www.snlp.ro Web analytics

Informare intalnire MJLC

Atasat aveti concluziile discutiei de ieri de la MJLC. S-a negociat in aceeasi formula ca vineri, ministrul fiind prezent pe toata durata discutiei. Practic, au fost acceptate toate revendicarile si exista angajamente in solutionarea problemelor ridicate de noi, mai putin cea a demiterii conducerii penitenciarelor apreciata de ministrul justitie ca imposibil de negociat.

Important e ca s-a recunoscut existenta problemelor si necesitatea dialogului. Mai avem insa pana la rezultate concrete. Sigur, e un pas bun si suntem intr-o pozitie mai avansata decat acum cateva zile. A fost nevoie insa de o greva japoneza, de un miting si de o intreaga campanie de presa pentru a se ajunge aici. Reprezentantii MJLC sustin ca nu erau necesare toate actiunile agresive ale sindicatelor din ultima perioada (multe dintre ele avand rol propagandistic) dar ramanem la parerea pe care am si expus-o in sedinta ca fara aceste actiuni nu aveam dialog iar trecutul recent a demonstrat-o.

Vom continua deci formalitatile pentru conflictul de munca si pregatirile pentru greva de avertisment. Deocamdata constatam doar o schimbare de atitudine dar ramanem pe pozitii pana vedem si rezultate. Catre presa s-au comunicat rezultatele intalnirii cu mentiunea ca planul stabilit ramane deocamdata neschimbat. Daca rezultatele dialogului vor fi intr-adevar palpabile, iar organizatiile sindicale vor lua decizia de a decala data grevei sau de a anula actiunea, acest lucru se va comunica din timp.

In comunicat sunt sintetizate principalele probleme discutate si concluziile la care s-a ajuns. In cele ce urmeaza voi detalia pe cat posibil problemele discutate:

