www.snlp.ro Web analytics

Uman-inuman. Incep evaluarile. Legea 169/2017, care reduce pedepsele

controlled chaos for innovationDupa un parcurs cu complicatii inclusiv constitutionale, Legea nr 169/2017 „a masurilor compensatorii” este promulgata de presedintele Romaniei prin Decretul nr 634/2017 urmand ca imediat dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, sa fie modificata si apoi republicata Legea nr 254/2013, micsorandu-se astfel pedepsele detinutilor care incepand cu anul 2012 au circulat prin puscariile romanesti neadaptate la normele europene. Pana la rezultatul concret, cineva trebuie sa sufere si aceia suntem noi. 

Personalul din penitenciare se imputineaza pe zi ce trece sub privirile impasibile ale ministrului Toader preocupat doar de un statut special care sa reglementeze mai aspru doar regimul de sanctiuni aplicabile salariatilor. Cu putin efort, daca nu se va reusi in final exceptarea penitenciarelor de la blocarea posturilor vacante si daca ritmul de pensionari va creste, vom fi declarati specie rara, sau chiar pe cale de disparitie. 

Atat de putini cati am ramas, cu peste 2000 de debutanti printre noi, care nu pot fi folositi din plin mult timp de acum incolo, va trebui sa facem cumva si sa aplicam noile prevederi care schimba radical calculul pedepselor introducand acest nou criteriu al „zilelor executate in conditii necorespunzatoare” adica:

Art. 55^1 

(1) La calcularea pedepsei executate efectiv, se are în vedere, indiferent de regimul de executare a pedepsei, ca măsură compensatorie, şi executarea pedepsei în condiţii necorespunzătoare caz în care, pentru fiecare perioadă de 30 de zile executate în condiţii necorespunzătoare, chiar dacă acestea nu sunt consecutive, se consideră executate, suplimentar, 6 zile din pedeapsa aplicată

(2) În sensul prezentului articol, se consideră condiţii necorespunzătoare cazarea unei persoane în oricare centru de detenţie din România care a avut lipsuri la condiţiile impuse de standardele europene

Mai precis de atat,

(3) În sensul prezentului articol, se consideră executare a pedepsei în condiţii necorespunzătoare cazarea în oricare dintre situaţiile următoare:

a) cazarea într-un spaţiu mai mic sau egal cu 4 mp/deţinut, care se calculează, excluzând suprafaţa grupurilor sanitare şi a spaţiilor de depozitare a alimentelor, prin împărţirea suprafeţei totale a camerelor de deţinere la numărul de persoane cazate în camerele respective, indiferent de dotarea spaţiului în cauză;

b) lipsa accesului la activităţi în aer liber;

c) lipsa accesului la lumină naturală sau aer suficient ori disponibilitatea de ventilaţie;

d) lipsa temperaturii adecvate a camerei;

e) lipsa posibilităţii de a folosi toaleta în privat şi de a se respecta normele sanitare de bază precum şi a cerinţelor de igienă;

f) existenţa infiltraţiilor, igrasiei şi mucegaiului în pereţii camerelor de detenţie.

In plus fata de aceste noi prevederi, se modifica si castigul pentru munca prestata in functie de decizia detinutului de a renunta la remuneratie:

(4) Dacă persoana condamnată renunţă la procentul de 40%, în favoarea penitenciarului, munca se consideră a fi neremunerată şi zilele executate pentru zilele de muncă prestate, se calculează potrivit art. 96 alin. (1) lit. b).

Si mai departe,

a) în cazul în care se prestează o muncă remunerată, se consideră 4 zile executate pentru 3 zile de muncă;

b) în cazul în care se prestează o muncă neremunerată, se consideră 3 zile executate pentru două zile de muncă;

c) în cazul în care munca este prestată pe timpul nopţii, se consideră două zile executate pentru o noapte de muncă

De legiferat, s-a legiferat. Politicul si-a exprimat vointa. De acum, cineva trebuie sa si munceasca. Sa privim termenele:

În termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei legi, la nivelul fiecărei unităţi penitenciare se va desemna Comisia de evaluare a condiţiilor de detenţie, în raport cu 5 fiecare clădire care are ca destinaţie spaţii de cazare pentru persoanele private de libertate.

În termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Comisia prevăzută la art. II va efectua un inventar al clădirilor cu destinaţia spaţii de cazare pentru persoane private de libertate existente la nivelul unităţii.

În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Comisia prevăzută la art. II va efectua o analiză a clădirilor menţionate la art. III pentru a stabili care dintre acestea sunt sub incidenţa art. 551 alin. (3) din Legea nr. 254/2013, cu modificările şi completările ulterioare, privind condiţiile necorespunzătoare de detenţie.

Situaţia centralizată a clădirilor care sunt necorespunzătoare din punct de vedere al condiţiilor de detenţie vor fi aprobate prin ordin al ministrului justiţiei, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi. 

Situaţia prevăzută la alin. (7) va fi reactualizată anual, în aceleaşi condiţii, până la data de 1 mai a fiecărui an.

In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Biroul evidenţă şi organizarea muncii din cadrul fiecărei unităţi va deschide o fişă de evidenţă pentru fiecare persoană privată de libertate în care vor fi consemnate clădirile în care a fost cazat pe parcursul pedepsei.

Aveti atasat (in primul paragraf) textul integral al Legii 169/2017 si este foarte important sa-l studiati. In prezentul articol am preluat cateva dintre prevederi dar mai sunt si altele importante. Intr-un termen scurt de timp ne vom confrunta cu un volum de munca greu de cuantificat acum, pe care va trebui sa-l sustinem cu acele forte pe care deja le consideram insuficiente. Insa se apreciaza ca noi ne putem descurca. De fapt nu cred ca si-a pus nimeni intrebarea daca putem. Au existat totusi preocupari pentru resursele implicate, insa nu in ceea ce ne priveste:

Pentru punerea în aplicare a prezentei legi, colegiile de conducere ale fiecărei instanţe vor lua măsuri de suplimentare temporară a completelor de judecată, astfel încât propunerile de liberare condiţionată, formulate ca urmare a intrării în vigoare a prezentei legi, să nu determine creşterea termenelor în care vor fi soluţionate.

La inceputul saptamanii viitoare vom lua o mica pauza de la concursuri si salarizare, desi sunt prioritare, chiar esentiale pentru personal, si ne vom implica in planuirea activitatilor pentru reducerea pedepselor detinutilor. In functie de masurile care se vor stabili la nivel de sistem, SNLP va reactiona public in cazul in care se va incerca supraincarcarea cu sarcini a salariatilor deja depasiti de dinamica activitatilor si de volumul de munca invers proportional cu resursele disponibile.

In loc de concluzie, cateva fapte, o intrebare retorica si o recomandare de final:

  • necesarul real de salariati conform standardelor aprobate prin decizie ANP este de 20.000 de oameni dar noi scadem permanent spre catastrofala limita de 12.000 de posturi ocupate din 15.000 prevazute prin hotarare de guvern;
  • Ministerul Justitiei ignora proiectul de modificare a statutului special convenit cu sindicatele si finalizat in ani de munca (implicit a modificarii in Politie Penitenciara) si promoveaza un nou statut cu un regim sanctionator mai aspru pentru salariati;
  • Parlamentul adopta o lege care scade pedepsele cu inchisoarea in functie de lipsa conditiilor de detentie, desi nu sunt alocate fonduri pentru ameliorarea acestor conditii si nici nu este elaborat un set complex de masuri care sa faca sustenabila scoaterea detinutilor mai devreme din puscarii numai pentru ca au avut doar 4 mp la dispozitie in loc de 4,01 mp („un spaţiu mai mic sau egal cu 4 mp/deţinut”);
  • in final, acei putini salariati disponibili trebuie sa munceasca din greu, mai mult decat o faceau, pentru a asigura punerea in practica a masurilor compensatorii gandite de puterea politica sub asazisa presiune a unor sanctiuni CEDO.

