www.snlp.ro Web analytics

Intalnirea Guvern – Sindicate din 20 august 2010

Probleme generale:
I. Strategia Guvernului de resuscitare bugetara arunca in mizerie si suferinta sute de mii de oameni.
In contextul in care zilnic auzim de cheltuieli exorbitant de inutile pe te miri ce, zeci de mii de lucratori din asistenta sociala sau alte sectoare de activitate incearca sa traiasca cu 400 de lei lunar! Strategia s-a aplicat in trepte prin emiterea a zeci de acte normative FARA CONSULTARE sau ASUMATE FARA NUMAR, acte care asigura un „scut legislativ” gandit sa blocheze orice intentie a vreunui bugetar de a castiga in instanta un drept suprimat.

Cronologic

  • la 3 zile dupa publicarea Legii unitare de salarizare in MO (noiembrie 2009), o parte din functionarii publici au pierdut deja anumite sporuri pe care le castigasera anterior in instante (Legea nr. 330/2009, art. 50: La 3 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, încetează următoarele drepturi salariale suplimentare stabilite prin acte juridice în favoarea personalului autorităţilor şi instituţiilor publice: a) suplimentul postului şi suplimentul corespunzător treptei de salarizare; b) sporul de mobilitate);
  • legea unitara a fost aplicata neunitar in sensul ca, departe de intentia de a avea 3 niveluri de baza liniare, acestea au devenit sinusoidale dupa cum fiecare minister reusea sa mai ciupeasca la coeficienti; astfel, salariile magistratilor au explodat in ianuarie 2010 prin raportare la luna mai 2009 in timp ce toate celelalte salarii au fost raportate la decembrie 2009 (Legea nr 330/2009, Anexa VI, art. 4, lit. b); nu mai discutam despre coeficientii de salarizare ai magistratilor;
  • dupa 1 ianuarie 2010 au inceput sa apara din neant acte normative care nu au trecut prin etapa dialogului social; Consiliul Economic si Social s-a trezit in fata situatiei in care trebuia sa avizeze acte deja publicate in MO; OUG nr 1/2010 si Ordinul comun MM-MF 3242/2010 au creat premise pentru eludarea prevederilor Contractelor colective, iar veniturile majoritatii bugetarilor au inceput sa inregistraze diminuari drastice (in medie 30%) prin anularea drepturilor de natura salariala negociate in Contractele colective;
  • au fost taiate si tichetele pentru 2010 (bine ar fi sa le admita macar pe 2011, cel putin in sectoarele total defavorizate – asistenta sociala – mai salvam de la foamete cateva mii de bugetari de lux), apoi prin derogari de la Codul muncii, legea unitara a stabilit ca nu pot fi platite orele suplimentare necompensate cu timp liber, fiind ignorata decizia CCR care arata ca cel putin aceasta prevedere a legii unitare este neconstitutionala (!): Decizia CCR 1415/4.11.2009, extras: 7. Cu privire la posibila excludere de la plată a orelor suplimentare pentru anul 2010, Curtea urmează să reţină că pentru întreg personalul bugetar devin aplicabile prevederile titlului III – Timpul de muncă şi timpul de odihnă din Codul muncii. Prin urmare, orele suplimentare trebuie să fie plătite în cursul anului 2010. Curtea reţine că atât timp cât este în vigoare, Codul muncii trebuie respectat şi în mediul public, nu doar în cel privat, eventuale derogări în această materie neputându-se face, indiferent dacă partea interesată aparţine domeniului public sau privat.
  • in iulie 2010 strategia guvernamentala de exterminare a atins punctul culminant fiind diminuat totul cu 15%-25%; aceasta diminuare adaugata la cele susmentionate a scazut veniturile unei mase mari de bugetari cu peste 50%; inclusiv normele de hrana (care nu fac parte din venitul impozabil) prin Legile 118,119 si alte ordonante
  • au fost anulate si compensatiile banesti la concediere/disponibilizare iar disponibilizarile au inceput sa imbrace forme neasteptate: este disponibilizat intregul personal INCLUSIV LIDERII SINDICALI, iar posturile se scot la concurs, bineinteles in numar mai mic (atasat), fara consultarea sindicatelor sau fara orice urma de dialog; aplicarea prevederilor Legii sindicatelor in ce priveste protectia liderilor este considerata… discriminare; liderii sunt primii pe lista!
  • oamenii asteapta in continuare dezastre, sperante nu mai exista, controlul se va pierde in scurt timp; de la 1 ianuarie 2011 se preconizeaza pierderea sumelor compensatorii care au mentinut salariile la nivelul lui decembrie 2009 si atunci vom avea noi si masive diminuari;
  • in contextul de mai sus, modificarile preconizate la Codul muncii (considerat prea democratic) nu mai mira pe nimeni; si asa nu mai e respectat de mult; sunt la moda derogarile legale si constitutionale;

II. Proiecte, incapacitatea absorbtiei fondurilor europene
De ce se mira domnul premier de slaba absorbtie? Oare urmatoarele aspecte sa aiba relevanta?

  • mai intai s-a anulat prima/sporul pentru accesare/implementare proiecte
  • apoi s-au diminuat salariile pana la limita subzistentei
  • in plus, functionarilor publici le mai sunt interzise alte activitati remunerate din domeniul public iar exceptiile de la aceasta restrictie vizeaza doar activitati de cercetare, invatamant si literar-artistice (politia si penitenciarele au in continuare interdictie chiar si pentru domeniul privat, contrar legii unitare)
  • cei care sunt implicati in proiecte, in majoritatea institutiilor au aceste atributii in plus fata de cele uzuale din fisa postului / fac ore suplimentare pentru a rezolva si activitatile din proiecte / nici macar orele suplimentare nu pot fi platite
  • institutiile reduc efortul bugetar cu plata salariilor celor implicati in proiecte dar acestia din urma nu vad un leu

Domnul Boc trebuie sa se dezmeticeasca si sa realizeze ca nu poti pretinde unor functionari absolut demotivati sa aduca saci de bani pentru tara asta iar apoi le tragi un sut in fund si sa-i concediezi (cum se intampla ACUM cu multi dintre cei implicati in etapa de implementare a proiectelor, manageri publici sau alti salariati).

