www.snlp.ro Web analytics

Despre refuzul muncii suplimentare si alte probleme importante. Intalnire la Ministerul Justitiei

Ulterior aprobarii bugetului pentru anul 2019, SNLP a solicitat ministrului justitiei o intalnire pentru clarificarea situatiei dar mai ales a perspectivelor pe linie bugetara. Ministrul Tudorel Toader a raspuns solicitarii stabilind intalnirea pentru data de 10 aprilie 2019. Avand in vedere faptul ca, la ora la care a fost planificata intalnirea, ministrul Toader a fost convocat la sediul Guvernului si apoi la Parlament pentru motiunea de cenzura, echipa MJ a fost formata din Sebastian Costea – secretar de stat, Laura Ignat – secretar general adjunct si Ileana Petre – directia elaborare acte normative. La intalnire au fost abordate o serie de subiecte de interes dupa cum urmeaza:

Munca suplimentara

Intarzierea nepermisa a semnarii si publicarii (in etapa de transparenta decizionala) a ordinului de ministru privind plata cu o majorare de 75% a muncii suplimentare, conform OUG 114/2018, in timp ce ordinele corespunzatoare din restul structurii de aparare au fost deja publicate in Monitorul Oficial al Romaniei. MJ informeaza ca ordinul a depasit faza tehnica de elaborare din 26 februarie 2019 si asteapta aprobarea ministrului pentru publicare pe website MJ, interval de timp in care au avut loc discutii la nivel de varf pe marginea formei finale a ordinului.

Se retine observatia SNLP conform careia de la momentul intrarii in etapa de transparenta decizionala pana la publicarea in Monitorul Oficial poate trece o luna si jumatate si ca este inadmisibil sa asteptam intrarea in vigoare a acestui act normativ pana spre finele primei jumatati a anului in curs. MJ mentioneaza ca publicarea ordinului nu este o problema si ca drepturile se vor acorda retroactiv cu conditia existentei bugetului insa ministerul nu are un raspuns concret cu privire la semnalarea SNLP privitoare la dificultatile majore pe care le intampina unitatile in calcului drepturilor inclusiv pentru pensie, in lipsa acestui ordin. Se discuta despre aplicarea OUG 114/2018 corelat cu alocatiile bugetare insuficiente pentru anul in curs, iar unul dintre reprezentantii MJ a fost de parere ca, in lipsa bugetului, s-ar putea totusi proceda la compensarea exclusiv cu timp liber a muncii suplimentare, chiar si peste termenul de 60 de zile prevazut de OUG 114/2018.

SNLP atrage atentia asupra rigiditatii prevederilor legale care conditioneaza intr-adevar plata muncii suplimentare de existenta bugetului insa nu stabileste ce se intampla in lipsa acestuia, termenul de 60 de zile, pentru compensarea cu timp, fiind imperativ si maximal. Pentru a se proceda la compensarea cu timp liber dupa trecerea perioadei de 60 de zile, ar trebui modificata aplicatia de pontaje care la acest moment duce orele respective direct la plata fara insa ca acestea sa se plateasca si totodata fara sa se reporteze in luna urmatoare, drept ore de munca suplimentara necompensate/neplatite (situatie atipica). Daca, insa, s-ar produce acest abuz, pentru ca apoi, la rectificarea din iulie, bugetul sa fie actualziat cu sumele pentru plata muncii suplimentare, salariatii care ar primi recuperari (timp liber) dupa implinirea termenului de 60 de zile, se pot considera prejudiciati.

Buget 2019, norme hrana/echipament, decont turism, statut, rectificare

Pe scurt, lipsesc 65 milioane de lei de la cheltuielile de personal pentru 2019 (necesar 779 mil – primit 714 mil). ANP a decis unilateral ce cheltuieli se restrang avand in vedere obligatia de repartizare a bugetului subdimensionat, pentru intregul an; au fost selectionate pentru taiere: decontul pentru turism, majorarea de 50%, plata muncii suplimentare, concursurile (cu mici exceptii – sursa interna/economic). Nu cunoastem inca raspunsul la intrebarea „ce anume cheltuieli de personal a diminuat MJ pentru aparatul propriu, daca a diminuat?” avand in vedere afirmatia ca si bugetul MJ este mult mai mic decat necesarul pentru 2019 (vom afla).

