www.snlp.ro Web analytics

Bataia de joc se confirma. Buget nu, actiuni sindicale da!

Inainte de orice decizie sau actiune am asteptat sa vedem ce buget iese la iveala pentru 2019. Am avut in permanenta date despre evolutia constructiei bugetare propuse pentru anul curent de catre MJ-ANP. Inclusiv despre impuneri, presiuni sau chiar interventii rau-intentionate. Dupa toate asperitatile, in cele din urma bugetul a plecat dinspre MJ spre MFP in limite convenabile care ar fi permis un exercitiu bugetar poate fara incidente. Ministerul Finantelor Publice a decis insa altfel. Fondurile prevazute pentru sistemul nostru, pe care le vedem publicate de MFP in etapa de transparenta decizionala, nu sunt edificatoare intrucat nu permit o analiza clara a structurii bugetare pe titluri/capitole/articole.

A fost nevoie de o discutie purtata vineri 1 feb 2019, cu directorul general ANP recent intors de la o dezbatere in MJ pe teme bugetare, ca sa putem intelege exact la ce sa ne asteptam. Etapa de transparenta nu va dura cat prevad normele in vigoare, intrucat este graba mare, iar proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2019 intra deja in avizarea CES nu mai departe de marti 5 feb 2019, urmand sa aiba in mod clar o traiectorie super accelerata prin Parlament, incetinita poate doar pe final de o promulgare la latitudinea presedintelui Romaniei care probabil va avea obiectii. Vedem deja in presa stirile proaste cu privire la buget si bugetari (reduceri de buget la ministere, planuri de diminuare a schemelor de personal cu 10% etc). Doar asteptam toti cu nerabdare cresterile generate de legea-cadru.

Haideti sa parcurgem impreuna, cronologic, cateva detalii, informatii si cifre aproximative (nu suntem finantisti si nu dam valori la virgula; urmarim esentialul) si sa intelegem care sunt riscurile sau mai precis efectele concrete ale aprobarii bugetului ANP in forma in care este acesta integrat de MFP in proiectul (in detalii) de lege a bugetului de stat pentru anul 2019, facut public:

  1. Pe final de 2018, ANP, avand inca DEA sub coordonarea lui Grinch, calculeaza un buget total necesar pentru sistemul administratiei penitenciare in anul 2019, de 1.637.600 mii lei (utilizam modul de mentionare al fondurilor, specific bugetar – exprimare valori in mii lei).
  2. MFP transmite MJ o limita de 1.357.500 mii lei, suma care deja era de natura a induce panica, moment de la care au inceput discutiile intre ANP si MJ privind efectele unei astfel de ajustari precum si necesitatea unei atenuari a acestei limite impuse in prima faza.
  3. Din handicapul bugetar creat de limita data de MFP raportata la necesarul calculat de ANP, respectiv de 280.000 mii lei, ANP a cerut MJ sa reduca, cu destinatie clara – cheltuieli de personal, o suma de 120.000 mii lei care ar acoperi tot necesarul insemnand cresteri salariale, majorari (50%, 75%), decont turim si concursuri; restul sumei fiind gestionabila din zona de bunuri si servicii avand in vedere ca pentru anumite destinatii ale unor cheltuieli prevazute nu se angajasera proceduri, iar cu ocazia rectificarilor se mai pot produce ajustari.
  4. De la momentul la care ANP a transmis in scris MJ necesarul bugetar pentru supravietuire in legalitate din perspectiva salariala dar si in pace sociala, pana la transmiterea propunerii finale a MJ catre MFP, au avut loc o serie de perturbari orchestrate de un Grinch suparat ca i s-au dat papucii si in continuare obsedat de suprapunerea asa-zis ilegala a majorarilor de 75% (munca suplimentara si sambata/duminica).
  5. Culegand date de la salariati DEA inca fideli, pe care le-a trecut prin propriile filtre, Grinch a formulat opinii si propuneri subictive conform carora, media salariala calculata de ANP este prea mare (desi calculele ii apartineau – a se vedea pct 1) si a propus o reducere a sumei ceruta de ANP afirmand ca nu sunt necesare cele 120.000 mii lei peste limita MFP (pentru cheltuieli de personal) ci cel mult 12.000 mii lei; ulterior a urcat la 20.000 mii lei si in final cu generozitate a impins catre secretarul de stat responsabil o frana la 26.000 mii lei; in mod cert si aceasta manevra ar fi fost de natura sa produca prejudicii daca ar fi reusit.
  6. Desi manevra lui Grinch nu a reusit pe de-a-ntregul, MFP a facut chiar… mai putin de atat. Avem certitudinea ca MJ a propus catre MFP un buget pentru sistemul penitenciar (2019) de 1.469.000 mii lei adica peste limita stabilita de MFP dar si peste scamatoriile lui Grinch.
  7. Apoi mai vedem ca MFP include in proiectul pentru 2019 un buget pentru penitenciare, de 1.416.225 mii lei. Aparent diferenta nu este chiar de infarct, avand in vedere cifrele de la primele puncte ale listei noastre. Dar in realitate, conform proverbului „pe afara-i vopsit gardul, iar in spate, leopardul” intrand in structura bugetului, observam problemele.
  8. Precizand si faptul ca in structura bugetului nostru, cheltuielile de personal reprezinta peste 80%, MJ propune 1.129.240 mii lei la cheltuieli de personal iar MFP include in proiect doar 1.052.030 mii lei. Deci o gaura de 77.000 mii lei. Remarcam in viteza aspectul ca nici propunerea MJ nu acoperea totalul indicat de calculele ANP materializate cel putin in fondurile necesare pentru prima luna din 2019 (pct 11 si urmatoarele).
  9. Ce a facut de fapt MFP? Si-a asigurat supape bugatare, pe spatele nostru. A crescut cu 19.000 mii lei bugetul la bunuri si servicii si l-a scazut cu 77.000 mii lei pe cel de personal. In timp ce cheltuielile de personal se repartizeaza imediat dupa aprobarea bugetului pentru intregul an, cele pentru bunuri si servicii se trimestrializeaza fiind usor de ajustat la rectificari, ceea ce se va si intampla. Dar ce sa repartizezi la personal daca nu ai fonduri suficiente. Ceva trebuie taiat!
  10. Pe scurt, ne-au fost alocati bani acolo unde nu-i vom cheltui urmand sa ii pierdem, in timp ce la personal avem o mare gaura. Smecherie guvernamentala de doi bani, la fel ca cea prin care au crescut in 2018 salariile cu 25% dar au neutralizat cresterile prin transferul contributiilor, sau ca cea prin care, in 2019, au crescut salariile dar au inghetat si blocat sporurile, posturile, primele, indemnizatiile de hrana si tot ce au mai prins. Important e ca sanatatea ia salariile din 2022 dar exodul medicilor din tara se mentine constant.
  11. Revenind la bugetul prevazut de MFP pentru penitenciare, cei 77.000 mii lei stersi din propunerea MJ (cheltuieli de personal) se materializeaza in imposibilitatea de plata a unor drepturi salariale sau de natura salariala. Ca sa avem o imagine cat mai clara a dezastrului, luam de referinta sumele cerute la deschiderea de credite bugetare, pentru luna ianuarie 2019 respectiv 97.000 mii lei (cheltuieli de personal).
  12. Tinem cont de faptul ca valoarea de la pct 11, ceruta pentru luna ianuarie 2019 nu include fonduri pentru decont turism (17.000 mii lei / an) si majorare de 50% (14.000 mii lei / an) si totodata include sume mici la ore suplimentarea, acestea fiind temporizate prin instructiuni interne si prin compensare predominant cu timp liber. Mai tinem cont si de faptul ca este o valoare estimativa, sumele finale absolut corecte urmand sa le aflam in scurt timp, insa marja de eroare este in jur de 1% deci nerelant.
  13. Dar sa presupunem ca acesti 97.000 mii lei ceruti pentru ianuarie ar fi o medie corecta pentru tot anul. Chiar si in acest caz am avea pentru 2019 un total de 1.164.000 mii lei care tot este cu 111.970 mii lei mai mult decat a prevazut MFP si cu ceva mai mult chiar decat a cerut MJ.
  14. ANP trebuie astfel sa distribuie bugetul pe care il va primi pe toate cele 12 luni din an; nu poate sa acopere 10-11 luni cu toate drepturile epuizand bugetul in luna octombrie,  bazandu-se pe eventuale suplimentari bugetare cu ocazia rectificarilor; OUG 114/2018 prevede sanctiuni pe persoana fizica (ordonatori) pentru astfel de decizii.