Deci, care-s fraierii din ecuatia asta? 

Nu ar fi prima data cand suntem luati de prosti dar nici prima data cand scoatem armele (sindicale). Recomandam politicienilor dar si coordonatorilor sistemului penitenciar sa fie foarte atenti cum ne trateaza in perioada urmatoare, daca chiar spera sa fie respectate termenele alea scurte in care vor ei sa vada cat mai multi detinuti scosi din puscarii si cu asta poate ne iarta CEDO!

 

9 COMMENTS

  1. Varsta de pesnionare va creste. Vom porni de la 65 de ani, ca toata lumea, pe principiul ca varsta va scadea la cei cu cd/cs/ac, nu exista o justificare ca cei ce lucreaza in conditii normale sa aiba varsta redusa cu 5 ani fata de un civil.
    Procentul de la care se va pleca va fi probabil 40 sau 50%, la care se vor adauga cate 1.5, 2, 2.5, 3% pentru fiecare an efectiv lucrat, functie de conditii. Nu va mai exista o limitare la 100% dar nici nu se vor mai aplica procente suplimentare pentru OMM si pensie suplimentara (vechimea deja este recompensata cu pensie si procente)
    Diferenta intre un agent si un ofiter va ramane importanta, asa este in toate sistemele.
    Sa speram ca vom ramane cu pensii militare, sunt zvonuri din ce in ce mai credibile ca se intentioneaza scoaterea noastra din acest sistem.

  2. Domnule Stefan, se intetesc zvonurile ca se v-a modifica lega pensiilor speciale.Cum facem parte din acesta categorie, speram sa nu platim noi politele pentru pensiile de 20000-45000 lei, ca sa nu mai vorbim de zvonul conform caruia va creste si varsta de pensionare in sistemul de aparare. In sistem 80% sunt agenti, iar noua lege de salarizare va crea pana in 2022 din punct de vedere al salariului o diferenta foarte mare a cuantumului salariului(de aprox. 2500 lei) intre un agent si un ofiter(fapt ce va duce cu siguranta mai tarziu la reactii negative din partea agentilor,subofiterilor), subiect pe care vad ca il evitati sa il abordati deschis,prezentand situatia doar ca s-au redus coeficientii intre cele doua corpuri si e in regula. Pe om il intereseaza ca acesta diferenta a salariului luat in mana sa nu fie una ,,nesimtita”, ci una raportata la dificultatea muncii reale si riscurile asumate(ex.colegul de la Bacau). Pe langa faptul ca un agent de atatia ani de zile efectueaza prin suplinire munca a 3-4 agenti,conditiile munca sunt in multe unitati foarte grele, suntem ingraditi prin natura statutului de la atatea lucruri(nu putem sa lucram la al II lea job ptr ca suntem chemati la serv. inopinant, ptr. ca apar probleme datorita lipsei de personal,nu putem sa ne facem o firma,nu putem face politica,etc), nu mai are rost sa vorbim de faptul ca noua lege pur si simplu si-a batut joc de unele categorii de salariati, marind salariile unora(sanatate,educatie,etc) care nu au riscurile nici la jumatate cat sunt ale noastre si mai lipseste sa ni se puna capac cu noi conditii defavorabile noua. Speram sa nu fie cazul, insa daca se va intampla asa, vrem sa luati atitudine impreuna cu toate sindicatele din sistemul de aparare pentru ca interesul este comun si sa prezentati opiniei publice ce inseamna de fapt sa fii angajat in acest sistem de parare.Oare va mai fi motivant pentru tineri sa intre intr-un astfel de sitem, in care iti asumi atatea riscuri,dificultati,care nu te motiveaza(ma refer la agenti).Deja ne chinuim sa atragem tineri in sistem si nu prea reusim, oare daca vor aparea modificari si la legea pensiilor cum va fi situatia?