Cu privire la efectele negative ale bugetului prea mic, MJ informeaza ca repartitiile din scoli nu vor fi cu probleme in 2019. In ce priveste decontul pentru turism, se stie deja faptul ca a fost alocata o parte mica din sume, respectiv pentru 2000 de salariati, fiecare unitate primind buget pentru aproximativ 17% din personal, in special in scopul conservarii dreptului si pentru evitarea unei situatii ca cea care a dus la pierderea salariului de merit in anul 2009. Referitor la normele de hrana si echipament, MJ confirma informatiile publicate deja de SNLP si adauga cateva precizari: interventia legislativa pentru modificarea OUG 114/2018 este initiata de MAI si beneficiaza de sustinerea MJ, urmand adoptarea unei decizii la nivel de Guvern, in acest sens. Aceasta modificare ar fi de natura sa elimine neclaritatile din textul „se mentin in plata la nivelul actualizat” (stiut fiind faptul ca de actualizat, normele s-au actualizat, dar in plata nu au fost la acest nivel).

Cat despre majorarea de 50% pentru misiuni speciale, in 2019 multe sperante de obtinere buget nu sunt, acest drept aparand brusc ca un bonus la latitudinea decidentilor si nu ca un drept legal chiar daca doar pentru o parte din salariati. Multe nemultumiri cu privire la aceasta majorare sunt exprimate evident de cei care aveau in vedere pensionarea, insa sansele sunt realmente mici, ceea ce nu ne face sa renuntam la aceasta revendicare. Orice drept neacordat in cursul unui an poate deveni rapid istorie avand in vedere cel putin corelarea bugetului pe anul urmator cu executia anului in curs! Referitor la continuarea ocuparii unor posturi vacante din sursa externa sau a unor concursuri interne in operativ, pana la o eventuala rectificare pozitiva, nu exista o dezbatere propriu-zisa.

Cat despre rectificarea in sine, dincolo de asteptari, nu exista nicio garantie! Singura modalitate prin care putem asigura o corectie in vederea rezolvarii problemelor mentionate o reprezinta actiunile sindicale, ca sa fim foarte clari! Cei care se amagesc cu gandul ca „nu ne lasa guvernul” si aleg pasivitatea in locul participarii la actiunile noastre, pot avea mari si ireversibile surprize. Referitor la statutul politistului de penitenciare, MJ a transmis la Comisia juridica din Camera deputatilor un set de amendamente care in mare masura intorc statutul la varianta depusa initial de MJ la Senat, rezolvand cateva probleme importante, cum ar fi accesul agentilor pe functii de conducere.

Dar totodata MJ a lasat si cateva mari probleme neatinse cum ar fi acea prevedere neconstitutionala, nedemocratica si anti-sindicala prin care s-ar naste o noua incompatibilitate in sectorul public din Romania, respectiv intre calitatea de reprezentant ales in organele de conducere ale organizatiilor sindicale si functiile de conducere din sistem (indiferent de nivel) precum si functiile care presupun atributii de verificare si control. Este vorba, in esenta, despre un atac pe cat de simplu pe atat de brutal la miscarea sindicala. SNLP a solicitat MJ sa completeze setul de amendamente cu o corectura care sa vizeze si acest ultim aspect; MJ a acceptat demersul, motiv pentru care SNLP a elaborat si transmis un material tehnic documentat, ulterior sedintei. Ministrul Toader a avut o discutie cu presedintele Comisiei juridice pe tema statutului nostru viitor si este foarte posibil ca in sedinta care se va programa in scurt timp, toate (si doar) amendamentele MJ sa fie acceptate, acest lucru nefiind de natura a ne descuraja in sustinerea de amendamente si pe alte cai.

