www.snlp.ro Web analytics

Urgența buimacă a ordonanțelor tehnocrate

Mistakes 19183

 

Guvernul Ciolos a balbait salarizarea unitara pana si-a dat demisia fostul ministru al muncii Ana Costea acuzata ca gandeste prea sindical si ca se cam joaca de-a expunerea bugetara. A venit Dragos Pislaru si s-a laudat cu o formula mult mai economicoasa de indreptare a unor inechitati salariale existente. A sarit de la lege la ordonanta si a carpit o semi-lege pentru ministere, sanatate si educatie. 

In realitate singura economie creata credem ca este in sistemul penitenciar si aceea prin brutalizarea interpretarii si nu prin forma legii. De la ordonanta care ar fi trebuit sa ajusteze timid deci partial, discrepante, s-a ajuns la anexe intregi care cuprind salarizari noi pentru anumite domenii. Premierul vrea cu orice pret sa tina medicii in tara iar educatia detine sindicatele cele mai mari din Romania si a reusit sa se pozitioneze.

De ce sustin ministrii muncii si ai justitiei ca o norma legala clara nu trebuie aplicata, inca nu ne-am lamurit clar si ne referim evident la salriul de merit din sistemul national de aparare. Am cerut intre timp sa ne vedem si cu premierul (prin presedintele BNS). Daca Dacian Ciolos isi va face timp pentru noi, avem o propunere foarte scurta si la obiect: fie modificati legea si excludeti-ne expres, fie aplicati-o! Nu exista alta cale. Procesele care se vor pierde de catre ordonatori ulterior, vor genera un impact bugetar inutil de mare pentru stat si enervant de tardiv pentru salariati.

Dar un alt subiect vrem sa atingem acum, chiar daca tangential, pana la intalnirea cu Raluca Pruna si alti invitati surpriza de miercuri 7 septembrie. Vrem sa semnalam o aberatie. Din cate am verificat, unica de acest nivel. Pe 9 iunie executivul tehnocrat adopta OUG 20/2016 prin care a-nceput marea balbaiala salariala si goana dupa inechitati de indreptat, iar pe 31 august acelasi executiv deja a simtit nevoia sa recunoasca ca a gresit prima balbaiala si a mai lansat una, OUG 43/2016 prin care incearca sa corecteze ceea ce s-a dovedit eronat in doua luni jumate de sesizari si interpretari, inainte chiar ca actul initial sa produca efecte.

Recordul absolut la care asistam, chiar si pentru Romania, este deci emiterea unei ordonante de urgenta pentru corectarea altei ordonante de urgenta care a fost emisa cu doua luni in urma si inca nu a produs efecte. Genial! Sau mai degraba, curat-tehnocrat! O citim si pe cea noua (OUG 43/2016) si vedem lucruri noi care merita studiate. Din ce in ce mai multa ceata. Noua era salariala abia incepe si va genera mii si mii de procese. Multi ani ne vom aminti de acest guvern.

Pe baza unor texte interesante, ca simplu exemplu, putem sa ne gandim ca salariul unui agent de paza dintr-o unitate din sistemul penitenciar ar trebui ridicat ca si cuantum la nivelul cel mai mare din sistem, respectiv la cel al unui agent de paza din ANP cu toate majorarile incluse, cu spor de studii si cu sporul de ANP adaugat (de fapt o majorare cu 0,25 a coeficientului pentru functiile din aparatul central, conform OG 64/2006, Anexa I, Nota, pct 2).

Mai mult, daca urmarim linia ajustarii discrepantelor asa cum este ea fixata prin actul normativ, putem intelege ca nu ar trebui sa mai existe diferente salariale intre functii de acelasi tip indiferent de sector si de majorarile aplicate  anterior in mod diferentiat (10%, 25%). Bineinteles insa ca la prima strigare MJ a spus ca nu ni se aplica aceste prevederi, dar urmeaza o etapa sindicala care va repune la masa discutiilor toti factorii decizionali, garantat!

