www.snlp.ro Web analytics

Adnotari pe marginea Legii Bugetului de Stat

ANALIZA ASUPRA IMPACTULUI SALARIAL

Din analiza proiectelor legilor bugetului de stat si bugetului de asigurari sociale de stat pe anul 2009, se constata urmatoarele:

1. PREMIUL ANUAL

Prin comparatie cu Legea nr. 388/2007 a bugetului de stat pentru anul 2008, care, la art. 28 prevede ca „(1) plata premiului anual aferent anului 2008 pentru personalul din institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv pentru personalul aferent activitatilor de pe langa unele institutii publice finantate integral din venituri proprii, se efectueaza din prevederile bugetare pe anul 2009, incepand cu luna ianuarie 2009. (2) din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2008, institutiile publice prevazute la alin. (1) asigura plata premiului anual aferent anului 2007”, in Proiectul Legii bugetului de stat pentru 2009 nu este prevazut nici un articol care sa faca referire la premiul anual pentru 2008 si nicio prevedere care sa trimita catre necesitatea acordarii acestui premiu in anul 2010 pentru 2009.

Acest mod de elaborare a legii bugetului de stat creeaza, prin omisiune deliberata, premisele pierderii definitive a acestui drept, in lipsa unor reactii prompte si ferme din partea confederatiilor sindicale.

In situatia in care, prin absurd, se va invoca faptul ca sumele au fost totusi prevazute in buget, lucru care nu ar impune in mod necesar includerea in lege a un articol care sa se refere expres la premiul anual, raspunsul confederatiilor va trebui sa evidentieze lipsa de garantii pe care guvernantii le pot oferi privind continuitatea dreptului mentionat care poate fi eliminat din lipsa de prevederi clare.

2. ORELE SUPLIMENTARE

Referitor la orele suplimentare, in legea bugetului de stat pe anul 2009 nu se face nici o referire la modalitatea de plata a acestora in timp ce Legea bugetului pentru 2008 includea prevederea (chiar limitativa fiind), de la art. 26 conform careia „(1) pentru orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de catre functionarii publici numiti in functii de executie, acestia au dreptul la compensarea cu timp liber corespunzator. (2) prin exceptie, munca prestata, conform alin. (1), poate fi platita, daca nu a putut fi recuperata cu timp liber corespunzator, pentru nu mai mult de 30% din personalul de executie, prin acordarea unui spor din salariul de baza, in conditiile legii. (3) munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata, iar sporul prevazut la alin. (2) se poate plati, numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa si aprobata, dupa caz, de superiorul ierarhic, fara insa a depasi 360 de ore anual.”

In plus, ordonatorilor de credite li s-a impus sa nu prevada in proiectele de bugete pentru 2009 subcapitolul ore suplimentare. Coroborand acest aspect cu efectele O.U.G. nr. 223/2008, prin care se suspenda toate concursurile pentru ocuparea unor posturi vacante in sistemul bugetar dar si cu deciza Guvernului de disponibilizare a 20% din salariati si luand in cosiderare numarul mare de posturi vacante (care se materializeaza in multe ore suplimentare pentru angajatii existenti, imposibil de compensat integral cu timp liber) putem spune ca se intrevad semnele reintroducerii muncii fortate iar Codul muncii trebuie abrogat!

3. CRESTERI SALARIALE

In Anexa nr. 1, la Proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2009, la cheltuieli de personal s-a prevazut o crestere de aprox 5,50% fata de anul 2008, in 2 transe, una la 1 aprilie si una la 1 octombrie, in conditiile in care se anunta eliminarea unor sporuri iar de ocuparea posturilor vacante nu mai poate fi vorba. Cresterea corelata strict cu rata inflatii prognozate nu va acoperi pierderile suferite prin neplata orelor suplimentare si pierderea sporurilor, cu atat mai putin inflatia.

In plus, sau mai degraba in minus, Proiectul Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2009 prevede, la art. 18, o crestere a contributiei de asigurari sociale retinuta de la asigurat incepand de la 01.02.2009, la 10,5%, in conditiile in care pe anul 2008, a fost de 9,5%, astfel incat cresterea de 5,5% prevazuta se diminueaza in realitate cu 1%.

– Simulare –

Anul 2009
(perioada februarie martie,
fara indexare cu indice de inflatie)
Anul 2008
Venit salarial lunar 1.000 lei < – > Venit salarial 1.000 lei
CAS asig  10,5% 105 lei < – > CAS asig  9,5% 95 lei
CASS asig 5,2% 52 lei < – > CASS asig 5,2% 52 lei
Somaj asig 0,5% 5 lei < – > Somaj asig 0,5% 5 lei
Deduc. personala 250 lei < – > Deduc. personala 250 lei
Venit impoz. 588 lei < – > Venit impoz. 598 lei
Impoz. pe venit 16% 94 lei < – > Impoz. pe venit 16% 96 lei
Venit net cuvenit 744 lei < – > Venit net cuvenit 752 lei

Simularea releva faptul ca, incepand cu luna februarie 2009, angajatii pierd 8 lei, fata de aceeasi luna a anului 2008, in conditiile in care cursul mediu al monedei europene (in luna feb. 2008) era de 3,4 lei, iar in ianuarie 2009 cursul mediu este de 4,2 lei. Prin urmare, veniturile salariatilor pe anul in curs vor fi afectate drastic.

In concluzie, apreciem ca masurile restrictive sunt exagerate, iar efectul acestora se poate concretiza intr-un blocaj grav al activitatii avand in vedere ca nu au fost precedate de o corectare corespunzatoare a legislatiei menite sa reduca birocratia si activitatile care solicita resurse umane si genereaza ore suplimentare.

Biroul executiv PUBLISIND

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)