Actiuni sindicale

Presedintele SNLP a explicat la concret echipei MJ, ceea ce urmeaza sa se intample sub coordonare sindicala in sistemul penitenciar, in lipsa unor raspunsuri sau angajamente clare in cadrul intalnirii din 10 aprilie 2019; vom detalia acest aspect intr-un alt articol la care avem de raspuns si unui set amplu de intrebari pe care le-am formulat in articolul anterior. Daca MJ/ANP vor reusi printr-o minune sa evite un blocaj ulterior datei de 22 aprilie, acest rezultat se va obtine cu eforturi disperate care nu pot asigura o sustenabilitate nici macar pe termen mediu a solutiilor ingenioase puse la cale de angajatori pentru a contracara actiuni sindicale menite de fapt doar sa atraga buget si sa asigure plata unor drepturi legale (aviz sefilor prea energici in tamponat sindicate!).

Intalnire prim-ministrul Romaniei

SNLP a cerut in cadrul intalnirii, reprezentantilor MJ, organizarea unei intalniri cu prim-ministrul Romaniei la initiativa ministrului justitiei, solicitare intarita printr-o adresa scrisa transmisa ulterior sedintei din 10 aprilie. Drept urmare, la scurt timp dupa intalnire, dl Sebastian Costea a informat SNLP cu privire la faptul ca ministrul Toader a preluat solicitarea noastra, o gaseste justa si va proceda la organizarea intalnirii cu premierul Romaniei urmand sa ne transmita cat de repede detalii in acest sens. Chiar in contextul in care ministrul justitiei si-a asumat organizarea unei intalniri la Palatul Victoria, in lipsa unor raspunsuri concrete si a unor perspective clare, imediat ulterior intalnirii din 10 aprilie 2019, SNLP a declansat actiuni de protest asa cum rezulta din comunicatul asumat public.

6 COMMENTS

  1. Nu cred ca mai sunt asemea idioti sa vre taierea chiriei sau transport pt un 50 % (editat). Tre sa sustinem sa ne revendicam drepturile fara alte pierderi !!! Avem o munca infinit de grea si solicitanta mai ales pe sectie dar unii iau 50 % din foisor si se gandesc la taieri ei ca sunt (editat) . Of viata mea incep sa ma enervez cu asemenea specimene . Sa ceri taieri pt colegii tai e strigator la cer oameni buni . Pe baza a astfel de (editat) pierdem ca sunt (editat) de mici si cei care trag caruta pierd in defavoarea lor pe principiu prosti da multi !!
    Sa auzim numai de bine stimati colegi !

  2. Este normal ca la P. Gaesti cum s-a semnat refuzul munci suplimentare s-a decis de catre conducere sa nu avem rezerva an perimetru

  3. Gargamel va fi schimbat!Sa speram ca nu trebuie sa ne imbatam cu apa rece!Speram ca inlocuitorul acestuia sa ne redea drepturile salariale cuvenite si sa-l revoce din functie pe eternul imputernicit DG!

  4. consider ca nu este o decizie buna ca s-au facut reduceri sau taieri la plata unor drepturi ( echipament, decontare turism, majorare 50%, etc), corect ar fi fost sa se faca reduceri proportionale pentru toate drepturile extrasalariale ( chirii, transport, etc) cu incadrare in fondurile alocate astfel incat povara reducerilor sau taierilor sa fie repartizata pe toti salariatii si nu numai pentru unii cum este in prezent

    • Sincer nu inteleg comentariul tau, pai povara nu e pe toti dac nu ne acorda mai multi bani la decontul pt biletele de odihna, la norma de hrana, echipament…defapt pe tine te doare 50%, tin sa te anunt ca ala nu e pt toti si daca s-ae da, sau era randul tau?

  5. Despre semnarea numirilor in functiile de conducere din sursa interna de catre domnul Toader se stie ceva?

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)