Vor mai fi si alte efecte neasteptate si inca studiate insuficient (ANP fiind mai ceva decat primariile surprinse de venirea zapezii, de cate ori apar norme noi). Astfel, poate este corect sa mentionam plata garzilor la medici care poate genera o dublare de venituri pe ici colo. Sa facem oare un calcul, ce ar insemna un salariu de director de penitenciar-spital cu majorari de 25% si cu cateva garzi platite fiecare cu 1200 lei? Dar sa urmarim opiniile MJ-ANP si pe aceasta linie…

Extras din OUG 57/2015 modificata prin OUF 20/2016 si OUG 43/2016:

Art 3^1:

(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), începând cu luna august 2016, personalul plătit din fonduri publice care beneficiază de un cuantum al salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare, aferent unui program normal al timpului de muncă, mai mic decât cel stabilit în plată la nivel maxim pentru fiecare funcţie, grad/treaptă, gradaţie, vechime în funcţie sau în specialitate, după caz, va fi salarizat la nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare din cadrul instituţiei sau autorităţii publice respective, dacă îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.(la data 31-aug-2016 Art. 3^1, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 43/2016 )

(11) Sintagma «fiecare funcţie» prevăzută la alin. (1) reprezintă funcţiile prevăzute în aceeaşi anexă, capitol, literă, număr şi număr curent în Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

(13) În aplicarea prevederilor alin. (1), prin instituţie sau autoritate publică se înţelege acea instituţie sau autoritate publică cu personalitate juridică care are patrimoniu propriu, buget propriu de venituri şi cheltuieli, conduce contabilitate proprie, iar conducătorul acesteia are calitatea de ordonator de credite. În cazul instituţiilor sau autorităţilor publice aflate în subordinea aceluiaşi ordonator de credite, având acelaşi scop, îndeplinind aceleaşi funcţii şi atribuţii, aflate la acelaşi nivel de subordonare din punct de vedere financiar, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare se va stabili la nivelul maxim aflat în plată din cadrul tuturor acestor instituţii sau autorităţi publice subordonate.

18 COMMENTS

  1. [quote name=”mincu”]Domnule Teoroc, ce ne puteti spune despre cele 10 probleme indentificate la inceputul anului – sub deviza „una pe luna” pe care va propuneati sa le abordati, eventual sa le rezolvati in cursul acestui an, printre care si ajutorul pentru locuinte si in ce stadiu se afla proiectul elaborat de comisia constituita in acest scop[/quote]
    Tot pe drumuri Mincule??

  2. Domnule Teoroc, ce ne puteti spune despre cele 10 probleme indentificate la inceputul anului – sub deviza „una pe luna” pe care va propuneati sa le abordati, eventual sa le rezolvati in cursul acestui an, printre care si ajutorul pentru locuinte si in ce stadiu se afla proiectul elaborat de comisia constituita in acest scop

  3. Nu stiu ce rost are sa avem suspiciuni de intelegeri obscure / miza este uriasa iar rezolvarea problemei salariului de merit este principalul nostru scop in viata si va ramane pana la solutionare / nici nu ne gandim sa nu obtinem acest drept indiferent de metodele pe care le vom utiliza / am spus asta ministrului muncii inca de la inceput, de la primele intalniri

  4. Iar incepe sa se auda din ce in ce mai tare de taierea salariilor. Sa fim foarte atenti.

  5. Sunt zvonuri ca sunt intelegeri ascunse cu dg Vulpe. Lucrurile se cam leaga din pacate. Noul dg este cel mai frumos si cel mai destept in prezentarile facute, iar dg ne sunteste fara mila iar noi suntem pasivi. Suspect(editat)!