Cazuri concrete: In ceea ce priveste raporturile de munca este vorba de cele 3 cazuri ale managerilor publici ale caror posturi au fost sau sunt pe cale sa fie desfintate ceea ce poate implica declararea proiectelor neeligibilie si penalizarea Romaniei.

Atasat – descriere detaliata a obligatiilor asumate de statul Român si notificarea prin care colegei noastre ii este desfintat postul. Trebuie sa fie discutate criteriile pe baza carora se fac disponibilizarile.

I: Introducerea unui stimulent de X % (50,75, 80…100%) pentru cei care sunt implicati (sunt in echipa de management) in implementarea proiectelor finantate de UE. Salariul sa fie introdus de catre toate AM-urile ca si cheltuiala eligibila (momentan este la PODCA), in functie de nivelul de implicare in cadrul proiectului. Astfel, cele 2 masuri pot duce la reducerea cheltuielilor de personal pentru institutii. Atasat – un Excel care demonstreaza acest lucru.

II: Referitor la stimularea angajatilor din sectorul public care implementeaza proiecte cu finantare externa ar fi nevoie de cel putin 3 masuri:
1. Modificarea conditiilor impuse de diferitele programe de finantare pentru ca plata angajatilor la stat sa fie cheltuiela eligibila;
2. Modificarea legislatiei astfel incat pentru bugetarii care implementeaza proiecte sa se poata plati din bugetul proiectelor un spor similar cu cel de 75 % sau chiar salariul integral (in cazul in care s-ar introduce posibilitatea suspendarii de drept a raporturilor de munca).
3. Pentru functionarii publici – initierea unei politici publice cu scopul de a face posibila degrevarea bugetului institutiilor care deruleaza proiecte europene prin plata functionarilor publici din bugetul acestor proiecte. Uniunea Europeana nu permite plata din fondurile nerambursabile a costurilor de functionare a statului (implicit si salariile functionarilor publici) si ne gindim la o posibila amendare a statutului functionarului public prin introducerea unei suspendari din functia publica pe perioada implementarii unor proiecte (perioada care sa reprezinte vechime in specialitate si functie) sau modificarea L.339 astfel incit sporul de 75 % sa poata fi acordat pentru toti membrii echipei de implementare (din bugetul proiectului asa cum cei de la AM-uri primesc 75% din bani europeni).

III. Nu trebuie ignorat fenomenul indatorarii uriase a salariatilor.

Flexibilizarea exagerata a creditelor care a precedat criza a creat sute de mii de datornici la banci. Administratia publica in special era considerata o zona sigura. Ce crede domnul Boc ca se intampla cu un functionar public care are 2 copii si o sotie in intretinere, un salariu 900 de lei si rate de peste 600, daca la ghiseu primeste si el 50 de lei in buletin ca sa dea o stampila mai repede? Integritatea suferea si pana acum, dar de acum incolo cred ca trebuie sa fim constienti de trend.

IV. Asistenta sociala si protectia copilului

Un sector de activitate foarte mare si total defavorizat. Faptul ca s-a ajuns la salarii de 400 de lei transforma acest sector intr-o prioritate de gradul 0! TREBUIE FACUT CEVA URGENT! Tichetele de masa mai aduceau 8,2 lei pe zi, contractele colective mai plusau putin si ele. Si tot stateau prost! Acum, insa dupa ce toate s-au dus si s-au aplicat si diminuarile, ceea ce se intampla atinge cotele incredibilului (documente atasate). Cuvantul foame ajunge sa fie la ordinea zilei iar acest lucru este inadmisibil in administratia publica.

V. Sistemul de aparare nationala (include politie si penitenciare)

Sistemul de aparare este pe cale de disparitie din punct de vedere al reglementarilor care confereau atractivitate posturilor din structura. Salarizarea speciala a fost absorbita intr-un sistem unitar pentru toti bugetarii iar din 3 iulie pensiile militare au disparut, ca si posibilitatea de a iesi la pensie anticipat. Recalcularea pensiilor va genera saracie lucie (pensiile vor fi mai mici decat ale celorlalti pensionari din cauza contributivitatii diminuate prevazute in legislatia veche). Acum se adauga si disponibilizarile

Un sistem creat pentru siguranta nationala nu mai poate garanta siguranta propriilor salariati. In scurt timp, cand salariatii vor descoperi ca remuneratia lunara nu acopera decat cel mult ratele la banci, vor incepe sa cantareasca prin alta prisma riscurile unor decizii personale, iar nivelul de integritate va fi imposibil de mentinut la cote rezonabile.

VI. Sistemul penitenciar

Prin Decizia Parlamentului European din iunie 2008 aproximativ 13.000 de detinuti romani din Europa trebuie repatriati pana la 6 decembrie 2011 (acum totalul este 26.000).

In prezent se efectueaza 500.000 de ore suplimentare pe an (la aproximativ 4000 de salariati din sectorul operativ), peste 20% din schema este vacanta, numarul de detinuti va creste cu 50%… iar dl Boc se gandeste la disponibilizari de personal???
_____________________

Atasat:

UPDATE: Rezultatul intalnirii Guvern – Sindicate

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)