  3. Stiu ca nu este ok sa facem astfel de comparatii, dar as vrea sa reamintesc ca si noi muncim efectiv ani de zile in aceleasi conditii in care sunt cazati detinutii. Acum se intentioneaza modificarea legii pensiilor din sistemul de aparare si ordine publica. Pai sa mai scada si varsta aia de pensionare pentru personalul din sectorul operativ pe acelasi motiv.

  4. [b]#4 john 15-07-2017 19:40 [/b]- Rusine sindicate ? De ce ?Ti s-a parut ca tot ce s-a obtinut in ultimul timp pentru salariatii din penitenciare s-a realizat altfel decat prin interventia sindicatelor ?
    Se pare ca esti totusi intr-o mare confuzie si anume, aceea ca atribui calitatea de „militar” unor categorii de personal precum politistii.
    SNLP a trasnsmis ca se implica in chestiunea asta (desi primeste doar feedback-uri „incurajatoare”) invocand chestiuni de apartenenta la familia ocupationala si elemente de discriminare. Pe asta n-ai mai prins-o prin presa on-line, nu ? Nu te apostrofez insa faza asta cu „rusine sindicatelor” e prea mult in contextul in care numai ca urmare a demersurilor sindicale ti s-au respectat drepturile, ti s-au aplicat majorari si nu ai fost exclus din structura de aparare.

  5. dupa mapn si celor de la mai li se acorda maj de 15%. pt noi aveti ceva informatii in acest sens ? SAU noi am fost sariti

  6. Carmen Dan o traduce pe Olguţa şi dispune, cu întârziere, majorările de solde şi în în MAI…))))

    Urmare a intrării în vigoare a Legii 152/2017 pentru aprobarea OUG 99/2016, prin intermediul căreia s-au mărit salariile cu procente între 15% – 30%,(????) se pare că într-un final, conducerea MAI s-a decis că mărirea de 15% prevăzută pentru militari este aplicabilă și jandarmilor, pompierilor, soldaților și a celorlalte categorii de personal militar din minister. 😳
    Rusine sindicate , conducerea ANP si ministru justitiei , suntem rasurile sistemului de apararee..!!

  7. [quote name=”Ștefan Teoroc”]Pe pagina de Facebook SNLP – comentarii interesante la articol. Exemplu:

    SN: În concluzie, urmează ca și penitenciarele să fie evaluate ca pensiunile, de la o margaretă în sus. Dacă un deținut a executat pedeapsa în mai multe penitenciare, trebuie ”să aducă adeverință” de la fiecare penitenciar pe unde a trecut, câte zile a stat acolo? Mă refer la penitenciarele

    din categoria celor cu ”o margaretă”. Condițiile pevăzute la art.55/1 al.3 trebuie întrunite cumulativ? Pt.că, o

    dată cu hotărârea pilot Rezmiveș contra României, din 25.04.2017, s-a stabilit că nu se mai acordă 4 mp, ci 3 mp. Ba, sunt deținuți care au fost condamnați în Anglia, de ex., au executat pedepse acolo și au hotărâri prin car
    e li se acordă dreptul la 2mp.[/quote]

    Ultima soluție ieșirea in strada sa ne cerem toate drepturile și angajarea urgenta de personal.Așteptăm chemarea în strada fiindacă nu se mai poate.

  8. Pe pagina de Facebook SNLP – comentarii interesante la articol. Exemplu:

    SN: În concluzie, urmează ca și penitenciarele să fie evaluate ca pensiunile, de la o margaretă în sus. Dacă un deținut a executat pedeapsa în mai multe penitenciare, trebuie ”să aducă adeverință” de la fiecare penitenciar pe unde a trecut, câte zile a stat acolo? Mă refer la penitenciarele din categoria celor cu ”o margaretă”. Condițiile pevăzute la art.55/1 al.3 trebuie întrunite cumulativ? Pt.că, odată cu hotărârea pilot Rezmiveș contra României, din 25.04.2017, s-a stabilit că nu se mai acordă 4 mp, ci 3 mp. Ba, sunt deținuți care au fost condamnați în Anglia, de ex., au executat pedepse acolo și au hotărâri prin care li se acordă dreptul la 2mp.

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)