www.snlp.ro Web analytics

De ce si cat intarzie majorarea de 50%?

Majorarea de 50% se acorda pentru misiuni speciale si lucrari de exceptie, pe baza unor criterii stabilite prin ordin de ministru. Temeiul acestui drept specific care, in sistemul nostru, se acorda pentru o perioada de trei luni, este legea-cadru privind salarizarea. Avem astfel Legea-cadru nr. 153/2017 care incepand cu data intrarii in vigoare (28 iunie 2017) a abrogat Legea-cadru nr 284/2010 (anterioara) dar a prevazut ca regula mentinerea in plata a salariilor avute la 31 decembrie 2017. Ulterior acestei date, deci incepand cu anul 2018, este continuata regula de mentinere a salariilor aflate in plata (cu conditia de a nu depasi salariul prevazut pentru anul 2022), dar in privinta majorarii de 50% apare o problema discutabila.

Legea-cadru (indiferent care – textul a ramas neschimbat), stabileste doar cadrul general al existentei dreptului, urmand ca ordonatorii principali de credite sa stabileasca criteriile de acordare a majorarii. Primul ordin de acest tip a fost OMJ nr 820/2015 dat in temeiul Legii-cadru nr 284/2010 precum si a OUG nr. 83/2014 (act normativ cu caracter tranzitoriu, privind salarizarea din anul 2015) acesta fiind astfel singurul act normativ care stabileste conditiile concrete de acordare a majorarii.  In anii 2016 si 2017 au fost emise ordine (146/2016 si 103/2017) doar pentru prelungirea OMJ 820/2015, in temeiul Legii 284/2010 si a ordonantelor emise pentru stabilirea salarizarii in sistemul public, pentru anii 2016 si 2017.

Ultima prelungire a normelor de acordare a majorarii de 50% a fost aprobata prin OMJ 103/2017 data in temeiul Legii-cadru 284/2010 (abrogata la 28 iunie 2017) si a OUG 99/2016 care a fost activa pana la data de 31.12.2017. Noua lege-cadru (153/2017) adoptata la jumatatea anului 2017 nu a produs efecte la momentul adoptarii decat in anumite domenii expres stabilite. Deci nu a afectat in niciun fel plata majorarii de 50%. In 2018, insa, ANP vede o problema cu continuitatea normelor care stabilesc criteriile de acordare a dreptului respectiv, in sensul ca, desi existenta dreptului are continuitate in ambele legi-cadru, normele de aplicare sunt inaplicabile avand in vedere faptul ca temeiul OMJ 103/2017, susmentionat, este abrogat.

Dar aceasta teorie a avea sens intr-o lume normala. Nu in Romania bugetara de dupa 2010. Salariile noastre, in integralitate, sunt calculate si platite pe baza unor norme abrogate dar care ultraactiveaza chiar prin efectul legii. De ce ar face exceptie, in anul 2018, majorarea de 50% de la aceasta regula de mentinere a salariilor in plata si deci a normelor pe care drepturile salariale se intemeiaza? Ultraactivitatea normelor vechi face deci posibila plata salariilor: OMJ 399/2007 reglementeaza toate sporurile pentru conditii de munca asa cum OMJ 3544/2012 reglementeaza sporul TBC-HIV/SIDA – toate fiind abrogate!. In mod similar ar trebui tratate si criteriile din OMJ 820/2015 prelungit prin OMJ 146/2016 si OMJ 103/2017. dreptul este activ prin lege iar criteriile se mentin (ultraactiveaza) prin acea prevedere din Legea-cadru care stabileste ce se intampla in anul 2018.

Si atunci (ar remarca un fin cunoscator al legislatiei) care este diferenta dintre cele doua majorari – de 50% si de 75% – si de ce pentru majorarea de 75% a fost necesara o norma dedicata, in OUG 90/2017, prin care se prelungeste acest drept si in anul 2018 cu prevederea expresa ca temeiul il constituie legislatia valabila in iunie 2017? Buna intrebare! Singura diferenta ar fi aceea ca in timp ce majorarea de 50% are continuitate de la o lege-cadru la alta, cea de 75% are temei doar in legislatia salariala tranzitorie care a devenit inactiva din 2018. Chiar si asa, noi spunem ca principiul mentinerii in plata a salariilor stabilit de lege pentru anul 2018, asigura si temeiul acordarii acestei majorari de 75%. Dar, la cate capete luminate se grabesc sa interpreteze spre diminuat salarii,  mai bine o prevedere in plus decat 1 leu in minus!