  6. Domnule presedinte, asa cum va cunosc stiu ca veti accepta si o critica ce se vrea constructiva. Indignarea noastra ajunge la paroxism. Vorba lui Lapusneanu – prosti dar multi nu este valabila in cazul cadrelor de penitenciare. Sunt din ce in ce mai putin colegi care au doar bacalaureat (in conditiile in care la nivel national scade drastic numarul celor care iau acest examen) multi au scoala postliceala si studii superioare. Am vrut sa reamintesc acest aspect deoarece ne este jignita inteligenta. Este inadmisibil sa mai acceptam sa fim mintiti. A tot fost amanat un raspuns oficial la problema salariului de merit si s-a cerut intelegere pana miercuri cand va fi o intalnire cu ministrul justitiei si ministrul muncii. Azi nici macar d-na Pruna nu s-a deranjat sa participe la intalnire. Dumneaei de cand a fost unsa ministru a stat de vorba cu zeci, poate sute de detinuti (si face un motiv de lauda din asta) si nu isi face timp – dupa atata clementa primita – sa se intalneasca cu liderii nostri pentru o problema extrem de importanta. Vreau sa luati act de indignarea tuturor colegilor cu care am vorbit referitor la suspecta pasivitate a luderilor. Faceti un remember al evenimentelor si vedeti de cat timp ne tot organizam. Suntem de acord ca nu trebuie sa reactionam haotic dar si in cazul de fata – boala lunga moarte sigura. Cu scuzele de rigoare …este opinia mai multor colegi. Ne dorim din tot sufletul sa fiti alaturi de noi. Ar fi cea mai mare dezamagire a noastra sa aflam ca nu se reactioneaza prompt pentru ca sunt intelegeri obscure. Va suntem alaturi cu trup si suflet pentru ca doar in sindicat mai avem incredere. Va rugam, nu ne dezamagiti !

  7. [quote name=”Pain killer”][quote name=”Ștefan Teoroc”]care aspect?[/quote]
    Pai „aspectul” ar fi ca, sta in varful…. pixului D.G. al ANP acordarea sporului….Ca cica trebuie doar sa ceara,si gata…..direct banutii pe card!!![/quote]
    Si ce greu o fi ca doar il ia si el.In lege e trecut ca avem dreptul ce e asa greu?

  8. [quote name=”Ștefan Teoroc”]sa zicem / asa de dragul discutiei / in realitate nu e asa simplu / vom face o informare[/quote]
    Multumim anticipat, d-le presedinte!

  9. sa zicem / asa de dragul discutiei / in realitate nu e asa simplu / vom face o informare

  10. [quote name=”Ștefan Teoroc”]care aspect?[/quote]
    Pai „aspectul” ar fi ca, sta in varful…. pixului D.G. al ANP acordarea sporului….Ca cica trebuie doar sa ceara,si gata…..direct banutii pe card!!!

  11. deja am revendicat / am rediscutat azi la mj / presam / inca sunt multe neclaritati / nici ceilalti din structura de aparare nu indraznesc / vedem si deranjul la magistrati / vor fi vremuri de zbateri pe aplicare

  12. Cred ca as fi mai incantat de aplicarea acestei prevederi. Haideti sa o revendicam si p-asta.
    Ce parere aveti dl Stefan?

  13. Ce e cu zvonul aruncat de câteva ore în legătura cu sporul? Vă rog să lămuriți aspectul.

  14. Daca tu ai senzatia ca noi „asteptam”, te nseli!
    Noi vrem mai mult decat un simplu miting de doua ore dupa care ne reluam pozitiile ca nu se mai sperie nimeni de proteste / evident ca luam si mitingul in calcul dar pana atunci avem de lucru.
    Astazi ne-am prezentat arsenalul de lupta la MJ si sunt convins ca semnalul a fost receptionat cu toata claritatea. Un miting civilizat nu pune presiune pe sistem insa refuzul muncii suplimentare il va bloca.
    Faceti inca o data efortul si aveti incredere in SNLP respectiv in angajamentul ca singurul nostru scop este sa avem o reactie mult mai puternica decat de obicei, proportionala cu gravitatea situatiei. In scurt timp planul nostru va fi public.

  15. bai fratilor de ce o mai gidilam cu reuniuni , cu intilniri, si alte …. deschidem protest ce mai/ eu nu pot sa inteleg ce mai asteapta liderii sindicatului .noi ,,nu vrem,, sa intelegem ca nu ne da nimic.vreti sa vi se spuna verde in fata ca nu se doreste sa se acorde sporul .domnilor nu fiti naivi

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)