BNS se pregateste pentru Greva generala!
Sedinta BEx BNS 03.02.2011
Invitat: domnul Marian Sarbu – presedinte UNPR
Plecand de la blocajul semnarii CCMUN (Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National), au fost dezbatute toate aspectele si perspectivele pe care aceasta situatie le genereaza.Asa cum ati putut afla si din Informarea BNS transmisa anterior, amenintarile resimtite in aceasta perioada in sectorul sindical sunt multiple si legate intre ele:
- CCMUN a fost negociat dar MM refuza semnarea avand in vedere absenta unei semnaturi (Alianta Confederatiilor Patronale din Romania a contestat CCMUN) http://www.legislatiamuncii.manager.ro/dbimg/Cristian%20Spanu%2001.pdf
- Codul muncii se schimba pe genunghi, la urgenta, si pierde din continut prevederile referitoare la CCMUN pe motiv ca exista legi speciale care reglementeaza acest capitol, dar si alte prevederi care intareau protectia salariatilor. Juristii sindicali apreciaza ca lipsa unor prevederi din cuprinsul Codului muncii care echivaleaza cu o Constitutie in acest domeniu, va genera efecte negative in planurile subsecvente, diminuand drastic cadrul protectiei sociale.
- Legislatia sindicala se schimba integral si radical (Legea sindicatelor, Legea negocierilor colective, Legea conflictelor de munca) reconfigurand intreg spectrul sindical din Romania. Organizatiile mici nu au mari sanse de a-si mai mentine identitatea in noile conditii de reprezentativitate. Devinde incert tot conceptul de reprezentativitate in lipsa unei definiri corespunzatoare a ramurilor/domeniilor/sectoarelor de activitate, mai ales in administratia publica.
Ce trebuie retinut totusi este ca Romania a ramas printre putinele tari care mai pastreaza un astfel de Contract National. Majoritatea statelor au trecut la contracte sectoriale si nu se pot lauda cu masuri de protectie sociala de tipul celor existente in CCMUN sau in Codul muncii din Romania. Este deci un trend pe care Guvernul doreste sa-l urmeze. Chiar daca modificarea Codului muncii poate fi o optiune de acceptat, in niciun caz nu se poate accepta o modificare in viteza, de pe o zi pe alta a unei legi de baza pentru salariati. Astfel aspectele legate de Cod trec pe primul plan, chiar inainte de problemele cu CCMUN.
In alta ordine de idei, nesemnarea CCMUN deschide perspectiva declansarii conflictului de interese la nivel national si apoi a grevei generale. Chiar daca motivul declarat al grevei care se profieaza din ce in ce mai clar, va fi CCMUN, protestele se vor orienta natural si spontan in primul rand impotriva modificarii Codului muncii. Paradoxal, daca CCMUN s-ar fi semnat era imposibil de deschis un astfel de conflict ca reactie la modificarea Codului muncii. Asta nu inseamna ca situatia este mai roz. In primul rand avand in vedere lipsa unitatii de opinie intre confederatii. CNSRL Fratia, Meridian si CSDR nu par sa fie determinate in a se opune intentiilor Guvernului. Nu au o pozitie clara si nu declara concret ca se vor implica in actiuni comune.
BNS si Cartel Alfa (ca principali aliati si vectori de interventie) au desfasurat o campanie internationala fara precedent prin care au cerut sprijin celor mai inalte institutii cu responsabilitati in domeniu: FMI, Banca Mondiala (BM), Comisia Europeana (CE), OIM, Confederatia internationala a sindicatelor (ITUC), etc.. Aceste structuri au reactionat si au facut front comun cu sindicatele din Romania cerand Guvernului „sa o lase mai moale” si sa identifice modalitati prin care sa ajunga la o intelegere, evitand alte tensiuni sociale. Presedintele BNS s-a adresat in calitate de reprezentant sindical al Romaniei, participantilor la o reuniune de varf derulata la Washington, cu reprezentare la varf din partea FMI, si altor structuri inclusiv confederatiile sindicale europene.
Dumitru Costin a facut un apel la toti cei prezenti si a explicat ca Romania este un caz mondial, oferind raspunsuri la probleme, altele decat cele sustinute de Guvern si obtinand sprijin explicit din partea structurilor participante astfel incat directorul FMI Dominique Strauss-Kahn a recomandat (telefonic) la finalul sedintei, premierului Romaniei, in prezenta dlui Dumitru Costin si a presedintei ITUC Sharan Burrow sa ajunga la o intelegere si sa identifice o solutie acceptata de partenerii sociali. In strategia BNS de consolidare a sprijinului international se regasesc si alte demersuri printre care intalnirea de luni 7 feb 2011 cu managerul de tara al FMI.