Pe considerentele de mai sus, ANP a suspendat discutarea si acordarea majorarii de 50% in anul 2018, asteptand semnarea ordinului de ministru care include normele de aplicare pentru noua lege-cadru, ordin care se afla in etapa de transparenta decizionala si care astazi incepand cu ora 10,00 a fost dezbatut public in absenta sindicatului care a cerut aceasta dezbatere asigurandu-se ca semnarea ordinului se va produce cat mai tarziu. Insa noi avem o intrebare mai complicata, ca de obicei: normele de aplicare a Legii 153/2017 produc efecte in anul 2018 desi regula este de mentinere in plata a salariilor din decembrie 2017? Pai daca da (caci altfel nu intelegem ce asteapta ANP de la acest ordin privitor la majorarea de 50%) atunci inseamna ca toate normele care compun ordinul respectiv devin aplicabile dupa semnare?

Absolut fals! Din 2019 discutam despre aplicarea efectiva a legii-cadru. Altfel ar trebui sa acordam din 2018 multe alte drepturi noi stabilite prin Legea 153/2017, dar am iesi din regula “mentinerii in plata”. Pana atunci, atragem atentia la buget. Am atras-o si conducerii ANP iar raspunsul a fost unul aparent linistitor. Teama noastra este ca se pot pierde sumele necheltuite pentru majorarea de 50% si care trebuie acordate reproactiv, insa ANP sustine ca nu exista acest pericol la rectificarea bugetara. Prin diminuari de buget noi am mai trecut si preferam sa fim prudenti. Prin urmare vom insista in relatia cu ANP sa treaca la discutarea si acordarea majorarii de 50% pe baza normelor in vigoare in la 31 decemrbie 2017. Stim ca si articolul acesta este din categoria celor care necesita recitire sau inchiderea subita a paginii, pentru fixarea informatiei ori menjarea neuronului, dar nu avem o versiune jurnalistica sau literara pentru acest subiect, daca vrem mai intai sa il explicitam.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

16 COMMENTS

  1. Domnule presedinte ,e posibil ca ANP anul acesta sa nu acorde acest 50% ? Sunt aproape de finalul celor 6 luni si am o promisiune in sensul asta.Nu am luat niciodata ,dar acum cine stie,poate am noroc la urma.Deci Dvs. sincer ce credeti? Si inca ceva,va multumesc pentru implicarea in chestiunea platii SDSL.

    • cum sa nu se acorde? nimeni nu pune problema asta! doar am semnalat un risc / cat de mic, dar tot nu ne place / eliminam

  2. Sa nu se mai dea ca si asa se da pe criterii dubioase.Sau sunt unii care au frecat menta toata viata la 8 ore si acum vor ore simbata si duminica si 50%.

    • sigur / sa taiem din drepturi ca avem prea multe / pe principiul – daca nu iau eu, sa nu ia nimeni / personal nu cred ca intr-o unitate nu au trecut marea majoritate a salariatilor cu rezultate bune macar o tura prin acest drept / daca il setam la 1 an, cine mai trecea / e pus la trimestru / nici asa nu i bine

  3. Pentru cei care ieș la pensie unele unitati acorda 50% pe 3 luni de doua ori 6 luni la rand. Ar fi bine sa adopte aceșt lucru cat mai multe unitati astfel s-ar mai diminua astfel pierderea ca urmare a limitârii pensiei la salariul net.

    • Stima domnule Teoroc, respect pentru toate eforturile pe care le faceti pentru angajatii acestui sistem. Pentru a raspunde punctual de data asta, parerii dvs cum ca “nu au trecut marea majoritate a salariatilor cu rezultate bune macar o tura prin acest drept” va informez ca in 15 ani de serviciu n-am avut niciodata calificativul sub foarte bun (ba chiar unul de exceptional in 2014) NU am beneficiat niciodata de acest drept de 50% si nci de cel in formula veche numit A38, adica in traducere libera nu am fost NICIODATA macar mentionat pe lista de propuneri pentru a beneficia de aceasta forma de recompensare. Poate visez eu prea mult sau poate calificativele primite n-or fi cele meritate ca altfel nu-mi explic paradoxul

  4. De ce la MAI se acordă aceasta majorare de 50% începând cu luna ian.2018?.Și încă un lucru vorba unui coleg care a postat mai sus poate mai sânt unii care vor sa se pensioneze și au pregătit primele 6 luni pt.pensie.Un spor de 50% pt.3 luni ar mai creste un pic nivelul pensiei!!!.ANP afirma că nu există nici un pericol sa se piardă banii necheltuiti si în momentul când MJ va semna ordinul se vor da retroactiv din Ian.acest lucru nu poate fi sigur mai ales în România.Dle Stefan așteptăm vesti bune de la dvs.

    • vedem ca ridicam problema argumentam si impingem anp / ce rost are intrebarea?
      noi am vrea sa se fi dat din ianuarie / pentru ca se da retroactiv nu era o problema o usoara intarziere
      dar pe model MJ ajungem cu aceasta usoara intarziere la rectificarea bugetara cu risc de pierdere bani
      si am marit presiunea

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)