www.snlp.ro Web analytics

Bani de salarii 2018 – ajunge bugetul?

Aflam indirect, pentru ca numai asa se afla informatiile pe partea economica sau chiar salariala, din ANP, ca bugetul nostru s-a construit prost. Cauzele pot fi partial obiective. Mai precis nu au fost luate in calcul toate sumele necesare pentru cresterile salariale din ultima perioada (salarizare medical, plata ore suplimentare etc). Dar dezechilibrul principal vine din majorarea de 25% care s-a suprapus pe asa zisul transfer al contributiilor.

Afirmatiile dinspre ANP plaseaza cumva raspunderea pe faptul ca bugetul a fost realizat in octombrie 2017 cand inca nu se adoptase prevederea cu mutarea contributiilor. Dar nu vedem legatura. Majorarea de 25% aplicata din ianuarie 2018 (din care nu s-au simtit pe real decat vreo 2,5% din cauza contributiilor in format nou) era prevazuta de Legea-cadru nr 153/2017 inca din 28 iunie 2017. Fondurile trebuiau prevazute in buget. S-a interpretat probabil ca nu ar fi un impact real cat timp sumele doar se muta.

Una peste alta, este clar ca bugetul nostru trebuie rectificat. Pe langa toate chletuilile pe parte salariala, avem si concursuri in derulare. Acestea fiind zise, ANP a transmis catre ordonatorul principal (MJ) propunerea de rectificare insa abia de aici incep problemele. MJ nu este la fel de comunicativ ca in alte ocazii privind rectificarea. Apar informatii privind faptul ca Ministerul Finantelor Publice nu este de acord cu toate solicitarile MJ si nu ar fi prima data.

MJ are presiuni mari ca ordonator principal avand in vedere si faptul ca pentru toti magistratii, grefierii dar si in probatiune, au fost emise ordine de ministru privind cresterea VRS (valorii de referinta sectoriale) ca urmare a efectului unor sentinte emise de instantele de judecata. Practic, in tot ce tine de Ministerul Justitiei se poate spune ca, in afara de penitenciare, salariile in plata au atins nivelul din 2022 cu mentiunea ca acest nivel este insuficient pentru a absorbi cresterile de VRS (se intentioneaza modificarea grilei din Legea-cadru 153/2017).

Ce se va intampla daca rectificarea nu este asa cum ne asteptam? Pai nimic nou, am mai trecut prin asta si nu din vina noastra neaparat. Chiar daca motivele se impart in obiective si subiective (nu eliminam factorul eroare umana la nivel de ANP), exista riscuri ca bugetul rectificat pe care il asteptam sa nu vina atat de rectificat pe cat trebuie. Daca MJ nu se intelege cu MFP pe toata suma, in loc sa avem buget pentru intregul an, ne vom reintalni cu situatii mai vechi in care salariile nu ajung decat pana in octombrie, MJ mizand chiar pe presiunile sindicale pe care sindicatele din penitenciare stiu sa le faca atunci cand este vorba despre salarii.

Se merge deci pe ideea ca daca banii pentru MJ sunt insuficienti, ordonatorul principal va ciufuli proportional bugetele ordonatorilor secundari, taind inclusiv de la noi ca sa acopere tot necesarul pana la urmatoarea rearanjare bugetara care se face pe final de an. In loc sa primim in plus, vom ramane descoperiti, iar din toamna va trebui sa luptam pentru salarii, precum si pentru continuarea concursurilor. In scurt timp se vor clarifica toate si speram din suflet ca toate acestea sa nu se adevereasca. Insa riscul exista, este confirmat.

Dacă ți-a plăcut articolul, ajută-ne să-l distribuim sau apreciază-ne cu un Like 🙂

LEAVE A RESPONSE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)