Presedintele BNS apreciaza ca la varf (conducerea confederatiei) s-a facut tot ceea ce a fost posibil dar ca mai departe rezultatele sunt strans legate de capacitatea sindicatelor de a activa real fara compromisuri. Multi lideri par capabili sa-si vanda membrii pentru a-si pastra privilegiile castigate de-a lungul anilor. Daca nu vom fi uniti si nu vom face sindicat in sens real de aceasta data miza este uriasa si echivaleaza cu o exterminare. Daca privilegiile vor prevala atunci nu avem nicio sansa. Toti afiliatii BNS trebuie sa se decida care dintre variantele existente este de urmat: predam armele sau luptam! Dar daca luptam, trebuie sa o facem cu adevarat, fara simulari!
Presedintele UNPR Marian Sarbu a explicat ca si FMI are o strategie de imagine inteligenta si ca in general nu isi asuma public responsabilitati, pe care le plaseaza catre Guvern dar in realitate nu este chiar asa. Dumitru Costin a replicat ca de data asta chiar se poate miza pe sprijinul FMI/BM/CE si ca Guvernul exagereaza cand plaseaza toata vina pe FMI cautand scuze pentru linsajul simdical si chiar social (expresia apartine subsemnatuluidar cam asta este sensul).
Marian Sarbu arata ca in Coalitie s-a cerut decuplarea negocierii CCMUN de modificarea Codului muncii (CM) – aspecte care trebuie tratate separat. Premierul ar fi fost de acord dar cere eliminarea din CM a articolelor despre CCMUN pe motiv ca exista legi speciale. Presedintele UNPR sustine ca nu poate exista negociere doar intr-un sens si ca sindicatele trebuie sa puna totusi ceva pe masa aratand ca CCMUN din Romania este mult peste ce au alte state.
Presedintele BNS isi exprima opinia conform careia tot ceea ce reprezinta un cost suplimentar echivaleaza cu un element de rigiditate din punctul de vedere al Guvernului care ar vrea sa flexibilizeze in sesnsul diminuarii protectiei sociale in avantajul angajatorilor si se pare ca acest deziderat este impus de investitorii straini.
Marian Sarbu este sigur ca daca sindicatele ar accepta eliminarea din CM a articolelor referitoare la CCMUN, atunci pachetul de legi care see modifica ar putea fi amanat si dezbaterile pe termen mai lung ar fi de natura sa genereze consens. In niciun caz nu exista disponibilitate pentru eliminarea principiului „erga omnes” (aplicarea contractului colectiv tuturor salariatilor). De asemenea stabilirea nivelului minim pentru reprezentativitatea la nivel de unitate a fost o idee proasta care in opinia lui Sarbu a generat slabirea structurilor sindicale prin fragmentare. Propune elaborarea unei liste cu elemente acceptabile si cu chestiuni de neacceptat, pe baza careia sa se realizeze o negociere. Mai mult ca niciodata este nevoie de un Pact de stabilitate sociala. pentru asta sindicatele trebuie sa puna ceva pe masa iar in schimb miscarea sindicala nu va fi afectata. Ca argument aduce in discutie Pactul social din 2001 realizat in proportie de 80%.
Marian Sarbu spune ca daca se merge pe calea conflictului ca in 2010, aceasta nu garanteaza rezultatul pozitiv si explica ca multe lucruri il depasesc si pe dumnealui din punct de vedere al competentei si garantiilor. Nici opozitia nu poate garanta rezultatele pozitive in caz de conflict.
Un membru al BEx BNS subliniaza diferenta de concepte dintre miscarea sindicala si interesele lucratorilor si il intreaba pe Marian Sarbu ce parere are. Presedintele UNPR declara ca cele doua concepte nu exclud si explica ca sunt strans legate intre ele deoarece el e de parere ca nu iti poti apara interesele de unul singur in afara existentei miscarii sindicale.
BNS ii transmite dlui Sarbu ca este singura persoana care poate rezolva ceva. Sarbu cere inca o data sa se puna ceva pe masa si stabileste ca dl Mocanu Valentin secretar de stat MM ca prelua lista de propuneri a BNS apreciind ca in mod cert se va identifica moneda de schimb care sa multumeasca ambele parti. BNS arata ca dl Mocanu a oferit un raspuns penibil la problema nesemnarii CCMUN si ca ar fi trebuit sa i se faca plangere penala. Marian Sarbu explica ca Mocanu respecta linia politica si nu poate oferi alt raspuns. Un membru BEx BNS arata totusi ca fara acel raspuns, asa cum este el, nu aveam ce contesta in instanta.
Se trece la dialog cu membrii BNS care pun intrebari dlui Marian Sarbu. Se discuta si despre problemele din administratie, presedintele BNS evidentiind problemele din sistemul penitenciar si invitandu-l pe subsemnatul sa aduca precizari. Dl Sarbu a retinut problema lipsei de personal si numarului urias de ore suplimentare suprapusa pe iminenta repatrierii in Romania a unui numar urias de detinuti din UE la finalul anului 2011. A cerut detalii despre acest aspect recunoscand ca nu stie nimic in legatura cu repatrierea si a acceptat ca este o problema care necesita atentie. In acest sens SNLP va intocmi un material catre MM – in atentia dlui Mocanu pentru solicitarea adoptarii unor masuri urgente in vederea preintamipnarea unor situatii care ne pot surprinde.