Concluzia este una cat se poate de simpla si clara:  daca bugetul pe care il vom primi prin lege aprobata de parlament, este cel pe care il vedem in proiectul lansat public de MFP, in anul 2019 nu se vor putea plati urmatoarele drepturi: decont turism, majorare 50%, plata cu majorare de 75% a muncii suplimentare si probabil o parte din majorarea de 75% pentru munca in zile de SDSL. Daca Guvernul Romaniei isi inchipuie ca noi vom inghiti galusca asta mare si fierbinte in liniste si cuminiti, se inseala.

Foarte probabil, ceea ce se intampla la noi se intampla si in alte institutii din structura, foarte sigur si la politie. Atat in penitenciare cat si la politie gradul de sindicalizare este 90%. Chiar daca armata si serviciile vor sta cuminti pentru ca sunt militari, in politie si penitenciare ne vom face treaba sindicaliceste. Deja incepem sa ne organizam. Acel 2019 marcat de cresteri salariale, este pe cale sa inceapa cu totul altfel decat am sperat.

13 COMMENTS

  1. Stimabilșilor , altii (din structura de aparare si siguranta nationala) au iesit in strada si pentru mai putin , nu inteleg de ce aceasta retinere si precautie pentru a face o mobilizare si a fi alaturi de cei ce astazi demonstreaza .

    • SNLP isi are propria agenda de actiuni. Tintele clare sunt tinte clare pentru SNLP si de asta v-ati convins de-a lungul ultimior ani.

  2. Nu va e rusine sa trimiteti oameni in strada cand aveti solutii care constau in negocieri la masa?. De ce oare nu puteti sa ii strangeti de oo ca pe Pruna care nu a acceptat sa isi aduca grefierii dupa 26 a-le lunii ca sa ii bage in serviciu in locul acelor semnatari din 2016 care nu isi mai dadeau acordul in scris sa faca ore peste norma normala de lucru, ori sa suplimenteze conform OMJ 1676/2010 supraveghetori pe maxima, semideschis, peste 10 camere ori peste 100 de ppl.? AVETI VREUN BLAT NENOROCIT CU EI?

    • nu trimitem pe nimeni nicaieri 🙂
      la actiuni sindicale nu se merge fortat atunci cand le vom initia
      iar pe pruna am cautat o de oua si pentru ca nu am dat de nimic am strans o de gat
      vezi putin pe site perioada respectiva
      SNLP a dat in ea ca in sac de box
      nu am inteles la care masa se poarta negocierile si cu cine?

  3. Ps2. Chiar ne meritam soarta. Aci trebuiau să fie 1000 de comentarii,iar în stradă sa fim 400-500…

    • nu interfera cu strategia altor organizatii cat timp nu exista un plan comun / vom organiza propriile actiuni

  4. Imi place cum abordati subiectul ! Era de mult nevoie de o astfel de atitudine .
    Va sustin!

    • Ar trebui si niste „lovituri” preventive (sa acționăm inainte de producerea ” pagubelor”). După, e putin mai greu…

  5. Ps.1 Nu ar fi momentul (din scurt) sa mergem alături de polițiști pe 7-8 februarie la guvern? Nu mulți,vreo 400-500,daca tot nu ne mai dau vaucere,”mergem ” la ei in concediu…e si muzeul Antipa aproape,ii mutăm unde le este locul…la „animale”

  6. Trebuia mers peste ei de anul trecut,cu ” marirea ” de 25%…asa or sa faca mereu, cate puțin, de ici de colo…
    Ne meritam soarta ( pt.ca avem si pârghii ,si ce pârghii , dar nu facem nimic).

  7. Deci, ne mobilizam si noi? Facem o hora mare cu cei de la politie? Starpim lighioanele astea odata pentru totdeauna ?

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)