoect SNLP!

  6. Acest ultim articol punctează perfect ceea ce trebuie sa ia in considerare toți pontatorii, la întocmirea pontajului pentru luna Aprilie.

    Felicitări pentru modul complex si complet de a inchide aceasta serie de articole menite sa prevină un potențial abuz din partea administrației.

    Sper ca toți pontatorii care au citit acest articol, sa înțeleagă, necesitatea întocmirii pontajelor in mod legal, indiferent de dispozițiile verbale ale conducătorilor ierarhici sau adresele ANP (care de altfel, a trimis controversata adresa fara a face precizări tehnice sau a impune nerespectarea legii vizavi de plata integrala a majorării de 75% pentru munca prestata sambata, duminica si in sărbătorile legale ale lunii Aprilie. ANP ul nu a indicat explicit încălcarea legii in adresa, ci a mizat pe îngustimea minții multora dintre decidenții si pontatorii din unitățile subordonate coroborata cu modificarea aplicației de pontaj care prezintă deficienta de a nu adauga la RSL in plata activitatile prestate pontate cu ore suplimentare , noua rubrica inventata in aplicație).

    Exista pontatori si conducători de unități din structura de apărare (ex: IJJ Satu Mare) care au platit din buzunare pentru abuzuri de acest gen, respectiv neevidențierea si nepunerea in plata a normei 12B pentru cei care aveau acest drept in mod legal, dupa ce instanța competentă a constat ilegalitatea neacordării acestui drept legitim.

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)