Marian Sarbu, care a preluat oarecum rolul de mediator in relatia Guvern/Presedintie – Sindicate s-a angajat sa incerce o solutionare armonioasa a divergentei in problema CCMUN/CM. Reprezentantii BNS si-au exprimat scepticismul cu privire la rezultat si totodata si-au transmis mesajul clar: declansarea conflictului de interese la nivel national si greva generala in cazul in care situatia se mentine iar premierul insista sa-si asume modificarile la Codul muncii in forma existenta.
Dupa plecarea dlui Sarbu, dezbaterile s-au axat pe modificarile la legislatia sindicala si pe pregatirile pentru conflict. Se stabileste ca pana la urmatoarea sedinta a BEx BNS de joi 10 februarie fiecare federatie afiliata sa-si clarifice exact pozitia si sa transmnita BNS ce varianta ar trebui sa adopte: predarea armelor sau lupta. Daca se decide ultima varianta atunci va trebui sa stim exact pe ce contam si sa manifestam mai mult ca niciodata seriozitate in sensul ca daca ne angajam la o actiune si la un anumit numar de oameni atunci chiar va trebui sa ne respectam angajamentele si sa demonstram unitate. In plus, tot la aceeasi data de 10 feb, fiecare federatie va trebui sa prezinte numarul real de membri, eventuale vulnerabilitati, precum si situatia financiara.
Presedintele BNS a anuntat ca cel tarziu in aprilie se va lansa in probe noua platforma BNS pregatita de mai mult timp, noul sistem prin care BNS va fi reorganizat ca cea mai bine structurata organizatie din tara. Sistemul tinteste direct baza, urmand sa se practice o informare sustinuta a membrilor de sindicat si nu numai a liderilor, astfel incat liderii care filtrau informatia sau o blocau, pentru pastrarea controlului sau unor privilegii sa fie eliminati de proprii membrii de sindicat. BNS va incerca sa elimine simularile de sindicalism si sa regenereze miscarea sindicala recstigand increderea oamenilor in lideri bineintentionati si binepregatiti care vor face doar sindicat si vor fi platiti doar pentru acest tip de activitate, fara alte imixtiuni sau presiuni. In cadrul proiectelor desfasurate de BNS se pun bazele acestui nou tip de organizatie care va fi lansata oficial in noiembrie 2011 cu ocazia Congresului BNS, urmand ca cel tarziu in februarie 2012 noua platforma sa fie total functionala. Evident ca acest deziderat nu poate fi realizat decat impreuna si pentru acest lucru este nevoie de toti.
In perioada imediat urmatoare legislatia sindicala se schimba ca si ramurile de activitate sau regulile de reprezentativitate. In urmatoarele 6-12 luni dupa aprobarea noii legislatii, toate organizatiile vor trebui sa-si redobandeasca reprezentativitatea in noile conditii. Scena sindicala este possibil sa fie reconfigurata. Structurile foarte mici vor disparea avand in vedere ca se stabilesc noi plafoane de reprezentare. Marile structuri sindicale vor fi si ele influentate de ceea ce se va intampla la baza sau la nivel federativ. Intre confederatii au inceput miscari de cooptare sau recrutare. Se incearca ruperea unor organizatii de la BNS pentru a impiedica obtinerea reprezentativitatii la nivel national. Terenul este deosebit de instabil si nesigur si nimeni nu poate stii ce va fi peste 6 luni. Organizatiile sindicale trebuie sa incerce sa-si mentina stabilitatea structurilor, si in special liderii din fruntea lor trebuie sa fie mai lucizi ca niciodata si sa evite disensiuni sau rupturi care pot fi ireparabile si nu vor genera decat deteriorarea miscarii sindicale care si asa este in suferinta.
Modalitatea propusa de BNS este blocarea activitatii O ZI IN TOATE LOCATIILE in timp ce Cartel Alfa ar merge pe ACTIUNI IN CASCADA organizate in zile diferite pe euroregiuni sau alte criterii zonale (colegii din Cartel fiind un adeptii al acestui tip de actiune). Propaganda anti-sindicala care minimalizeaza actiunile va fi combatuta simplu prin echipe care vor incarca pe internet permanent imagini si filmari de la fiecare actiune astfel incat sa se evite dezinformarea populatiei. Practic se doreste inceperea actiunii printr-o manifestatie in toata tara care ar trebui sa se transforme imediat in greva generala. Pentru aceasta se va initia semnarea tabelelor transmise de BNS in cel mai scurt timp astfel incat in functie de deciziile care se vor adopta, organizatiile membre sa fie pregatite. Vom primi noi detalii in scurt timp.
Organizatiile membre PUBLISIND au receptionat deja documentele pentru declansarea conflictului de interese la nivel national. Intr-un mesaj ulterior vom reveni cu detalii si instructiuni privind initierea semnarii tabelelor.