  • numarul de ore suplimentare necompensate inregistrate pana in luna martie 2009 sunt 123.145 iar pana in decembrie se estimeaza aprox. 270.000 ceea ce impune suplimentarea bugetului cu 2 mil lei (pana in martie) respectiv 4,5 mil lei (pana in decembrie). S-a afirmat ca multe penitenciarere reusesc sa nu aiba ore suplimentare dar sindicatele au explicat ca fie au schema ocupata in procent mare fie se uzeaza foarte mult resursa umana acordandu-se masiv recuperari si diminuandu-se personalul aflat in serviciu, ceea ce nu este normal deoarece recuperarile nu ar trebui sa afecteze activitatea si sa creasca vulnerabilitatea unitatii.
  • adiacent la problema orelor suplimentare a aparut in discutie reorganizarea ca una dintre solutii. Directorul general sustine ca nu este normal ca in anumite unitati sa desfasoare activitati cu un raport personal/detinuti foarte bun in timp ce in altele acest raport este mult mai mic (mai multi detinuti la un salariat), schemele fiind neocupate in procent mare si de aici rezultand ore suplimentare. S-a reluat ideea ca nu se doreste mutarea masiva a personalului dintr-o unitate in alta, dar schemele trebuie echilibrate. Nu se pune problema disponibilizarilor (nu se va pierde nici un post) dar sunt cazuri in care sunt necesare mutari. Se va lua in calcul ca prima solutie acordul salariatilor si se va evita distanta mare intre unitate si domiciliu deoarece acest lucru creste costurile prin achitarea contravalorii transportului sau chiriei.
  • directorul general spune ca sunt si alte metode de limitare a deficitului dar multi directori nu inteleg ca este nevoie de initiativa (se pot creste pana la 500 de pasari fara autorizatii, se pot amenaja cipercarii, etc). S-a discutat despre GAZ-uri – eficientizare sau desfiintare, despre Pelendava care produce alimente cu fonduri primite de la ordonator si apoi le vinde unitatilor obtinand false venituri proprii care nu pot fi cheltuite in timp ce acest lucru ar trebui sa se faca prin transfer si nu vanzare pentru a nu pierde bani (taxe, etc). Privitor la deciziile de limitare a deficitului prin realocare de fonduri de la cheltuieli de personal la cheltuieli materiale, ministrul a declarat ca se va evita aceasta practica prin suplimentarea bugetului la capitolul Bunuri si servicii. S-a discutat si despre alte metode cum ar fi contributia detinutilor la o alta casa de asigurari de sanatate decat OPSNAJ (CNP) pentru evitarea situatiilor in care personalul sau pensionarii din sistem nu pot beneficia de servicii medical din lipsa de fonduri, acestea fiind epuizate pentru detinuti. S-a mai propus taxarea unor drepturi pentru e evita abuzurile cum ar fi dreptul la petitionare (taxarea fotocopiilor). De asemenea s-a solicitat eliminarea situatiilor in care personalul ridica bani de la apartinatorii persoanelor private de libertate, iar unitatea deschide conturi platind comisioane cu toate ca nu are in obiect o astfel de activitate. Ministrul s-a aratat foarte receptiv la aceste propuneri si a solicitat directorului general o nota informativa.
  • privitor la dialog si transparenta, sindicatele vor elabora in cursul acestei saptamani un model de Acord care va include repere clare privind participarea la elaborarea actelor normative sau administrative, consultarea, informarea si o periodicitate a intalnirilor, Acord care se va inainta MJLC/ANP urmand a fi studiat si semnat in termen de 3 zile.
  • tot pentru eficientizarea dialogului ministrul a decis instruirea secretarului de stat care coordoneaza elaborarea actelor normative, pentru organizarea de consultari bilunare la care vor participa subsecretarul de stat care coordoneaza ANP, reprezentantii ANP si ai sindicatele din sistemul penitenciar. Se va reactiva si Comisia paritara.
  • s-a mai discutat despre viitorul sediu al ANP din str. Arcului, iar directorul general a explicat ca intarzierea mutarii este cauzata de dificultatile in obtinerea unor avize pentru construirea unor sali de sedinta la ultimul etaj, dificultati pe cale de a fi depasite. Reprezentantii MJLC/ANP au explicat ca exista intentii de eficientizare a unor terenuri aflate in administrarea ANP ori de schimbare a acestora cu altele fiind in obiectiv proiecte in domeniul energiei verzi, construire de imobile gen ANL pentru personal, preluarea unei unitati militare langa cetatea Rasnov la 12 km de poiana Brasov, etc.
  • privitor la proiecte de acte normative sau administrative, este necesara o intalnire cu reprezentantii Serviciului elaborare din ANP pentru a stabili prioritati, emiterea/modificarea unei serii de ordine sau hotarari fiind in intarziere (OMJ 399/c/2007 – metodologia de salarizare, HG privind despagubiri de risc, OMJ privind consultatiile juridice, HG privind decontarea cheltuielilor de transport, etc.). Sindicatele au cerut o varianta actuala a ROESPES si apoi trimiterea urgenta spre aprobare deoarece tergiversarea aprobarii este exagerata. Directorul general a explicat ca un proiect de modificare a Legii de executare a pedepselor 100% marca ANP (fara aportul MJLC, dar incluzand propunerile din teritoriu) a fost inaintat Guvernului spre aprobare prin ordonanta; o varianta se va pune la dispozitia sindicatelor spre consultare. ROESPES-ul a fost tinut pe loc tocmai pentru a astepta noua varianta a legii pentru corelare.
  • pentru Strategia sistemul penitenciar va avea loc o intalnire cu sindicatele saptamana viitoare – miercuri
  • privitor la finantarea Penitenciarelor-spital d-na Serban – sef DEA ANP a aratat ca nu exista pericolul de neplata a salariilor ci se corecteaza o anumita situatie si anume faptul ca aceste unitati incaseaza fonduri de la Casa OPSNAJ dar nu le utilizeaza ci le pastreaza in conturi solicitand de la ANP sume pentru cheltuieli de personal. Pe primele 5 luni din anul in curs procentele de acoperire a Cheltuielilor de personal erau 10% de la Casa si 90% de la buget.
  • s-a cerut urgentarea avansarii si numirea in noile functii a canditatilor admisi la concursurile de trecere a agentilor in corpul ofiterilor, iar ministru a cerut o nota de impact financiar urmand sa se pronunte. O suma aproximativa este 1,8 mil lei.
  • la intrebarea despre stadiul legii unitare de salarizare ministrul ne-a oferit cam aceleasi informatii pe care le-am transmis ulterior Consiliului National al PUBLISIND la care a participat presedintele BNS – Dumitru Costin. S-a cerut mai multa aplecare spre dialog din partea ANP pe aceasta tema si s-a convenit ca dupa postarea pe site-ul MMFPS a proiectului legii, sa se faca interventii sustinute de MJLC dupa discutii cu sindicatele.
  • reacordarea primei de vacanta este un subiect sensibil ramas in discutie; se cauta solutii.

Ce mai trebuie retinut este ca pana la termenul convenit cu MJLC (luni 24 august 2009) sindicatele si ANP trebuie sa revada proiectele (calcule, evaluari, motivare) si sa convina pe o varianta agreata privind: reprofilarea, reorganizarea, programul schimburilor operative, sens in care in cel mai scurt timp urmeaza a fi organizate intalniri la nivelul ANP pentru dialog pe aceste teme.

Tot pana la data mentionata – 24 august ministrul va analiza cererea sindicatelor de desfiintare a Directiei Prevenirea Criminalitatii si Terorismului in legatura cu care se apreciaza ca este totusi nevoie de o structura care sa contribuie la evitarea unor cazuri cum ar fi Gorbunov sau altele (revolte, evenimente deosebite); din pacate structura existenta pare incapabila de astfel de rezultate si este necesara o profesionalizare a salariatilor cu atributii de acest gen, salariati care in niciun caz nu trebuie sa aiba ca obiectiv spionarea sindicatelor. Nu se distinge intre atributii si modul de exercitare a acestora.

De remarcat ca in comunicatele postate pe site-urile ANP si MJLC nu mai apar referirile la salarii de 4000 lei pentru agenti si 9000 lei pentru ofiteri.

Stefan Teoroc – Presedinte S.N.L.P

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)